Hej!
Har paneler installerade med helt system med batterier osv men funderar på ev fler solpaneler. Har dock lite svårt att förstå hur man räknar.
Har en Hyd 15kw (se datablad) med 2 mppt och 2 dc ingångar på varje mppt.
Har idag 30 paneler (se datablad) i samma väderstreck men dom är kopplade i 3 slingor (12+12+6) ner från taket men in i växelriktaren går 2 slingor så (12+6) på mppt 1 och 12 på mppt 2. Nominell effekt paneler 11,1 kw så jag har en överdimensionerad växelriktare. Frågan är om det går att sätta de 2 slingorna på de 2 ingångarna till samma mppt för att då kunna komplettera med 12 ytterligare paneler i annat väderstreck och sätta dom på en av ingångarna på mppt nr 2?
Kan någon hjälpa mig reda ut detta. Bifogar datablad på vxl riktare (hyd 15) samt panelerna jag har.
 
  • Skärmbild av tekniska specifikationer för Sofar Solar inverter-modeller relaterade till PV-strängingångdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med teknisk specifikation för solmodul på svenska från Windon, inkluderar effekt, dimensioner och elektriska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, De där 6 på mppt1 blir problemet. Men riktigt att olika väderstreck läggs på searata mppt ingångar pga solens bana. Sedan kan panelerna ha också ha olika strängkonfigurationer och tom fabrikat.
Kollar man växlarens data så kan man ta fram gränsvärden som ej skall över eller underskridas per mppt.
Max antal moduler i serie olastad: 1000/40.58=24st
Minsta antalet moduler för att växlares mppt skall vakna (starta) : 200/40.58=5
Max antal parallell kopplade slingor: 25/10.62=2 (max 25A per mppt)
Vid parallellkoppling av slingor måste varje slinga inehålla lika antal moduler dvs 12 eller 18 i ditt fall.
Så optimala vore 12+12 på ena samt 12 på andra mppt
De övriga 6 måste omfördelas på nått sätt. Ligger de verkligen i serie dessa två slingor in på växlaren dvs ser växlaren 6+12st dvs 18st med totalt 627VDC i drift på mppt1? Ligger de 6 parallellt med de 12 andra så är det knas och bör ändras
 
Redigerat:
H håbbe1961 skrev:
Hej, De där 6 på mppt1 blir problemet. Men riktigt att olika väderstreck läggs på searata mppt ingångar pga solens bana. Sedan kan panelerna ha också ha olika strängkonfigurationer och tom fabrikat.
Kollar man växlarens data så kan man ta fram gränsvärden som ej skall över eller underskridas per mppt.
Max antal moduler i serie olastad: 1000/40.58=24st
Minsta antalet moduler för att växlares mppt skall vakna (starta) : 200/40.58=5
Max antal parallell kopplade slingor: 25/10.62=2 (max 25A per mppt)
Vid parallellkoppling av slingor måste varje slinga inehålla lika antal moduler dvs 12 eller 18 i ditt fall.
Så optimala vore 12+12 på ena samt 12 på andra mppt
De övriga 6 måste omfördelas på nått sätt. Ligger de verkligen i serie dessa två slingor in på växlaren dvs ser växlaren 6+12st dvs 18st med totalt 627VDC i drift på mppt1? Ligger de 6 parallellt med de 12 andra så är det knas och bör ändras
Hej och tack för att du tar dig tid att svara!
Skickar med ett par bilder som jag tror svarar på dina frågor. Från taket kommer 3 matningar ner som går in i en box med överspänningsskydd på väggen. Från den är det sen 2 matningar som går till växelriktaren. Från början satt en kostal piko precis under den där boxen på ytterväggen men jag har byggt om och utökat med batteri så nu sitter en annan växelriktare i garaget dit allt går. Bifogar bild på hur det ser ut nu med spänning osv i växelriktaren samt en bild på anslutningarna.
 
  • Elcentral med mätare och varningsetikett på vit plankvägg med kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med märkta kablar och säkerhetskopplingar, troligen solpanelsanslutning, tekniskt och kompakt arrangemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av systemstatus; normal växelriktare, strömvärden, spänning och temperatur på svenska, med tekniska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med solpaneler på taket, balkong, röda tegelpannor, gröna träd, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pv1 visar nog att det är 18st i ala fal. Jag skulle nog dela upp de 6 på två strängar och och ny konfig skulle bli 15+15 samt 12. Kräver lite omdragning vi et an ske vid montage av de nya
 
H håbbe1961 skrev:
Pv1 visar nog att det är 18st i ala fal. Jag skulle nog dela upp de 6 på två strängar och och ny konfig skulle bli 15+15 samt 12. Kräver lite omdragning vi et an ske vid montage av de nya
Ok jag är med. Tror det var så det egentligen skulle göras från början men snickarna som satte panelerna var lite överambitiösa och drog ner 3 slingor. Men hur som helst, det är väl inget jättejobb att göra. Får väl dra ut en slinga och koppla på 3 på varje 12 slinga bara.
 
Yepp
 
H håbbe1961 skrev:
Yepp
Så gör jag så så kan jag koppla in de 2 slingorna med 15 paneler i varje på mppt 1 (finns 2 anslutningar till pv1 på växelriktaren) och nya 12 panelerna i annat väderstreck till ingång 3 som går mot mppt 2?
 
Precis, de två ingångaran på varje mppt iinebär parallell koppling
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Så gör jag så så kan jag koppla in de 2 slingorna med 15 paneler i varje på mppt 1 (finns 2 anslutningar till pv1 på växelriktaren) och nya 12 panelerna i annat väderstreck till ingång 3 som går mot mppt 2?
Tänk på att nya slingor måste passera överspänningskydd och dc brytare
 
H håbbe1961 skrev:
Tänk på att nya slingor måste passera överspänningskydd och dc brytare
tar hjälp av elektrikern som har gjort allt annat jobb hos mig om detta blir aktuellt så allt blir rätt.
 
Du har inte något problem med att det rinner (regn)vatten i skarven på VP rör/flexslang i anslutning vid överspänningsskyddet? Borde suttit skarvmuffar där.
 
M mortimer skrev:
Du har inte något problem med att det rinner (regn)vatten i skarven på VP rör/flexslang i anslutning vid överspänningsskyddet? Borde suttit skarvmuffar där.
Det är rejält takutsprång ovanför som inte syns så den där väggen blir aldrig blöt. Men går ju att täta lite för säkerhets skull.
 
Måste sitta kabelförskruvning på samtliga kablar till box för dragavlastning så man undviker att de dras ur sina kopplingar dägenom olycka och förhindra fukt i box
 
H håbbe1961 skrev:
Måste sitta kabelförskruvning på samtliga kablar till box för dragavlastning så man undviker att de dras ur sina kopplingar dägenom olycka och förhindra fukt i box
kabelförskruvning? Vad är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.