H håbbe1961 skrev:
Men har du fått denna garanti direkt av säljaren att fastigheten inte är k märkt?
Jag har fått ta del av den i hop med det övriga prospektet för huset. Beställare av deklarationen är säljaren
"Sammanfattningen är upprättad enligt Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2007:4) står det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Anger verkligen besiktningsfirmorna om hus ör K-märkta, eller kommer det från ett frågeformulär som säljaren svarat på? Det känns som en väldigt udda grej för besiktningsmannen att uttala sig om.
Ja formuläret är ett standard formulär från Boverket
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Anger verkligen besiktningsfirmorna om hus ör K-märkta, eller kommer det från ett frågeformulär som säljaren svarat på? Det känns som en väldigt udda grej för besiktningsmannen att uttala sig om.
 
  • Formulär för byggnadsegenskaper, typkod, byggnadstyp, area, uppvärmning, skydd, verksamhet, enkel, friliggande, byggår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Ja formuläret är ett standard formulär från Boverket
Energideklaration? Det är inte vad man normalt avser med ett besiktningsprotokoll – ett sådant upprättas vid besiktning av en ”oberoende” besiktningsman.

Energideklarationen utgår rimligen delvis från uppgifter från fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Energideklaration? Det är inte vad man normalt avser med ett besiktningsprotokoll – ett sådant upprättas vid besiktning av en ”oberoende” besiktningsman.

Energideklarationen utgår rimligen delvis från uppgifter från fastighetsägaren.
Så kan det säkert förhålla sig. Men det har ju gjort att även om jag tagit del av uppgifterna så är dom felaktiga, relevansen av att ställa frågan i energideklarationen är ju för att det inte är okej att tex tilläggsisolera fasad om byggnaden är "särskilt värdefull" kan jag tänka mig.

Det är inte besiktningsmannen jag är ute efter.

Säljaren har ju beställt deklarationen och den innehåller konkret fel som i allra högsta grad hade påverkat vårt agerande. Idealistiskt så skulle jag vilja ha en viss kompensation för merkostnaderna som uppstår i överklaganden och juridisk/byggteknisk hjälp att motivera ändringarna vi vill göra, vilket vi inte hade behövt om huset inte var klassat som kulturhistoriskt värdefullt.
 
  • Gilla
apetterson och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Energideklaration? Det är inte vad man normalt avser med ett besiktningsprotokoll – ett sådant upprättas vid besiktning av en ”oberoende” besiktningsman.

Energideklarationen utgår rimligen delvis från uppgifter från fastighetsägaren.
Jag har ett besiktningsprotokoll utfärdat av samma företag som utfärdat energideklarationen. Jag är väl medveten om fel och brister i huset i övrigt. Men ett "NEJ" på en relevant fråga lämnar inte utrymme för mig att tvivla eller att vidare utforska de faktiska förhållandena.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Säljaren har ju beställt deklarationen och den innehåller konkret fel som i allra högsta grad hade påverkat vårt agerande.
Ja, jag fattar det, men jag kom in sent i tråden och då kändes det som att besiktningsmannen hamnat i skottgluggen, vilket jag fann udda i sammanhanget.

Men nu pratar vi alltså i stället om en utfästelse från säljaren om att huset inte är K-märkt, samtidigt som det är det.

Med en sådan utfästelse, parat med att energideklarationen (antar jag) pekar på dåliga värden, borde det finnas en rimlighet i att se det som en specifik utfästelse som köparen ska kunna tro på samtidigt som den påverkar priset på ett påtagligt vis.

Så jag tror att du kan ha ett case. Men är beloppen så stora att det faktiskt motiverar ett prisavdrag tycker jag att du bör ta det vidare med en fastighetsjurist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
För att få genomföra en energideklaration av ett hus krävs att du är certifierad Energiexpert. Energideklaration är lagstadgad vid försäljning av småhusenhet.

Om det är samma person/företag som genomfört både Energideklaration och Överlåtelsebesiktningen är det ovanligt.

Jag antar att din chans är att processa mot personen som genomfört energideklarationen. Han har uppenbarligen gjort fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag fattar det, men jag kom in sent i tråden och då kändes det som att besiktningsmannen hamnat i skottgluggen, vilket jag fann udda i sammanhanget.

Men nu pratar vi alltså i stället om en utfästelse från säljaren om att huset inte är K-märkt, samtidigt som det är det.

Med en sådan utfästelse, parat med att energideklarationen (antar jag) pekar på dåliga värden, borde det finnas en rimlighet i att se det som en specifik utfästelse som köparen ska kunna tro på samtidigt som den påverkar priset på ett påtagligt vis.

Så jag tror att du kan ha ett case. Men är beloppen så stora att det faktiskt motiverar ett prisavdrag tycker jag att du bör ta det vidare med en fastighetsjurist.
Tack för svaret, mycket bra sammanfattat. Troligtvis gör det det eftersom bygglovsavdelningen verkar ha fått beröringsskräck nu när huset är utpekat som kulturhistoriskt intressant, så risken är att vi står med ett museum istället för ett hus. Vi var dessutom enda budgivare på huset så en stämpel på att huset ska bevaras i nuvarande skick är knappast något som hade underlättat försäljningen. Jag ska försöka prata med en fastighetsjurist nästa vecka
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
För att få genomföra en energideklaration av ett hus krävs att du är certifierad Energiexpert. Energideklaration är lagstadgad vid försäljning av småhusenhet.

Om det är samma person/företag som genomfört både Energideklaration och Överlåtelsebesiktningen är det ovanligt.

Jag antar att din chans är att processa mot personen som genomfört energideklarationen. Han har uppenbarligen gjort fel.
Tack
 
Men vad skall du processa? Det finns ju ingen skada ännu. Huset är ej K-märkt eller hur utan kommunen har sagt att dom vill bevara ett område som det har sett ut. Detta innebär inte att du inte får bygga om ditt hus utan att du förmodligen kommer att behöva renovera ditt hus i stil med dina grannars hus och färger och form som är tidstypiska för området. Och så har det ju egentligen alltid varit.. Att byta färg eller göra andra stora ingrepp på ett hus kräver ju bygglov i områden som är planlagt. Kontakta kommunen och ta ett möte med dom angående dina byggplaner.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Att söka bygglov, och vid avslag överklaga till länstyrelsen behöver inte innebära advokatkostnader, Bygglovet för fasadbytet kan man krydda med minskad energianvändning o.s.v. läs på och rama in ansökan så de passar tjänstemän med egna agendor. Personligen skulle jag nog inte söka bygglov för fasadbyte.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Att söka bygglov, och vid avslag överklaga till länstyrelsen behöver inte innebära advokatkostnader, Bygglovet för fasadbytet kan man krydda med minskad energianvändning o.s.v. läs på och rama in ansökan så de passar tjänstemän med egna agendor. Personligen skulle jag nog inte söka bygglov för fasadbyte.
Absolut men nu när ja rört runt i det här getingboet så får jag åka med..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Men vad skall du processa? Det finns ju ingen skada ännu. Huset är ej K-märkt eller hur utan kommunen har sagt att dom vill bevara ett område som det har sett ut. Detta innebär inte att du inte får bygga om ditt hus utan att du förmodligen kommer att behöva renovera ditt hus i stil med dina grannars hus och färger och form som är tidstypiska för området. Och så har det ju egentligen alltid varit.. Att byta färg eller göra andra stora ingrepp på ett hus kräver ju bygglov i områden som är planlagt. Kontakta kommunen och ta ett möte med dom angående dina byggplaner.
Min största önskan är att få göra som grannarna, jag vill inte göra några radikala saker alls. Men när jag påtalade att jag ville göra som grannen som fått beviljat lov för något år sedan så fick jag ett svar av en arkitekt på kommunen att det "troligtvis inte skulle godtas"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Men vad skall du processa?
Poängen är väl att bara TS hus är original, de andra är redan ändrade före K-märkningen.

Att en felaktig utfästelse vid ett köp kan vara prispåverkande är reglerat i 4 kap. 19 § jordabalken. För övrigt samma paragraf som reglerar dolda fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.