M Markarbetaren skrev:
Köpte min bil för 200k. Idag, 5000 mil och drygt 4 år senare ser jag en likadan på Wayke för 210k. Snacka om inflation:D
Jo, marknaden är helt off idag, menade bara på att 50% på tre år inte gällde innan pandemin heller.
Tror hybriden vi köpte i princip har legat stilla prismässigt sedan vi köpte den tidigt 2019. Så nu 4år och 6500mil har vi förhoppningsvis inte tappat då mycket med den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, marknaden är helt off idag, menade bara på att 50% på tre år inte gällde innan pandemin heller.
Tror hybriden vi köpte i princip har legat stilla prismässigt sedan vi köpte den tidigt 2019. Så nu 4år och 6500mil har vi förhoppningsvis inte tappat då mycket med den.
Marknaden är irrationell, men det kan vara så att de höga begagnatpriserna egentligen är ett utryck för hög inflation.

En annan faktor är att billiga nya bilar blivit en allt mindre intressant nisch för tillverkarna. Det man får för 200 tkr är så genomusla bilar att man får en bättre och modernarnare bil om man köper en 5-6 år gammal bil av normalt märke. Inte alls konstigt att att man köper begagnat istället för nytt då, vilket driver upp begagnatpriserna.
 
Bara som ett exempel: En Lexus CT200h från 2016 kostar runt 200 tkr med måttliga mil. Det är en Prius i lyxförpackning. Jämfört med en fabriksny Dacia eller budget-Citroen, vilken är lyxigast, har minst problem och har högst status?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När jag letade ny bil tidigt 2019 så märkte jag att 50% på 3år inte stämmer längre, det är snarare 50% på 5år, eller kanske 30% på 3år.
50% på tre år är mest ett traditionellt sätt att räkna restvärde så att man får igen det vid inbyte till bilhandlaren efter leasingperiodens slut. Inbytespriserna är lägre än marknadspriset och det var ännu värre förr.

Man kan inte förvänta sig en halvering av marknadspriset på tre år. Som du skriver är fem år mer rimligt. Däremot borde man aldrig kunna få mer för en begagnad bil än för en ny, vilket man kunnat under ett par år.
 
P Pin skrev:
[länk]

Som på en bensinbil minus oljan?
Det är mycket inspektion.
Främst bromsar som är viktigt, men de slits väl inte så snabbt med motorbroms på elmotorn.

Verkar ju vara rena skämtet att en service för en elbil skulle gå på 4000:-
Behövs det ens regelbunden service för en elbil?
På bensinbil är det ju oljebyte och byten av diverse filter som är det viktiga.
Bromsarna testas ju på besiktningen så där borde man ju få indikation när det var dags för att byta.
Och att lämna in på service för att de ska kolla att alla lampor funkar och liknande är ju bara löjligt.
Sen tvinga folk till dyra onödiga servicebesök bara för att de måste för garantins skulle är ju i det närmaste ohederligt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Intressant, tror inte jag betalade så mycket för senaste servicen på vår Passat GTE, och då är det både el och bensinmotor i den :thinking:
 
Såg idag att Tesla har 1,9% ränta på lån om man köper en Model 3 i februari. Ny modell på G?
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det handlar ju om likviditeten för de som köper begagnade bilar. 18-åringar som just kommit ut på arbetsmarknaden och behöver en bil för att ta sig till jobbet lär inte kunna köpa bil för 100 000 även om batteriet är värt 80 000.

När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.

Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.

Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.

Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
Det kan komma att bli ett problem, vi spekulerar väl mest ännu.
Men det du skriver är inte helt osannolikt.

Jag tror dock att första bostaden ändå kommer vara ett 100 ggr större problem, än första bilen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såg idag att Tesla har 1,9% ränta på lån om man köper en Model 3 i februari. Ny modell på G?
Det handlar antagligen om lagertömning för omställning till HW 4.0.
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Främst bromsar som är viktigt, men de slits väl inte så snabbt med motorbroms på elmotorn.
På en elbil är det omvända troligast, dvs slits för lite och kärvar/rostar ihop istället.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Köpte min bil för 200k. Idag, 5000 mil och drygt 4 år senare ser jag en likadan på Wayke för 210k. Snacka om inflation:D
Jag gav 129' för min elbil för snart 2 år sedan, just innan prisrushen.
Nu hittade jag ingen för mindre än 150' som motsvarar på ett ungefär.

Så skulle jag sälja just nu så verkar det ha blivit en riktigt bra affär.
Men jag är ändå inte intresserad av att sälja, vad ska jag åka i då? En ICE-häck är ju totalt ointressant, och att köpa en annan EV, som nu är dyrare, är ju ingen vinst.
Så jag åker vidare med det jag har, och kan väl åtminstone glädja mig över att jag en gång i livet råkade satsa på rätt häst, i rätt lopp. ;)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Marknaden är irrationell, men det kan vara så att de höga begagnatpriserna egentligen är ett utryck för hög inflation.
Dels det, men även en post-covid-effekt.
När proppen släppte, så blev det brist på allt, även fordon.
Så det är nog det vi ser, och det kommer rätta till sig när produktion har kommit ifatt efterfrågan, om ett par år.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det handlar antagligen om lagertömning för omställning till HW 4.0.
Vi får väl se på Tesla investor day
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror dock att första bostaden ändå kommer vara ett 100 ggr större problem, än första bilen.
Det hänger ju lite ihop. Utan jobb lär man inte ha råd med nån bostad alls, så om man behöver bil för att ta sig till jobbet så är det ju bilen man behöver först.

Även om man bor kvar hemma hos sina föräldrar behöver man kanske egen bil för att ta sig till jobbet.
 
Så länge bensinen inte blir alltför dyr så kanske bensinbilarna inte kommer att skrotas, Sverige blir som Kuba där man håller liv i gamla bensinare i all evighet....
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.