1 447 561 läst · 23 924 svar
1448k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Jo, marknaden är helt off idag, menade bara på att 50% på tre år inte gällde innan pandemin heller.M Markarbetaren skrev:
Tror hybriden vi köpte i princip har legat stilla prismässigt sedan vi köpte den tidigt 2019. Så nu 4år och 6500mil har vi förhoppningsvis inte tappat då mycket med den.
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
Marknaden är irrationell, men det kan vara så att de höga begagnatpriserna egentligen är ett utryck för hög inflation.13th Marine skrev:
En annan faktor är att billiga nya bilar blivit en allt mindre intressant nisch för tillverkarna. Det man får för 200 tkr är så genomusla bilar att man får en bättre och modernarnare bil om man köper en 5-6 år gammal bil av normalt märke. Inte alls konstigt att att man köper begagnat istället för nytt då, vilket driver upp begagnatpriserna.
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
Bara som ett exempel: En Lexus CT200h från 2016 kostar runt 200 tkr med måttliga mil. Det är en Prius i lyxförpackning. Jämfört med en fabriksny Dacia eller budget-Citroen, vilken är lyxigast, har minst problem och har högst status?
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
50% på tre år är mest ett traditionellt sätt att räkna restvärde så att man får igen det vid inbyte till bilhandlaren efter leasingperiodens slut. Inbytespriserna är lägre än marknadspriset och det var ännu värre förr.13th Marine skrev:
Man kan inte förvänta sig en halvering av marknadspriset på tre år. Som du skriver är fem år mer rimligt. Däremot borde man aldrig kunna få mer för en begagnad bil än för en ny, vilket man kunnat under ett par år.
P Pin skrev:
Verkar ju vara rena skämtet att en service för en elbil skulle gå på 4000:-
Behövs det ens regelbunden service för en elbil?
På bensinbil är det ju oljebyte och byten av diverse filter som är det viktiga.
Bromsarna testas ju på besiktningen så där borde man ju få indikation när det var dags för att byta.
Och att lämna in på service för att de ska kolla att alla lampor funkar och liknande är ju bara löjligt.
Sen tvinga folk till dyra onödiga servicebesök bara för att de måste för garantins skulle är ju i det närmaste ohederligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Intressant, tror inte jag betalade så mycket för senaste servicen på vår Passat GTE, och då är det både el och bensinmotor i den
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Såg idag att Tesla har 1,9% ränta på lån om man köper en Model 3 i februari. Ny modell på G?
Det kan komma att bli ett problem, vi spekulerar väl mest ännu.N Nerre skrev:Det handlar ju om likviditeten för de som köper begagnade bilar. 18-åringar som just kommit ut på arbetsmarknaden och behöver en bil för att ta sig till jobbet lär inte kunna köpa bil för 100 000 även om batteriet är värt 80 000.
När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.
Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.
Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.
Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
Men det du skriver är inte helt osannolikt.
Jag tror dock att första bostaden ändå kommer vara ett 100 ggr större problem, än första bilen.
Jag gav 129' för min elbil för snart 2 år sedan, just innan prisrushen.M Markarbetaren skrev:
Nu hittade jag ingen för mindre än 150' som motsvarar på ett ungefär.
Så skulle jag sälja just nu så verkar det ha blivit en riktigt bra affär.
Men jag är ändå inte intresserad av att sälja, vad ska jag åka i då? En ICE-häck är ju totalt ointressant, och att köpa en annan EV, som nu är dyrare, är ju ingen vinst.
Så jag åker vidare med det jag har, och kan väl åtminstone glädja mig över att jag en gång i livet råkade satsa på rätt häst, i rätt lopp.
Dels det, men även en post-covid-effekt.H HenrikHuslöse skrev:
När proppen släppte, så blev det brist på allt, även fordon.
Så det är nog det vi ser, och det kommer rätta till sig när produktion har kommit ifatt efterfrågan, om ett par år.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Det hänger ju lite ihop. Utan jobb lär man inte ha råd med nån bostad alls, så om man behöver bil för att ta sig till jobbet så är det ju bilen man behöver först.Mikael_L skrev:
Även om man bor kvar hemma hos sina föräldrar behöver man kanske egen bil för att ta sig till jobbet.