H hellem skrev:
Det enda utesluter inte det andra.
Självklart har jag lite större behov rent logistiskt, vilket lagen hävdar skall tas hänsyn till.
Absolut - alla som har behov har rätt till förskoleplats enligt reglerna. Har man fler barn behövs antagligen mer tid bara för att hämta och lämna vilket reglerna tar hänsyn till. Att man tycker det är logistiskt jobbigt att göra privata ärenden med fyra barn är dock inget som reglerna tar hänsyn till och ger extra tid för. Det ingår mer i uppgiften att vara förälder än att det är förskolans ansvar.

Människor fuskar nu och skulle det bli möjligt att "köpa till" extra tid utöver det man har rätt till och skulle fusket garanterat bli mer utbrett och administrationen runt omkring bli enorm. Själva tanken är väl god men hur många skulle inte fuska till sig tid istället för att betala några hundralappar för extra tid? Det skulle ju kräva en enorm kontrollapparat jämfört med idag där alla blir beviljade plats med en minimal administration och kontroll.

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Se även:

  • Hur låter jag skattebetalare bekosta mitt bostadsbygge?
  • Hur kan jag kapitalisera på mina barns skolbudget?
  • Hur normaliserar jag skattefusk?
  • Hur slipper jag ta hand om barnen jag avlat men inte vill ta hand om?
  • Hur tränger jag mig före i en kö?
* Gör en Özz Nujen

*Köp aktier i valfri skolkoncern

*Skattefusk är olagligt, skatteplanering lagligt.

*Använd rut-avdrag vid barnpassning.

*Köp tex. en sjukvårdsförsökring.
 
Tyvärr hoppade jag från sida 2 till sista men hann se att TS redan fått tipset att plugga. Vill bara också (då jag oxå renoverar som föräldraledig i typ bara 45 minuters sovtid varje förmiddag!) svara på TS faktiska fråga. När jag kom tillbaka till jobbet nu och av pedagogisk orsak vill ha mer tid för barnet på förskola fick jag samma tips: plugga! Jag vill dessutom också, om ingen gjort det på de 63 sidor jag hoppade över, påpeka att du faktiskt inte måste klara några kurser på högskolan om du inte lever på CSN. Dock kan det ju vara lite gott med omväxling i vad man gör för att få mer energi så man kan ju ändå gå på föreläsningar och läsa om man önskar. Ska man inte söka jobb med kursen behövs ju inte betyget. Om du söker så se till att du sist på ansökningen väljer några kurser som du är säker på att du kommer in på som backup ifall du inte antas till det du önskar helst.
 
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Hitta någon kurs eller liknande, då kan barnen vara på fsk och du är ledig från jobb för att plugga.
 
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Vem fan orkar dra upp nåt sånt och vem fan kollar det? Ska dom skita i och anmäl tillbaka i så fall för att dom spionerar på ert privatliv.
 
Snart tusen inlägg o TS fick svar bra svar på andra inlägget:rofl:
Men en sak som gör mej mörkrädd är att när man läser en sån här tråd så förstår man hur det kan vara möjligt för en regim som gamla Sovjetstaten på 20talet ,Tyskland på 30 talet ,DDR på 50talet för att inte tala om det vi har i dag , Belarus O turkiet o det känns som det blir bara fler o fler. O man har undrat hur kan människor på fullaste allvar hålla på med det angiveri av sina grannar o människor runt omkring som en sån här stat behöver för att få tag på alla oliktänkande.
Nä inte tror jag det skulle vara nån brist på angivare i detta landet heller...
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Snart tusen inlägg o TS fick svar bra svar på andra inlägget:rofl:
Men en sak som gör mej mörkrädd är att när man läser en sån här tråd så förstår man hur det kan vara möjligt för en regim som gamla Sovjetstaten på 20talet ,Tyskland på 30 talet ,DDR på 50talet för att inte tala om det vi har i dag , Belarus O turkiet o det känns som det blir bara fler o fler. O man har undrat hur kan människor på fullaste allvar hålla på med det angiveri av sina grannar o människor runt omkring som en sån här stat behöver för att få tag på alla oliktänkande.
Nä inte tror jag det skulle vara nån brist på angivare i detta landet heller...
Nej du. Man skulle gärna se till grannen blir arkebuserad. Läskigt
 
A aunnr1 skrev:
Snart tusen inlägg o TS fick svar bra svar på andra inlägget:rofl:
Men en sak som gör mej mörkrädd är att när man läser en sån här tråd så förstår man hur det kan vara möjligt för en regim som gamla Sovjetstaten på 20talet ,Tyskland på 30 talet ,DDR på 50talet för att inte tala om det vi har i dag , Belarus O turkiet o det känns som det blir bara fler o fler. O man har undrat hur kan människor på fullaste allvar hålla på med det angiveri av sina grannar o människor runt omkring som en sån här stat behöver för att få tag på alla oliktänkande.
Nä inte tror jag det skulle vara nån brist på angivare i detta landet heller...
Åh - en världsmästare i att bygga halmdockor.:rofl:

/Krille
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
A aunnr1 skrev:
Snart tusen inlägg o TS fick svar bra svar på andra inlägget:rofl:
Men en sak som gör mej mörkrädd är att när man läser en sån här tråd så förstår man hur det kan vara möjligt för en regim som gamla Sovjetstaten på 20talet ,Tyskland på 30 talet ,DDR på 50talet för att inte tala om det vi har i dag , Belarus O turkiet o det känns som det blir bara fler o fler. O man har undrat hur kan människor på fullaste allvar hålla på med det angiveri av sina grannar o människor runt omkring som en sån här stat behöver för att få tag på alla oliktänkande.
Nä inte tror jag det skulle vara nån brist på angivare i detta landet heller...
Vad har du fått det ifrån. Ingen här har väl snackat om angiveri, förutom du då:D. Det jag och några med mig, reagerar på, är att ni tycker att det är en medborgerlig rättighet att lasta över kostnader på era grannar, enkom för er egen bekvämlighets skull.
Att det sedan finns någon enstaka individ som inte ens förstår att ett ökat antal ungar på dagis innebär ökade kostnader. Ja, det är en annan historia.

Minnie
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag hoppas du inte menar att nån ska skämmas för att nyttja det offentliga?
Slopas maxtaxan så kanske kommunalskatten kan sänkas med motsvarande.
Det är skillnad på att nyttja och utnyttja ett offentligt system. De som betalar maxtaxa men ändå inte har behov av att lämna barn alla timmar förskolan har öppet men ändå gör det utnyttjar maxtaxesystemet. Detta tär på resurser som behövs för de barn som har VH som faktiskt har detta behov. Kort sagt borde VH debiteras för antal timmar/dag el vecka. Tyvärr får VH även i dagsläget betala över ledighet som sommarledighet/semester. Många kan då ta sig "frihet" att lämna barn trots semester om man lyckas hålla det hemligt för förskolan. Skulle däremot tim/dag el veckodebitering ske enligt lämnade timmar (ej maxtaxa) så skulle det nog fungera annorlunda. Självklart vill VH ha valuta för sina maxtaxepengar, men skulle debitering ske enligt annan kategori/taxa skulle förskolan kunna ta mer betalt för sig, ha råd att behålla duktiga ped, behålla bra förskolor som idag läggs ner pga ekonomi brister mm. VH skulle då även fundera en till flera gånger innan "systemet" nyttjas för ren barnpassning.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur många föräldrar har råd med den faktiska kostnaden på 150 000 - 200 000 kr per barn och år?

Om man är medveten om hur mycket en plats faktiskt kostar så kanske man också inser vikten av att inte nyttja den när man inte har rätt till det. Om någon nyttjar några timmar extra någon gång eller någon dag spelar säkert ingen roll men blir det ett mönster där alla föräldrar nyttjar några timmar extra i veckan eller t o m 8 månader så påverkar det självklart kostanden för förskolan.

/Krille
Betala 150k per år under de åren man har barn på dagis istället för att betala dyr skatt hela arbetslivet. Var skriver jag på!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Det är skillnad på att nyttja och utnyttja ett offentligt system. De som betalar maxtaxa men ändå inte har behov av att lämna barn alla timmar förskolan har öppet men ändå gör det utnyttjar maxtaxesystemet. Detta tär på resurser som behövs för de barn som har VH som faktiskt har detta behov. Kort sagt borde VH debiteras för antal timmar/dag el vecka. Tyvärr får VH även i dagsläget betala över ledighet som sommarledighet/semester. Många kan då ta sig "frihet" att lämna barn trots semester om man lyckas hålla det hemligt för förskolan. Skulle däremot tim/dag el veckodebitering ske enligt lämnade timmar (ej maxtaxa) så skulle det nog fungera annorlunda. Självklart vill VH ha valuta för sina maxtaxepengar, men skulle debitering ske enligt annan kategori/taxa skulle förskolan kunna ta mer betalt för sig, ha råd att behålla duktiga ped, behålla bra förskolor som idag läggs ner pga ekonomi brister mm. VH skulle då även fundera en till flera gånger innan "systemet" nyttjas för ren barnpassning.
Det var så det var innan maxtaxan infördes 2002, taxan har sedan dess endast höjts en gång.
Det är lätt att räkna ut vilka som tjänade mest på det och även förstå varför pengarna idag inte räcker till när intäkterna är i princip desamma.

Edit: Maxtaxan har inte haft någon större påverkan på närvarotiden.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Hur hittar jag på en lista med nonsens?

Hur kan vi trycka ner alla så att det blir lika dåligt för alla?

Finns det någon som sticker ut lite, kanske till och med vill förbättra saker? Hur kan vi isåfall kollektivt straffa den personen?

Hur normaliserar vi missunsamhet?

Hur skapar jag byråkrati för att systematisera det här så att det sker per automatik?
Jag missade några.

  • Hur försämrar jag arbetsförhållandet för skolpersonalen?
  • Hur säkerställer jag överfulla klassrum?
  • Hur säkerställer jag som välbärgad medborgare att jag fortfarande får lika mycket eller mer än den som har det sämre ställt.
En riktad speciellt till dig @hellem
  • Hur förblir jag ignorant inför hur mina handlingar påverkar samhället med gott samvete?
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Åh - en världsmästare i att bygga halmdockor.:rofl:

/Krille
tänkte väl det, moralens väktare;)
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Vad har du fått det ifrån. Ingen här har väl snackat om angiveri, förutom du då:D. Det jag och några med mig, reagerar på, är att ni tycker att det är en medborgerlig rättighet att lasta över kostnader på era grannar, enkom för er egen bekvämlighets skull.
Att det sedan finns någon enstaka individ som inte ens förstår att ett ökat antal ungar på dagis innebär ökade kostnader. Ja, det är en annan historia.

Minnie
o en till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.