LoweW
Hallo,

Har precis börjat gå från idé till förverkligande av en egentillverkad spisinsats/kassett och tänkte därför att det var dags att börja dokumentera bygget & designprocessen.

Målet är att designa & konstruera en spisinsatts/kassett som både värmer effektivt och ser bra ut. Det finns många häftiga hemmabyggen på nätet men de flesta ser verkligen ut som "hemmabyggen". Jag tenderar att föredra form över funktion så jag tvivlar på att detta kommer se ut som ett "hemmabygge" :geek:

Det kommer fler inlägg där jag går in på frågeställningar, förutsättningar, materialval, designprocess, krav, tillstånd et.c. & sist men inte minst kunskapsinhämtning.

Mål:
  • Det ska ske en sekundär förbränning.
    Detta gör den väldigt effektiv jämfört med en öppen spis, men ställer mycket högre krav på kunskapsnivån som krävs vid utformningen av första & andra förbränningskammarna och lufttillförsel bl.a.
  • Det ska gå att baka bröd i den.
    Min förhoppning är att kunna göra en ugnslucka som man kommer åt från öppningen i sidan.
  • Den ska se bra ut.

Bonusmål:
  • Möjlighet att kunna koka vatten utan att ställa in något i själva spisinsattsen/kassetten.
  • Möjlighet att ladda mobiltelefon genom peltierceller. Mer om det senare!

Jag tar tacksamt emot all slags input & kritik. Jag är total novis när det kommer till förbränning & metallkonstruktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
LoweW
Förutsättningar

Detta är vad jag har att jobba med, en fyrkant på ~74X50cm med 60cm i höjd. Det tillkommer en hel del extra volym i "kupolen" ovanför men jag är osäker på om jag kommer kunna ta tillvara på den. Det är en rolig form att arbeta med men den gör det lite knepigt eftersom att en stor faktor i effektiv förbränning verkar vara symmetri...

Min tid, verktyg & förbrukningsmaterial ser jag som gratis och jag siktar på att hela projektet hamnar <25 000kr för material, sotare & annat.
 
  • Vit öppen spis i förgrunden, kontorsutrymme med dator i bakgrunden, inomhus, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit öppen spis, sotad insida, kontorsstolar och skrivbord i bakgrunden, inomhusmiljö, dagsljuslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En renoverad öppen spis med vita putsade väggar, ett tomt eldstadsutrymme och en planta till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit öppen spis med måttangivelser, sotat insida, trägolv, del av grönt blad synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis täckt av sot och aska, behöver rengöring, inomhusmiljö med synligt skorstensrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
LoweW
Frågeställning i tidigt stadie

Jag har varken en formell eller informell utbildning på någon del(bortsett från CAD) av detta projekt så frågorna är många :rofl: I ett försök att vara effektiv har jag lyckats kategorisera frågorna. Har någon svar på dessa är det super men jag återkommer med svar i ett senare inlägg oavsett (y)

Juridiskt:
  • Får jag ens bygga min egen spisinsats?
  • Behöver jag bygglov/göra en anmälan?
  • Behöver den vara CE-märkt?
  • Behöver den uppfylla samma krav som de jag kan köpa i butik?
  • Behöver skorstenen/rökkanalen ses över?

Tekniskt:
  • Vilka risker finns det och hur kan de elimineras/minimeras?
  • Vilka material är lämpliga?
  • Vilken kunskap behövs för att göra den effektiv och var hittar man den informationen?

Detta är frågorna jag har ställt mig hittills men för varje svar jag hittar kommer två nya frågor, så det kommer en fortsättning på detta också :p
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Mitt enda tips är egentligen att prata med sotaren som skall godkänna installationen sedan. Jag hade nog valt att kolla mycket på olika kaminer både i verkligheten och ritningar online. Mycket om förbränningsdesign och effektivitet går att hämta därifrån.
Annars, KÖR HÅRT! Älskar såna här ”tokigheter”.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Hjärnan snurrar igång bra. Vermikulit skivor är nog lämpligt att ha på insidan i förbränningskammaren. Finns på diverse byggvaruhus.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Haha ja bara inte denna tokigheten bränner ner mitt hus :crysmile:

Har bokat in sotaren men hade inga planer på att fråga honom om annat än skorstenen! Det och läsa på om vermikulit ska jag göra, tack för tipsen!
 
Vilket kul projekt!
Vad gäller det juridiska så gäller väl CE endast om du tänker dig att sälja den kommersiellt inom Europa?
Jag har sett ett antal hemmabygda eldstäder som fått ok att elda i så jag gissar det det inte finns några hinder om du får tag på en bra sotare men här är jag mer osäker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Lostmoose Lostmoose skrev:
Vilket kul projekt!
Vad gäller det juridiska så gäller väl CE endast om du tänker dig att sälja den kommersiellt inom Europa?
Jag har sett ett antal hemmabygda eldstäder som fått ok att elda i så jag gissar det det inte finns några hinder om du får tag på en bra sotare men här är jag mer osäker.
Ja, min uppfattning är att den inte behöver en CE-märkning eller leva upp till någon ISO-standard men hittar inte en konkret källa som säger det "rakt ut". Det är svårsökt också eftersom att det tillkom nya regler ~2019 och många texter/hänvisningar är äldre än så.

En fundering är också om jag säljer huset med den installerad. Då säljer jag väl tekniskt sett den? Då behövs det kanske? Haha det blir många frågor som sagt :D
 
Formellt sett måste den uppfylla utsläppskraven.
 
LoweW
D Daniel 109 skrev:
Formellt sett måste den uppfylla utsläppskraven.
Super! Har du fått den infon från PBL?

Edit: PBL, inte BBV
 
  • Gilla
Proffe
  • Laddar…
LoweW
Snabb uppdatering

Pratade som hastigast i telefon med en väldigt trevlig sotare som sa något i stil med "Alla kaminer/kassetter vi slutbesiktigar måste vara CE-märkta och uppfylla alla utsläppskrav.". Min uppfattning är ju att hemmasnickrade inte behöver vara CE-märkta men han jobbar ju med det så jag utgick från att det var så och tog sedan kontant med ett företag som certifierar just kaminer/kassetter/vedspisar.

Fick snabbt kontakt med en väldigt trevlig ingenjör som gav mig en offert på ~85 000kr :sweat: Men efter lite fram och tillbaka skrev han:

"Hej,

Bygger du en spis endast för eget bruk så behövs ingen CE-märkning. CE-märkning behövs först när man sätter produkten på marknaden inom EU. Däremot kan jag tänka mig att du behöver fråga kommunen och sotaren vad de ställer för krav ur brandrisk och emissioner.

Mvh
Trevlig Ingenjör"

Så just nu väntar jag på mitt möte med kommunen den 9/3 där jag får fråga vilka krav de har på emissioner och efter det får jag ringa sotaren igen och fråga vilka krav/synpunkter de har ur brandrisksperspektivet :geek:

I absolut värsta fall får jag nöja mig med att köpa en kassett och i näst värsta fall får jag bygga en vedugn istället :p Men än så länge känns det som att orginalplanen kommer fungera!
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
LoweW
Skorsten & rökkanal

Huset byggdes som en sommarstuga -68 med två öppna spisar "rygg mot rygg". Men under renoveringens gång valde jag att få den ena ombyggd till ett vedförråd. Min uppfattning är att det endast myseldats då & då några sommarnätter.

Så det finns tekniskt sett två kanaler i skorstenen och hade jag varit mer påläst tidigare hade jag nog bett muraren dra om den ena rökkanalen så det blev en tilluftskanal till eventuell kamin. Men det är för sent nu, tyvärr!

Jag pratade med den lokala sotaren och fick rekommendation att installera ett rör i rökkanalen. Men efter att jag berättat att jag vill bygga min egen spisinsats och helst glidgjuter sa han: "Det är bara att köra på, glidgjutning är en vedertagen metod.". Han rekommenderade också att jag bara skulle köra på med glidgjutningen och när allt är installerat och klart ringa och boka en slutbesiktning. Men innan glidgjutningen behöver jag slå bort ett gammalt rostigt spjäll som sitter kvar(bild 4).

Så med hjälp av denna fantastiska tråd om glidgjutning av Zingo kommer jag ge det ett försök när vädret blivit lite varmare. Men i och med att jag inte har någon aning om skicket på skorstenen valde jag att "McGyvra" ihop en lösning med en Makita-lampa, GoPro-kamera & ~10m silvertejp :rofl: Med mitt otränade öga såg jag inga stora röda flaggor!

Nästa uppdatering blir förhoppningsvis några fina 3D-renderingar :cool:(y)
 
  • Utomhus öppen spis i tegel och betong, med ved, intill trävägg och stengolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstörd tegelmursstruktur som en gång varit en skorsten, i ett tomt rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovbetongstruktur med öppning fram och rektangulärt fönster, troligen en skorsten, inomhus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk, trasig ventilationsschakt, täckt av spindelnät och smuts, med belysning som ger en mystisk atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg med silvertejp, rosor i vas, träyta. Kreativ reparation, improvisation, hushållslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ficklampa riktad i mörk, lång tunnel eller skorsten. Närbild med fokus på öppningens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
JFrisk och 25 till
  • Laddar…
Snygg lösning med filmningen :D(y)
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
LoweW
F fisgris8 skrev:
Snygg lösning med filmningen :D(y)
Tack :D Kanske inte så vanligt att man sänker ner en kamera men det kändes nödvändigt med tanke på att jag inte hade någon aning om skicket.
 
Att provtrycka skorstenen själv för att se om det är otät i skiljeväggarna är ganska enkelt och billigt.
Köp en låda med rökpatronen från nätet och elda upp skorstenen så den blir varm, in med en rökpatron, täta under ifrån och sen spring upp och lägg på en skumgummi kudde över hålet.
Sen kan du börja inspektera skorstenens helhet efter läckage och även till angränsande kanal
 
  • Gilla
NizzeBygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.