D
S swirve skrev:
Många tyckare som tror sig veta... Isolationsspänning på 7kV ÄR ett högt krav och anledningen att det finns krav på isolation är just personsäkerhet!! CP signalen i bilen är inte designad för att tåla fasspänning och om isolationen bryts kan vi få fasspänning på CP som i sin tur kan leda farlig spänning till beröringsbara delar på bilen. Alltså ett allvarligt fel eftersom det kan ge personskada.
Jag tycker det mest är fatalisterna som påstår sig veta, övriga förhåller sig realistiskt avvaktande.
 
  • Gilla
Logad och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Många tyckare som tror sig veta... Isolationsspänning på 7kV ÄR ett högt krav och anledningen att det finns krav på isolation är just personsäkerhet!! CP signalen i bilen är inte designad för att tåla fasspänning och om isolationen bryts kan vi få fasspänning på CP som i sin tur kan leda farlig spänning till beröringsbara delar på bilen. Alltså ett allvarligt fel eftersom det kan ge personskada.
Då är det ju en lycka att du är här och ställer till rätta (eller inte). Sätt dig in i sakerna lite bättre är ett gott och från min sida välmenat råd. Det är givetvis i stort omöjligt att föra mer korrekta diskussioner i denna typ trådar men att som du hela tiden komma med halvkvädna visor i en riktning ger om möjligt nära noll för läsarna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då är det ju en lycka att du är här och ställer till rätta (eller inte). Sätt dig in i sakerna lite bättre är ett gott och från min sida välmenat råd. Det är givetvis i stort omöjligt att föra mer korrekta diskussioner i denna typ trådar men att som du hela tiden komma med halvkvädna visor i en riktning ger om möjligt nära noll för läsarna.
Som sagt har jag ingen lust att pröjsa 10kkr för en drös standarder. Jag jobbar dagligen med andra elsäk och emc standarder och de brukar vara liknande. Så jag är hyfsat insatt, har dessutom läst allt som är publikt i ärendet.
Vad har jag fel om?!? Att det är allvarligt att inte uppfylla isolationskrav?! Att emc immunitet kan vara ett helvete att lösa?! Att om man inte följer standarden för jfb så har man ingen jfb enligt standard som man påstår sig ha?!
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Det du har helt rätt i är att diverse ENC-problematik kan vara besvärlig särskilt om det ska plåstras i efterhand. De övriga punkterna bör man göra jämförelser med de underliggande styrande dokumenten och med vad som anges i skriftväxlingen med elsäkerhetsverket.

Det enda jag vänder mig lite mot i tråden är den förstärkning av negativt spin upplockat från diverse sociala media och artiklar som kopierats in absurdum på siter kring EV pch fordon allmänt. Själv har jag tillgång till de stsndarder som nämns men jag försöker undvika detaljerade försök att komma vidare i denna typen trådar där en absolut majoritet är ointrrsserade/oinsatta. Om något kanske jag försöker dämpa alarmisterna lite med vad jag skrivit om att vänta några snäpp till på kvarnen, och när datum är givna invänta delresultat osv. Alltså inte söka problem där de inte är givna och inte heller blåsa upp minsta frö i den riktnimgen.
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nyligen upptäckte jag att JFB:n i en ”byggcentral” jag har slutat fungerade när jag testade. Hade den inte haft en fysisk testknapp så hade jag sannolikt inte testat.
Testknappen brukar kortsluta en av faserna mot jord via ett motstånd. Saknas spänning på just den fasen så funkar inte testknappen. Fanns det spänning på alla faser?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Testknappen brukar kortsluta en av faserna mot jord via ett motstånd. Saknas spänning på just den fasen så funkar inte testknappen. Fanns det spänning på alla faser?
Jag har hittills aldrig sett en jordfelsbrytare som har anslutning till jord, så att testknappen skulle kunna leda ström dit. Alla jag sett, vare sig i verkligheten eller på datablad, till salu etc., har bara anslutningar för nolledare och 1-3 faser, inte jord.
Det testknappen gör är att koppla in en resistor med lämpligt värde så man får en ström på ungefär eller lite över utlösningsvärdet, mellan en fas eller nolla på inkommande sida och en fas eller nolla på utgående sida. Således leder den ström utanför summaströmsensorn (en strömtransformator i praktiken) och simulerar en felström.
 
Nissens
useless useless skrev:
Testknappen brukar kortsluta en av faserna mot jord via ett motstånd. Saknas spänning på just den fasen så funkar inte testknappen. Fanns det spänning på alla faser?
Ja, alla faserna var spänningssatta, bra kommentar. :)
 
GK100 GK100 skrev:
Det du har helt rätt i är att diverse ENC-problematik kan vara besvärlig särskilt om det ska plåstras i efterhand. De övriga punkterna bör man göra jämförelser med de underliggande styrande dokumenten och med vad som anges i skriftväxlingen med elsäkerhetsverket.

Det enda jag vänder mig lite mot i tråden är den förstärkning av negativt spin upplockat från diverse sociala media och artiklar som kopierats in absurdum på siter kring EV pch fordon allmänt. Själv har jag tillgång till de stsndarder som nämns men jag försöker undvika detaljerade försök att komma vidare i denna typen trådar där en absolut majoritet är ointrrsserade/oinsatta. Om något kanske jag försöker dämpa alarmisterna lite med vad jag skrivit om att vänta några snäpp till på kvarnen, och när datum är givna invänta delresultat osv. Alltså inte söka problem där de inte är givna och inte heller blåsa upp minsta frö i den riktnimgen.
Vettiga synpunkter! Som ingentingjör _måste_ man ju rätta de som har fel på internet
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Jag har hittills aldrig sett en jordfelsbrytare som har anslutning till jord, så att testknappen skulle kunna leda ström dit. Alla jag sett, vare sig i verkligheten eller på datablad, till salu etc., har bara anslutningar för nolledare och 1-3 faser, inte jord.
Det testknappen gör är att koppla in en resistor med lämpligt värde så man får en ström på ungefär eller lite över utlösningsvärdet, mellan en fas eller nolla på inkommande sida och en fas eller nolla på utgående sida. Således leder den ström utanför summaströmsensorn (en strömtransformator i praktiken) och simulerar en felström.
Förhoppningsvis är nollan på inkommande sida hopkopplad med jord någonstans.
 
H H.M.K. skrev:
Jag har hittills aldrig sett en jordfelsbrytare som har anslutning till jord, så att testknappen skulle kunna leda ström dit. Alla jag sett, vare sig i verkligheten eller på datablad, till salu etc., har bara anslutningar för nolledare och 1-3 faser, inte jord.
Det testknappen gör är att koppla in en resistor med lämpligt värde så man får en ström på ungefär eller lite över utlösningsvärdet, mellan en fas eller nolla på inkommande sida och en fas eller nolla på utgående sida. Således leder den ström utanför summaströmsensorn (en strömtransformator i praktiken) och simulerar en felström.
Ja, jag hade för Bråttom när jag skrev... Mellan en fas och nollan såklart.

Men, min poäng kvarstår - Har man tappat en fas så är det inte säkert att knappen funkar längre.
 
useless useless skrev:
Ja, jag hade för Bråttom när jag skrev... Mellan en fas och nollan såklart.

Men, min poäng kvarstår - Har man tappat en fas så är det inte säkert att knappen funkar längre.
Det är en riktig poäng.
Jorden är inte inblandad. I vårt svenska elsystem är nollan och jorden sammankopplad i elcentralen, men det finns också system där så inte är fallet, t.ex. i Norge.
Hursomhelst är jorden inte relevant för testknappen, och det är inte heller nödvändigt att testknappen kopplar in resistansen mellan nolla och fas, utan det kan lika väl vara mellan två olika faser.

Det som _är_ viktigt, är att inkoppingen sker så att den ena sidan av resistorn är före och den andra efter summaströmsensorn, dvs. att ström leds utanför den.

(Bara så det finns en chans att förståelsen för jordfelsbrytarens funktion skulle kunna förbättras..)
 
GK100 GK100 skrev:
Det du har helt rätt i är att diverse ENC-problematik kan vara besvärlig särskilt om det ska plåstras i efterhand.
Det verkar i det här fallet inte handla om att laddboxen skulle utstråla någon störning i icke tillåten nivå, utan när man skickar in vissa typer av störningar i den, så kan man få den att tolka det som att touch"knappen" på den berörs, vilket då får den att blinka och möjliggöra anslutning av telefon trådlöst. Det påverkar inte laddningsförloppet och har ingen säkerhetsrisk.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.