T Thomas_Blekinge skrev:
Får nog dra ned på elförvärmning av toapappret.
Varför då Thomas_Blekinge?
 
Ja, fattiglapp - fattigpensionär.

Några led i hur jag:
Minimerar mina Elkostnader

Isolerade elvarmvattenberedaren, så som jag tänkt i många år. Givetvis nu isolerad runt om, men inte längst ned.
Kommer att spara in stora pengar över tid.

Elvattenberedare omgiven av isoleringsmaterial i trång nisch, kopparledningar synliga i nederkant, vardaglig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen elförbrukning alls för att klara värmen i bodelen av kåken.

Installerade denna Tulikivi och skorsten 2003. Kostnaden ca 100 000 kr sparades in på 4 år genom att fimpa all direktel. En certiferad montör satte ihop själva kaminen på fundamentet mitt i kåken.
Allt annat gjorde vi själva. Även förstärkning av grunden under kåken.
2 ton väger kaminen, skorstenen 1 ton, så det behövs nåt stadigt att ställa allt på.
Helt öppen planlösning, dörren till sovrummet står fullt öppen.
De till toaletterna på glänt, i vart fall större delen av tiden.

Värme sprider sig även via taken genom typ portalen till tvättstugan.

Över golven smyger kalluften från alla delar in till kaminen, och så håller det på.

Ja, vi är mycket nöjda med att ha denna värmekälla, nu när elen piper iväg uppåt i pris.

Men det är klart. Långveden som strax kommer hem, ska sågas, klyvas och kastas i hög. Så före midsommar in under tak. Gratis gym hela dagarna. Välkommna. Vedeldad bastu på kvällen.

En hund sover på en kudde framför en brinnande kakelugn dekorerad med figurer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny HERU 100 FTX sedan några år.
Stängt av elbatteriet i denna. Så det är bara två fläktar och en rotor som snurrar.
Justerade själv in luftfödena med Compuflow lufttrycksmätare och ett prandelt-rör.
Funkar utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Morgonelden falnade vid 10-tiden.

Gör en liten brasa först i kväll, så det är det varmt o gott när vi vaknar.

Och så blev det att laga maten också, när bakugnen ändå höll 140 grader vid lunch. Vilket den gjorde även tidig kväll.
Rå kycklingdelar i gjutjärnsgryta med lökringar och vitlök, förberedd för matlagning med svartpepparkorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gryta med mat i ugn, ser rustikt ut, vedeldad spis, traditionellt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matlagning i ugn, skinka i gjutjärnsgryta, ugnsluckan öppen, gaffel med skinka förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl typ passa på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rolf Broberg och 3 till
  • Laddar…
Ta tillvara på bilens värme.
. Hade ju varit fantastiskt om det fanns ett ”utsug” från bilen där man kan, via en slang, fläkta in värmen från motorn i huset och ta till vara på den.
. Samt få in ny fräsch luft (varm).

undrar hur mycket värme bilen ackumulerat på 30 min bildfärd?
 
A Avatar86 skrev:
Ta tillvara på bilens värme.
. Hade ju varit fantastiskt om det fanns ett ”utsug” från bilen där man kan, via en slang, fläkta in värmen från motorn i huset och ta till vara på den.
. Samt få in ny fräsch luft (varm).

undrar hur mycket värme bilen ackumulerat på 30 min bildfärd?
Det känns som ett projekt som kostar mer än det ger.
Värmen i en bil försvinner nästan omgående när du stannat den i kupen. Att fläkta in värme från motorn är nog inget man ska försöka sig på om den har något år på nacken.
 
Att snabbt (och tillfälligt) höja temperaturen i garaget med värme från motorn ger ett sämre ekonomiskt resulttat
Två skäl:
-större temperaturskillnad inne ute ger större värmetransport genom garageväggar, tak o golv
-det går åt energi att fläkta ut värmen från motorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.