Nissens Nissens skrev:
Visst, men om du har 150 000 laddboxar som sitter monterade ute hos kunder, hur gör du då??

Det blir kostsamt..
Läser du inte? Jag skrev ju att jag inte tror att felet bedöms som så allvarligt att återkallelse sker.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag lite ringrostig på LVD eller vad det är som är aktuellt. Men 7kV låter som en hög isolationsprovning, någon som har ett hum om varför man går så högt?
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Vad baserar du din tro på? Eftersom du har en så pass stor övertygelse så hade det varit intressant med mer detaljer.

Av allt jag läst om sådant här genom åren så är min uppfattning att isolationsproblem ofta är orsak till återkallelser och försäljningsförbud. Det räcker ju att se på alla livsfarliga USB-laddare med alldeles för korta avstånd mellan primär och sekundärsida.

Om jag minns rätt så ska vanliga telefonladdare klara 4200V utan problem, så 7000V låter inte skyhögt på en trefasladdare. Finns olika direktiv som styr detta. Någon kanske vet mer exakt var de 7000V kommer från?
 
Här finns det ingen berörbar sekundärsida. ESV pekar enbart på potentiella följdskador. Inte på någon potentiellt farlig situation.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hela bilen är väl beröringsbar plåt? Visserligen många steg som måste gå fel innan det händer, men inte omöjligt.

Hjälpte en person att fixa sin motorvärmare för några veckor sedan. Elementets isolering hade gett upp och ledde över i motorblocket. Ovanpå detta så hade jordkabeln till uttaget i bilen klippts av många år tidigare och bara tvinnats ihop. Kontaktpunkten var därför grön av ärg och i princip totalt avbrott (>1 gigaohm). Eftersom huset saknar jordfelsbrytare så kunde hela bilen blivit permanent strömförande.
 
  • Gilla
Krillepille3179
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Läser du inte? Jag skrev ju att jag inte tror att felet bedöms som så allvarligt att återkallelse sker.
Det är ju precis motsatsen till vad ESV säger. Detas ord väger lite tyngra…
 
Nu är just isolationsfrågan som Daniel påpekar inte relaterad till personsäkerhet. Och som Marinen skrev kan ni också titta vidare på den punkten med provspänningen.

Nu är ju datumet 13/2 förbi så inom kanske en inte så lång framtid bör vi få något delresultat i frågan.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu är ju datumet 13/2 förbi så inom kanske en inte så lång framtid bör vi få något delresultat i frågan.
Jag har fått mail från en av återförsäljarna där de skriver att beslut kommer inom några veckor.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Hittade följande inlägg på Facebook i gruppen Elbilsladdning Sverige som kanske är intressant, tänkte posta här eftersom det finns så många kunniga här. Verkar inte gå att länka till inlägget i fråga.

"Har ett visst intresse då min Easee installerades fel tillsammans med Equalizer.
Följden blev att under två dagar så gick huvudsäkringen på L1 efter några minuters laddning på full effekt. Därefter felsökte jag bredare och hittade felet.
4-5 sådana klarade Teslan sedan blev AC porten förstörd genom överslag (?). Handskakningen för laddning med AC (provade andra ställen) slutade helt att fungera.
Man skulle kunna tänka sig överslag när L1 faller ifrån vid full last som letat sig in i klenspänningen på CP signalen.
Jag har alltid skyllt på Teslas ingenjörskonst, men kanske det inte var deras fel.
Reparation på 20 000kr."

Någon längre ned i tråden skrev någon att detta hade att göra med Överslag LLL->CP. Stämmer det?
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nyligen upptäckte jag att JFB:n i en ”byggcentral” jag har slutat fungerade när jag testade. Hade den inte haft en fysisk testknapp så hade jag sannolikt inte testat.
Testade du med en extern testare också, för att fastställa om det var utlösningsfunktionen eller testknappen som gett upp?
Testknappen är en mycket simpelt uppbyggd historia med ett litet motstånd och en enkel brytare, och jag kan mycket lättare föreställa mig att den ger upp pga. fukt eller liknande, än att jordfelsutlösningen slutar fungera. Jag utesluter inte någondera, men blev nyfiken..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
H H.M.K. skrev:
Testade du med en extern testare också, för att fastställa om det var utlösningsfunktionen eller testknappen som gett upp?
Testknappen är en mycket simpelt uppbyggd historia med ett litet motstånd och en enkel brytare, och jag kan mycket lättare föreställa mig att den ger upp pga. fukt eller liknande, än att jordfelsutlösningen slutar fungera. Jag utesluter inte någondera, men blev nyfiken..
Jo, jag vet hur den är uppbyggd, det är en Malmbergs förresten. Jag har inte testat med någon extern testare, men det skall jag göra. Jag har inte bytt ut den ännu. :) Återkommer.
 
  • Gilla
H.M.K.
  • Laddar…
Känns som jag hursom ska koppla så min Easee hamnar bakom en vanlig jfb. Idag sitter en jfb i undercentralen som främst matar Easeen (idag även ett motorvärmaruttag och belysning/uttag i friggeboden den sitter i). Jfb är för allt utom Easee.
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Nu är just isolationsfrågan som Daniel påpekar inte relaterad till personsäkerhet. Och som Marinen skrev kan ni också titta vidare på den punkten med provspänningen.

Nu är ju datumet 13/2 förbi så inom kanske en inte så lång framtid bör vi få något delresultat i frågan.
Nej, men det är väl inte acceptabelt att laddboxen slår sönder billaddaren, för det är ju som jag tolkat det vad som kan hända…
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Här finns det ingen berörbar sekundärsida. ESV pekar enbart på potentiella följdskador. Inte på någon potentiellt farlig situation.
Hur skulle du gilla att din Easee laddbox får ett överslag till CP signalen och gör sönder laddaren i bilen? Det lär bli en dyr historia…
 
Många tyckare som tror sig veta... Isolationsspänning på 7kV ÄR ett högt krav och anledningen att det finns krav på isolation är just personsäkerhet!! CP signalen i bilen är inte designad för att tåla fasspänning och om isolationen bryts kan vi få fasspänning på CP som i sin tur kan leda farlig spänning till beröringsbara delar på bilen. Alltså ett allvarligt fel eftersom det kan ge personskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.