T TypRätt skrev:
Har de hållit ritningen upp och ner? Den avloppstyp (P-koppling) som jag förväntade mig se för din WC har de ju använt för utloppet för tvättmaskin. Jag tror att anledningen till att de satt dem bredvid är för att det kanske finns krav på att det ska gå att stänga av inkommande vatten enkelt och det kan det inte anses göra om det är gömt bakom. Avloppet måste se ut så där (inte exakt) men med en lös slang ner i en öppen tratt. Det får inte kunna bli så att det blir stopp i avloppet och att vattnet går tillbaka in i maskinen (antaget för risken att den fyller upp till elektroniken och gör golvet strömförande, men tänker att det borde kunna avhjälpas i maskinerna rätt lätt). Jag vet att det finns andra modeller om man kopplar på den vid vattenlåset i ett skåp men de är inte direkt så mycket mer diskreta men visst ni kunde valt ett kopparör så att det passar bättre mot stilen i badrummet? Eller i alla fall rostfritt då rören för vatten till WC är det.
Tack. Ska tänka på att snygga till det så. Det doftar avlopp ifrån den. Denna har ej vattenlås?
 
Jag hade ju gett allt material för installation och önskat dold rördragning. Ändå hamnade röret såhär?

är det en regel eller skulle den lika gärna kunnit komma direkt ifrån våggen?
 
  • Badrum med kakelvägg, toalett, duschslang, och tvättmaskinavloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det så att fallet inte är mot golvbrunn genom hela rummet så kommer det bli underkänt och de kommer att få göra om hela golvgjutningen. Då ryker tätskiktet så antagligen måste väggarna med göras om, eller om de väljer att skarva men då de varit slarviga fram tills nu skulle jag vara rätt byxis över att låta samma firma skarva ett tätskikt.
Lutningen ligger åt fel håll. Tillräckligt?
 
  • Nivåbubbla i centrum, brun kakelgolv, träimitationslinjal. Precision, justering, byggverktyg, horisontell mätning, uppifrån-vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Lutningen ligger åt fel håll. Tillräckligt?
Ja det får inte ens vara plant så är det åt fel håll så är det galet, men igen har du prata med firman? Jag skulle ha ringt dit "chefen" direkt o frågat va fasiken de pysslar med? Inget att vänta på.
 
  • Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Tack. Ska tänka på att snygga till det så. Det doftar avlopp ifrån den. Denna har ej vattenlås?
Det är det som är burken men de har nog bara inte spolat något vatten i den, så därför gör den inget.
 
Känns väll ändå skevt att installera utloppet såhär? Har ni tips på hur det annars skulle kunna göras?
 
  • Vattenledningar och avloppsrör under en diskbänk, mot kaklad vägg. Synliga rörkopplingar och avstängningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Känns väll ändå skevt att installera utloppet såhär? Har ni tips på hur det annars skulle kunna göras?
Det beror ju helt på förutsättningarna i väggen, om röret kommer upp rakt underifrån, så drar man ju enklast ut det med en enkel böj och som här sedan med ett flexande rör till den plats som kommoden behöver. men vad är det som du tycker är galet med denna? Det kallvatten rör som är lutat mot bilden går nog bara att vrida på så det ligger innanför vattenlåset men antar att de fixar till detta när de ska sätta fast kranen. Är väl annars en helt rimlig lösning där under tycker jag. Jag utgår ifrån att du har luckor framför?
 
T TypRätt skrev:
Ja det får inte ens vara plant så är det åt fel håll så är det galet, men igen har du prata med firman? Jag skulle ha ringt dit "chefen" direkt o frågat va fasiken de pysslar med? Inget att vänta på.
Pratade med dem redan när jag märkte första felen. Ringde sedan om mitt mer samlade missnöje dagen efter. Det togs emot. Blev inte dåligt bemött. Tidigare har jag känt mig lite nonchalerad. Inte denna gång och det är jag glad för. Vi har inte hörts mer sedan dess men missade ett samtal idag då jag var upptagen med annat.

Fick upp under dagen att de anmält mitt badrum till GVK med byggstart 13/2. Känns märkligt att en sådan sak blir anmäld i efterhand när det ska anmälas före.
 
T TypRätt skrev:
Det beror ju helt på förutsättningarna i väggen, om röret kommer upp rakt underifrån, så drar man ju enklast ut det med en enkel böj och som här sedan med ett flexande rör till den plats som kommoden behöver. men vad är det som du tycker är galet med denna? Det kallvatten rör som är lutat mot bilden går nog bara att vrida på så det ligger innanför vattenlåset men antar att de fixar till detta när de ska sätta fast kranen. Är väl annars en helt rimlig lösning där under tycker jag. Jag utgår ifrån att du har luckor framför?

Gillar symmetri/balans även när det döljs
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Gillar symmetri/balans även när det döljs
Då krävs det betydligt mer arbete, dvs riv först så du vet vart stammarna kommer, behöver något flyttas. Räkna rätt på hur alla lager blir när man mäter hur långt bort från väggen röret då behöver komma dvs inte som jag nästan råkade göra mäta från regeln =) utan lägga på för osb + gips + klet + kakel veta cc mått på kommoden och få med allt sådant med mm nogranhet på ritningen till de som bygger. Efter som du här ställer dig frågande till varför rören kommer ut där de gör så antar jag att du inte överlämnat några konstruktionsritningar till byggarna där du markerat precis vart allt ska komma ut? Om så inte skett har du ju lixom lämnat över det till dem att bestämma. Tror att även de usla stora bolagen brukar lämnar över en rendering på hur det är tänkt att se ut när allting är klart, där ser man ju inte koppling under kommod men det borde vara uppenbart hur WC skulle kopplas mot avlopp samt avlopp för tvättmaskin samt tillvattens possition.
 
  • Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
U
Allt som går att se på TS bilder är ju verkligen inte snyggt utfört.
Rör har ju olika CC mått överallt.
Att man ens kan sätta toa-avloppet så fel är ju sanslöst.
Fogar är olika breda.
Eluttagen, även om de är korrekt utfört, sticker ju verkligen i ögon när de sitter förhållandevis nära varandra men inte linjerar någonstans.
Det är ju helt sjukt att man kan ha 3-4 yrkesgrupper där ingen av dem kunnat göra ett bra jobb, eller haft koordinering.

Men förhoppningen för TS är ju att bakfall är inte ok, och i badrum där golv utan fall på hela dess yta underkänt. Vilket kommer kräva dem att göra om allt eller köpa sig fria genom att ta in annan firma.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Vatette V 6, En fördelare man använder i badrum för att få kopplingarna utanpå tätskiktet. Det räcker alltså att gå upp med en kall och en varmvattenstam till badrummet, istället för en till varje punkt.

[länk]
Såg ju inte så proffsigt ut, verkar ju vara en lösning som är godkänd av säker vatten alla fall men känns som det är en kantboll när det kommer till godkänt tätskikt, har aldrig sätt något annan än dubbelmanschetter för rörgenomföringar och känns lite tajt att sätta så många singel bredvid varandra, ser för tätt ut för att det inte ska bli knöligt.
 
L Liljeros skrev:
Såg ju inte så proffsigt ut, verkar ju vara en lösning som är godkänd av säker vatten alla fall men känns som det är en kantboll när det kommer till godkänt tätskikt, har aldrig sätt något annan än dubbelmanschetter för rörgenomföringar och känns lite tajt att sätta så många singel bredvid varandra, ser för tätt ut för att det inte ska bli knöligt.

Flera tillverkare har trippel.

Skulle det blir fyra eller fler så skulle jag sätta enkel på varannan och vänta och sedan överlappa med enkel på det resterande.. Inga konstigheter.
 
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Här är ett urval
Är det bakfall i utloppet från wc-stol eller ser det bara ut så på bilden?
 
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Här är ett urval
Ta in besiktningsman! Reklamera. Betala inget tills det är klart. Rådfråga även konsumentrådgivningen på kommunen.
Vad tråkigt för er :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.