Nina Lovén hade funderat på bergvärme jättelänge. Men eftersom elpannan fungerade tog det ändå några år innan hon och maken äntligen slog till.
– Det här skulle vi ha gjort mycket tidigare. Vi sparar 60-70 procent av vår elförbrukning, berättar hon.

Du kan läsa artikeln här: De sparar 60-70 procent av sin energiförbrukning
 
  • Gilla
raisa och 1 till
  • Laddar…
J
Vilken bra artikel! Har alltid undrat om bergvärme sänker förbrukningen mer än en elpanna.

Skriv en artikel om att det är bra att stänga ytterdörren på vintern också.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Öckeröhus och 36 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Vilken bra artikel! Har alltid undrat om bergvärme sänker förbrukningen mer än en elpanna.

Skriv en artikel om att det är bra att stänga ytterdörren på vintern också.
Håller med blir lite ironiskt att läsa artikeln eller reklamen som man borde kunna kalla det.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Jag blev dock mest nyfiken på vad de hade för elpanna som lät så mycket?
 
  • Gilla
  • Älska
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
Skulle gissa på att det ligger lite mer förändringar i förbrukning bakom de där siffrorna än enbart en bergvärmeinstallation.
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Excel
Ja att investera tidigt kan löna sig, hade kvinnan bytt för 5 år sedan hads säker installationen varit betydligt billigare. Är det bara jag som reagerar på det klena borrhålet?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Absolut. Men hade hon bytt i år hade installationen varit 30-40k dyrare.
Svårt att avgöra om borrhålet är klent, vi vet inte vad huset har för värmebehov (byggt 1999 så antagligen bättre isolerat än en tegelkåk från 60-talet), typ av ventilation, var i landet huset ligger.
Om de tagit in en seriös firma så har de fått beräkning hur djupt hål som behövs.
 
Jag har funderat på luft/vatten länge, men eftersom elpannan har funkat bra har det inte blivit av... :oops:
 
Klart det kan löna sig rejält.
Mina egna siffror från när värmepumpen la av och vi fick köra enbart på elpatron. Gissa vilken månad som det tystnade i pannrummet.

Linjediagram visar elförbrukning över tid, med en topp i oktober, månadsdata från juli till november 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
J Johannes56 skrev:
Vilken bra artikel! Har alltid undrat om bergvärme sänker förbrukningen mer än en elpanna.

Skriv en artikel om att det är bra att stänga ytterdörren på vintern också.
Jobbigt när internet inte kretsar kring en..
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag blev dock mest nyfiken på vad de hade för elpanna som lät så mycket?
Vibrationer i cirkulationspumpen? Jag bytte nyss cirkulationspump till min FLVP av just den orsaken.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vibrationer i cirkulationspumpen? Jag bytte nyss cirkulationspump till min FLVP av just den orsaken.
Absolut kan det vara cirkpumpen.

Men hur skall hon då stå ut med 2st? ;)
 
Excel Excel skrev:
Ja att investera tidigt kan löna sig, hade kvinnan bytt för 5 år sedan hads säker installationen varit betydligt billigare. Är det bara jag som reagerar på det klena borrhålet?
Nu har jag nog missat något, varför är borrhålet klent?

De ligger på lägre förbrukning i december än vad jag har på sommaren (iofs med två tonåringar hemma), så klent kan det inte vara...
 
Excel Excel skrev:
Är det bara jag som reagerar på det klena borrhålet?
Ja, eftersom det inte står nåt i artikeln om längden på hålet så är det bara du som reagerar.
 
Excel
useless useless skrev:
Ja, eftersom det inte står nåt i artikeln om längden på hålet så är det bara du som reagerar.
Har för mig att jag läste 120 meter, måste ha sett fel. :rofl:
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.