Märkligt detta. Nu i kväll sköt man ner den 4 oidentifierade farkosten över USA. Tänker att de alla har kopplingar till den första Kinesiska ballongen på något sätt. I så fall lär det bli ansträngt värre mellan Kina och väst. Och risken finns att Kina lierar sig starkare med Ryssland.

Eller så är det bara några intergalaktiska turister som råkat illa ut...

https://www.expressen.se/nyheter/luftrummet-stangs-over-del-av-usa/
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Unikt namn
Kina och USA spionerar väl på varandra med satteliter dygnet runt, förstår inte reaktionerna på detta.

Men det har väl mest med inrikespolitik att göra antar jag. Ligger Biden risigt i opinionen?
 
Vad är det som de vill se från en ballong. Måste väll finnas modernare sätt.
 
MultiMan
Det handlar inte om vad de vill se utan främst vad de vill höra. Det finns tydligen en hel del signalspaning som inte går att utföra från rymden, därför ballonger. Går det så går det, tills det inte går längre och där är vi nu.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Gissar ju bara som alla andra men både ballonger och de mindre zeppelinarna kan ju också vara test för att se vad man kan komma igenom NORAD med utan att bli upptäckt. Japan hade ju den gamla goda idén under WWII att skicka brandbomber i ballonger över stillahavet för att starta omfattande skogsbränder på Amerikanska västkusten. Det gick ju sådär https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fu-Go_balloon_bomb idag kan man ju med hjälp av bättre teknik kunna tänkas göra mer kul saker.
Vill man verkligen ta fram foliehatten kan man se det scenariot som utspelar sig i brädspelet Pandemic S0. Här har vi referenser till Japanarnas Fu-Go ballonger men de är tänkta att släppa virus över USA istället. Tänk er följande, Kina meddelar en totalt livsfarlig mutation av sjukdom X med spridning i flera provinser och några filmer dyker upp på youtube med vita dräkter o kaos på sjukhus. Allt flyg stängs ner igen för att minimera spridning. Samtidigt dumpar ballonger X virus över Nordamerika och pga snabb inkubationstid och inga flyg förblir smittan mestadels lokal till NA. Vill man dra det lite längre så skulle man kunna dra till med att Kina redan hade med X i sitt vaccinprogram för Covid.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Pågått i åratal utan att någon märkt något och nu syns dom överallt? Dom ska vara stora som passagerarflygplan... ursäkta om jag låter naiv, men har militären eller folk i största allmänhet inte någon koll öht vad som flyger över dem i luften?? Kan man bara traska in som man vill?
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Pågått i åratal utan att någon märkt något och nu syns dom överallt?
Källa på det? Om nu ingen märkt något, hur vet man (du?) att det pågått i åratal? Lite motsägelsefullt kanske?

J Jontha skrev:
Dom ska vara stora som passagerarflygplan...
Källa på det? Det jag har läst är att Kinas "väderballong" var stor som två bussar. Övriga objekt har blivit beskrivna som "stor som en passagerarbil" och liknande. Om det finns något samband mellan dessa är det så vitt jag kan se ingen som uttalat sig om.

J Jontha skrev:
ursäkta om jag låter naiv, men har militären eller folk i största allmänhet inte någon koll öht vad som flyger över dem i luften??
Källa på att de inte har koll öht? Du som verkar ha detaljerade kunskaper om vem som vet vad, när exakt var det man upptäckte väderballongen? Svävade den omkring i flera år utan att någon märkte det? Så vitt jag kan bedöma så gick man omedelbart ut med information om ballongens härkomst och resväg så fort allmänheten fick nys om detta. Det stod också att man nu delgivit 40-tal länder viktig information angående "väderballongen". För mig rimmar det inte riktigt med ditt påstående om "inte koll öht". Även övriga objekt verkar man ha haft stenkoll på direkt. Man har också bekräftat att det här inte är första gången man observerat liknande "väderballonger", bara det att det inte blev en mediagrej av det hela.

J Jontha skrev:
Kan man bara traska in som man vill?
Är det din uppfattning om vad som händer nu? Att man bara kan traska in utan att något händer? Att de oidentifierade objekten bara fortsätter att kränka luftrummet utan att nåt händer? Det finns ganska goda skäl att man inte skickar upp stridsfliygplan som firar av missiler så fort det dyker upp oidentifierade föremål på himlen. Att man nu gör det tyder på att man har rätt bra koll på vad det handlar om. Det kan finnas tusen skäl till att man väljer att inte berätta hela sanningen.

Och naiv, ja, det får man ändå säga att du är. Du verkar tro att det du läser på Twitter och Aftonbladet representerar hela sanningen. Tror det eller ej men jag tror inte att NORAD och liknande har skvallermedia på direktlinje för att kunna uppdatera nyfikna Aftonbladet-läsare i realtid.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Säkert är det så att efter att man har fått se EN ballong som på riktigt sticker ut ur mängden som väldigt stor och bärare av solpaneler och annat, så skjuter man ner allt man ser. Alla möjliga ballnger på villovägar som man kanske i normala fall inte hade brytt sig om.
Men säkert är en eller några av de övriga riktiga spionballonger.

Patetiskt är ju Kinas svar, att de nu ska börja skuta ner amerikanska ballonger :rofl:
 
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt detta. Nu i kväll sköt man ner den 4 oidentifierade farkosten över USA. Tänker att de alla har kopplingar till den första Kinesiska ballongen på något sätt. I så fall lär det bli ansträngt värre mellan Kina och väst. Och risken finns att Kina lierar sig starkare med Ryssland.

Eller så är det bara några intergalaktiska turister som råkat illa ut...

[länk]
Jo mycket märkligt och jag är förvånad att inte "the rocket-man", Nord-Korea nämts i sammanhanget?
"Fattigmansspioneri" och enkelt att realisera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo mycket märkligt och jag är förvånad att inte "the rocket-man", Nord-Korea nämts i sammanhanget?
Jag kan tänka mig två anledningar:

1. För att det mycket väl kan vara så att han inte alls har något med detta att göra. Där har du tydligen mer information än mig eftersom du tycker det är konstigt att man inte pekat ut honom.

2. För att han har med saken att göra, men att det kanske inte är så klyftigt att direkt peka ut en galen diktator med kärnvapen som världens fiende nummer ett, samtidigt som denne diktator aktivt söker efter anledningar att få använda sina kära kärnvapen mot resten av världen för att visa sig stark inför sitt folk.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Jag kan tänka mig två anledningar:

1. För att det mycket väl kan vara så att han inte alls har något med detta att göra. Där har du tydligen mer information än mig eftersom du tycker det är konstigt att man inte pekat ut honom.

2. För att han har med saken att göra, men att det kanske inte är så klyftigt att direkt peka ut en galen diktator med kärnvapen som världens fiende nummer ett, samtidigt som denne diktator aktivt söker efter anledningar att få använda sina kära kärnvapen mot resten av världen för att visa sig stark inför sitt folk.
Jo vem vet? och mycket "dimmor" är det just nu. Men Kina bygger ju satelliter så varför skulle de laborera med ballonger och andra billiga konstruktioner?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt har man tidigare fått fatt på en liknande ballong som man vet ät från Kina.
 
Militären hade koll på den här ballongen långt innan det blev det blev offentligt rabalder. Det var när folk såg den från flygplan det krävdes åtgärder. Men militären visste hela tiden var den var.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sannolikt har man tidigare fått fatt på en liknande ballong som man vet ät från Kina.
Jo det borde vara ganska enkelt att faställa ett ursprung mha det man skjutit ner.
BBC har en artikel om det här med ballonger när Kina är ett satellitland.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-64508086
Sen kan man ju inte skylla på att alla farkoster, "kommit ur kurs".....
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.