tveksamt tveksamt skrev:
Och på hur många sålda enheter gäller det? Att saker fallerar är ju oundvikligt, det som är relevant är ju inte hur många det skrivs om på Facebook, det är ju relationen fallerade mot totala antalet.
Fast om alla hemma hos någon fallerar är det ju mkt allvarligare än om det är enstaka fall runt om i världen.
Det kan ju också handla om vissa batcher.
 
Jag installerade mina 2 första Shellys igår(1 plus PM), efter att ha läst om dåliga installationer bestämde jag mig för att bättra på kopplingen. In till shellyn så har jag försökt minimera synlig koppartråd. Använder sedan ett par wago för att det inte ska dra för mycket i kopplingen in till shellyn. Ser det bra ut?

En elektrisk anslutning, verktyg, kabelskalare, Wago klämmor, sladdar, oordning på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord robot med kretskort och kablar står i ett hörn, ljuset skapar en skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller nätverkskabel vid vägguttag, elinstallation synlig, RJ45-kontakt, stängningsanordning för strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nermonterad elektrisk installation med kablar och strömbrytare på en vit vägg. Oavslutat elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elarbete med öppen vägguttag, kablar, kopplingsklämmor och elkomponenter synliga. Arbetsprocess eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och blå elektrisk anslutningsplint med flera kablar anslutna, monterad på vit yta, bilden är upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Jag installerade mina 2 första Shellys igår(1 plus PM), efter att ha läst om dåliga installationer bestämde jag mig för att bättra på kopplingen. In till shellyn så har jag försökt minimera synlig koppartråd. Använder sedan ett par wago för att det inte ska dra för mycket i kopplingen in till shellyn. Ser det bra ut?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det ser bra ut men det kan nog vara så att det hade varit bättre att använda plintarna på shellyn än allt för många wago. Vaf jag tänker är att det blir trångt i dosan och är du noggran med koppling i shellyn så är det inget fel på att använda den.
Jag använder ändhylsor för att ta bort risken för synlig koppartråd, är ju ett alternativ som man kan använda. lite svårt att se kanske men har det på denna installation
 
K karlmb skrev:
Fast om alla hemma hos någon fallerar är det ju mkt allvarligare än om det är enstaka fall runt om i världen.
Det kan ju också handla om vissa batcher.
Menar du att om alla en specifik användare har fallerar så är det värre än om enstaka runt om i världen gör det?
Skulle nog påstå att inget av de fallen är speciellt allvarligt. Ur shellys perspektiv alltså, för den enskilda kan det givetvis vara katastrof.
 
leby leby skrev:
Det ser bra ut men det kan nog vara så att det hade varit bättre att använda plintarna på shellyn än allt för många wago. Vaf jag tänker är att det blir trångt i dosan och är du noggran med koppling i shellyn så är det inget fel på att använda den.
Jag använder ändhylsor för att ta bort risken för synlig koppartråd, är ju ett alternativ som man kan använda. lite svårt att se kanske men har det på denna installation
Jo de syns, trimmar du längden på ändhylsan så den passar shellyn?
 
R Ritte skrev:
Jo de syns, trimmar du längden på ändhylsan så den passar shellyn?
Ja, man får knipsa av dem lite och sen använda krymptången igen
 
  • Gilla
Ritte
  • Laddar…
Hade ni lagt in en Shelly i en relä med timer? (Se bild)
Jag tog loss timern igår och kopplade så att jag kunde slå på strömmen både med ett fysiskt knapptryck via timer-relä men även via Shelly.

Dock är jag osäker på hur säkert det är. Utrymmet bakom strömbrytare där andra shellyn sitter är isolerad medan detta ser mer brandfarligt ut ifall jag lägger in en Shelly som eventuellt tar fyr.

Alternativet, även om det är mindre snyggt, är att köpa en switchbot som trycker på knappen.
Eluttag med insatt stickkontakt och integrerad väggströmbrytare på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Ritte skrev:
Den senaste som rapporterade var dock elektriker
Har inte läst inlägget, men frågan är väl om den ursprungligen var installerad av en elektriker eller om en elektriker hittade och rapporterade felet.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Menar du att om alla en specifik användare har fallerar så är det värre än om enstaka runt om i världen gör det?
Skulle nog påstå att inget av de fallen är speciellt allvarligt. Ur shellys perspektiv alltså, för den enskilda kan det givetvis vara katastrof.
Det är ju värre ur statistiksynpunkt om flera st får samma problem hos en enda användare.
Har han inte gjort ett systematiskt fel vid installationen så är det tydligt att tillverkaren gjort det. Och då sitter det många tickande bomber där ute.
 
A alfista skrev:
Har inte läst inlägget, men frågan är väl om den ursprungligen var installerad av en elektriker eller om en elektriker hittade och rapporterade felet.
Oavsett så borde det ju nämnas ifall något fel gjorts i installationen.
 
K karlmb skrev:
Det är ju värre ur statistiksynpunkt om flera st får samma problem hos en enda användare.
Har han inte gjort ett systematiskt fel vid installationen så är det tydligt att tillverkaren gjort det. Och då sitter det många tickande bomber där ute.
Om flera stycken fallerar hos en och samma användare men inte hos andra skulle jag säga att det allra mest sannolika är att den användaren gjort något knas/det finns något som avviker hos just den.

Det är ofelbart att X% av produkterna har felaktigheter från produktionen, oavsett om du köper en shelly, en matberedare, en Tesla eller en toastol. Resultatet av att den fallerar på bor olika beroende på hur felet visar sig och vad det är, men likväl kommer det att vara så.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Om flera stycken fallerar hos en och samma användare men inte hos andra skulle jag säga att det allra mest sannolika är att den användaren gjort något knas/det finns något som avviker hos just den.

Det är ofelbart att X% av produkterna har felaktigheter från produktionen, oavsett om du köper en shelly, en matberedare, en Tesla eller en toastol. Resultatet av att den fallerar på bor olika beroende på hur felet visar sig och vad det är, men likväl kommer det att vara så.
Ja, men isåfall förutsätter du att elektrikern i detta fall är gravt inkompetent, vilket inte är så sannolikt. Och det kanske framgår efterhand i tråden hur det är med den saken. Hittills tycker jag han svarat bra på de flesta kommentarer.
 
K karlmb skrev:
Ja, men isåfall förutsätter du att elektrikern i detta fall är gravt inkompetent, vilket inte är så sannolikt. Och det kanske framgår efterhand i tråden hur det är med den saken. Hittills tycker jag han svarat bra på de flesta kommentarer.
Nja, så långt vet jag inte om jag vill gå. Men vi vet ju alla att elektriker är ofelbara så det kan ju inte vara något fel där, eller? (Jag har ingen aning om vem denne person är, om den är elektriker eller inte och hur bra den är på sitt jobb.)

Vad tycker du själv är rimligt om alla shellys fallerar hos en enstaka person, att det är fel på X% av alla shellys och precis alla denna person köpt råkar vara felaktiga eller att denna gjort något fel vid installation eller att något annat är tveksamt med installationen/handhavandet/elen generellt där?

Om en person går tillbaka med tjugoelva stekpannor och klagar på att beläggningen släpper så skulle ju iaf jag börja fundera på hur personen använder dem, och inte förutsätta att problemet är produktionen av stekpannorna.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, så långt vet jag inte om jag vill gå. Men vi vet ju alla att elektriker är ofelbara så det kan ju inte vara något fel där, eller? (Jag har ingen aning om vem denne person är, om den är elektriker eller inte och hur bra den är på sitt jobb.)

Vad tycker du själv är rimligt om alla shellys fallerar hos en enstaka person, att det är fel på X% av alla shellys och precis alla denna person köpt råkar vara felaktiga eller att denna gjort något fel vid installation eller att något annat är tveksamt med installationen/handhavandet/elen generellt där?

Om en person går tillbaka med tjugoelva stekpannor och klagar på att beläggningen släpper så skulle ju iaf jag börja fundera på hur personen använder dem, och inte förutsätta att problemet är produktionen av stekpannorna.
Det är alltid roligt att prata statistik och hypotetiska fall, men denna elektriker har bara haft en Shelly som gått fyr. Av det jag läst.

Han verkar inte vara helt tappad iaf. Jag ser inte varför det skulle vara orimligt att en korrekt kopplad Shelly hettas upp?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, så långt vet jag inte om jag vill gå. Men vi vet ju alla att elektriker är ofelbara så det kan ju inte vara något fel där, eller? (Jag har ingen aning om vem denne person är, om den är elektriker eller inte och hur bra den är på sitt jobb.)

Vad tycker du själv är rimligt om alla shellys fallerar hos en enstaka person, att det är fel på X% av alla shellys och precis alla denna person köpt råkar vara felaktiga eller att denna gjort något fel vid installation eller att något annat är tveksamt med installationen/handhavandet/elen generellt där?

Om en person går tillbaka med tjugoelva stekpannor och klagar på att beläggningen släpper så skulle ju iaf jag börja fundera på hur personen använder dem, och inte förutsätta att problemet är produktionen av stekpannorna.
Jo. Men han är inte ensam om liknande problem. Om en biltillverkare tex ser ett haveri som inte kan förklaras direkt med handhavandefel så avfärdas det inte bara med slumpen. Särskilt inte om det ploppar upp liknande problem i andra bilar.
Om det är en riktig och kompetent elektriker eller ett troll från Plejd ;) visar sig kanske som sagt efterhand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.