K Krille4 skrev:
Vi är väl rätt många som inte tror att det är enligt reglerna och att det är så enkelt som att starta en firma eller anställa sin fru för 1 kr.

Lite som att anlita någon 'lagligt" svart genom att skriva ett avtal på 1 kr för att sedan ge personen en gåva på 100 000 kr. Att skriva ett avtal på 1 kr är inte olagligt och att skänka någon 100 000 kr är.knappas olagligt heller.....

/Kr
Det är inte alls som i ditt exempel. Du får nog förklara hur det är likvärdigt att vara ärlig och rättfram och att luras? Det är oroväckande att du likställer det.
 
kashieda kashieda skrev:
Så se till att politikerna skriver in "arbete på eget hus" som giltigt skäl?

Tills dess är det kanske bättre att inte snedtolka i onödan.
kashieda kashieda skrev:
Så se till att politikerna skriver in "arbete på eget hus" som giltigt skäl?

Tills dess är det kanske bättre att inte snedtolka i onödan.


Det ingår ju redan som en möjlighet i lagen, varför skulle man behöva snedtolka den menar du? Står ditt jobb specifikt inskrivet som giltigt skäl? Jag ser inga specifika jobb inskrivna alls.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det roliga/oroliga är att det är din högst personliga uppfattning om vilket myglande som är ok. Precis som när förortsungarna eldar svennebilar -"vad fan skall dom ha en bil för, när jag ingen har"?
Det blir lite stökigt när alla har sin egen lagbok.

Minnie
Nja, det är samma diskussion som bidrag och avdrag. Folk förstår inte skillnaden.

Bidrag så får du pengar helt utan att skapa värde. Ren kostnad för samhället. En parasit på samhällskroppen.

Avdrag så skapar du först ett värde och sedan får du behålla pengar via avdrag, tex ränteavdrag.

Dagis är samma sak, du skapar ett värde, genom tex att jobba eller konsumera material för att bygga hus. Det är alltså mer likt ett avdrag än bidrag.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vi är väl rätt många som inte tror att det är enligt reglerna och att det är så enkelt som att starta en firma eller anställa sin fru för 1 kr.



/Kr
Man får tro och tycka precis vad man vill om vad som är lagligt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, det är samma diskussion som bidrag och avdrag. Folk förstår inte skillnaden.

Bidrag så får du pengar helt utan att skapa värde. Ren kostnad för samhället. En parasit på samhällskroppen.

Avdrag så skapar du först ett värde och sedan får du behålla pengar via avdrag, tex ränteavdrag.

Dagis är samma sak, du skapar ett värde, genom tex att jobba eller konsumera material för att bygga hus. Det är alltså mer likt ett avdrag än bidrag.
Och inte minst så skapas ett kapitalvärde i form av en bostad som inte tidigare fanns. Som kommer köpas och säljas många gånger om under husets livslängd.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, det är samma diskussion som bidrag och avdrag. Folk förstår inte skillnaden.

Bidrag så får du pengar helt utan att skapa värde. Ren kostnad för samhället. En parasit på samhällskroppen.

Avdrag så skapar du först ett värde och sedan får du behålla pengar via avdrag, tex ränteavdrag.

Dagis är samma sak, du skapar ett värde, genom tex att jobba eller konsumera material för att bygga hus. Det är alltså mer likt ett avdrag än bidrag.
Eftersom du inte gillar bidrag, föreslår jag att du själv betalar hela kostnaden för alla delar av samhället som du använder, vid sidan av eventuella skatter. För du får ju ett bidrag när du inte betalar hela kostnaden.

Annars vill jag ha rabatt för att jag inte har barn som går i skolan, jag vill inte betala för kollektivtrafik som inte går förbi mitt hus och jag vill inte betala partibidrag till dem jag inte sympatiserar med.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hellem skrev:
Att man tillför en bostad till Sveriges bostadsbestånd på en plats där det med allra högsta sannolikhet är bostadsbrist är annorlunda från en renovering. Är det något med det som behöver förklaras?
Ja, allt! Eftersom du svarade på en egenpåhittad fråga. Är du politiker?

Minnie
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Eftersom du inte gillar bidrag, föreslår jag att du själv betalar hela kostnaden för alla delar av samhället som du använder, vid sidan av eventuella skatter. För du får ju ett bidrag när du inte betalar hela kostnaden.

Annars vill jag ha rabatt för att jag inte har barn som går i skolan, jag vill inte betala för kollektivtrafik som inte går förbi mitt hus och jag vill inte betala partibidrag till dem jag inte sympatiserar med.
Som sagt du förstår inte skillnaden.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Ja, allt! Eftersom du svarade på en egenpåhittad fråga. Är du politiker?

Minnie
Så du frågade inte om gränsen mellan renovering och nybygge?

I det ena alternativet tillförs en ny bostad till Sveriges bostadsbestånd. I det andra alternativet tillförs ingen ny bostad. Jag vet inte hur det kan förklaras enklare, du får gärna fråga specifika frågor på det om du vill.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt du förstår inte skillnaden.
Som underförstått förstår du inte verkligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Som underförstått förstår du inte verkligheten.
Du påstår det är ett bidrag när man använder samhällsfunktioner som man redan betalt dyrt för via skatten. Så nej, du förstår inte skillnaden.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Du behöver inte direkt betala för kostnaden - det är väl själva definitionen av ett bidrag?

Det är ju inget avdrag, eftersom det inte är kopplat till din inkomst eller om just du har betalat skatt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du behöver inte direkt betala för kostnaden - det är väl själva definitionen av ett bidrag?

Det är ju inget avdrag, eftersom det inte är kopplat till din inkomst eller om just du har betalat skatt.
Om du inte betalar skatt eller om skatten är lägre än kostnaden för den samhällsfunktion du utnyttjar så kan man ju se det som bidrag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Minnie Mesola
kashieda kashieda skrev:
Eftersom du inte gillar bidrag, föreslår jag att du själv betalar hela kostnaden för alla delar av samhället som du använder, vid sidan av eventuella skatter. För du får ju ett bidrag när du inte betalar hela kostnaden.

Annars vill jag ha rabatt för att jag inte har barn som går i skolan, jag vill inte betala för kollektivtrafik som inte går förbi mitt hus och jag vill inte betala partibidrag till dem jag inte sympatiserar med.
Så är det. Hade förskolan inte varit gratis skulle denna diskussion aldrig uppstått. Men eftersom det kostar noll, missbrukas den precis som allt annat som är "gratis". Till ex. Värme och varmvatten i den kollektiva hyreskasernen Malmberg bor i. När det ingår i "hyran" vädras och duschas det som om varje dag vore den sista. Medans vi som äger vår fastighet är betydligt varsammare.

Minnie
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du inte betalar skatt eller om skatten är lägre än kostnaden för den samhällsfunktion du utnyttjar så kan man ju se det som bidrag.
Jag tror att alla är med på det nu, men tycker du det är okej att anställa sin partner för 1 kr för att kunna göra avdrag då?
För, låt oss säga, t.ex. arbetskläder, traktamente och resor till och från arbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.