4 292 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Spika eller skruva fast takpannor ? Vilket blir lättast att få loss om man måste byta dem?
Sida 1 av 2
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
Undrar vilket som är lämpligaste sättet att fästa de två raderna med takpannor( betongpannor) för att enklast kunna ta loss och byta dem om någon går sönder. Spika fast eller skruva? Någon med erfarenhet?
Åtminstånde i hundra år, innan dess var inte tegel så vanligt och det var väl först med det strängpressade teglet som det kom spikhål i pannorna?Isakare skrev:
Det är nog lättare att råka spräcka pannan om den spikas samt när den ska bort om den är spikad, jämfört med att skruva och skruva bort.A Ann-Christine Lomosse skrev:
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
Tack då gör jag så
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
Sant huset är 40 år och pannor har inte varit fastlåsta och vi har inte haft problem med det utan det har varit lätt att byts pannor men nu säger de att man skall låsa fast dem.Isakare skrev:
Jo, min takläggare sa oxå det, men jag sa att de skulle hoppa över det.A Ann-Christine Lomosse skrev:
Vi besikting nått år senare när huset skulle säljas fick vi anmärkning på den saken.
Jag erbjöd köparen av huset att spika fast pannorna om de ville så de fick enligt regelboken, men de köpte min åsikt att pannorna ska vara lösa så man enkelt kan lyfta på de vid ev problem, och ville inte ha de fastspikade.