GoC GoC skrev:
Nej jag skrev att det värmde med denna effekt i ca tio minuter
Ajh naturligtvis! Blir mycket mindre ökning då, som minst 2% och dkr den kortare, 5 km, enligt tidigare inlägg dubblering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det stämmer. Eller nej förbrukningen är inte rätt hög, den är väldigt hög, över en liter milen. Det tar ju 10 min körning att få min diesel varm, så egentligen är det väl körningar längre än så som borde jämföras. Jag antar att om man inte förvärmer elbilens kupé så kommer samma mängd energi tas från batteriet under körning (om man inte väljer att frysa istället).
Har samma erfarenhet från Audidieseln jag hade tidigare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Fast nu har vi ju sett en dubblering av dieselpriset, 13kr i aug 2017 till 27kr Okt 2022, och visst har efterfrågan på elbilar ökat men ser prisläget på främst begagnade dieselbilar annorlunda ut? Om teorin skulle stämma skulle bilhallarna vara "knökade" med begagnade dieselbilar, vilket ju inte är fallet idag.
Se tidigare inlägg, bränslet är i förhållande till plånboken billigare idag, jag tror att det behöver bli dyrare för att man ska se effekt.
 
D
P Pin skrev:
Ok, är 4kW det som gäller för de flesta elbilarna?
Kör jag 5 km blir det då 1 kWh extra, dvs 4 kWh/mil istf 2 kWh/mil. Beroende på bil naturligtvis, men som ett exempel. Liknande blir det med bensin eller diesel och värmare på el eller bränsle för kupé och motor. Fast där värns kupén upp av spillvärmen, men inte så mycket på en kort resa på ca 5 km.
Jag hade nog inte alltid förvärmt i den situationen, det är ju inget krav att göra så.
 
M
D djac skrev:
Se tidigare inlägg, bränslet är i förhållande till plånboken billigare idag, jag tror att det behöver bli dyrare för att man ska se effekt.
Det är ytterst marginellt. Sedan 1993 har löneutvecklingen varit ca. 162% för t.ex. statsanställda och bensinen har gått upp med 155%. Går bensinen till 20,10kr/L så är utvecklingen samma.Hade vi haft denna diskussion i Oktober förra året hade bensin gått 176% istället då den låg på 21,22.
 
D djac skrev:
Se tidigare inlägg, bränslet är i förhållande till plånboken billigare idag, jag tror att det behöver bli dyrare för att man ska se effekt.
Men inte av politiska beslut närmaste tre åren.;) Det blir marknadspriset som styr.
 
M
J jocke31 skrev:
Hej Nerre.
Anyway. Tänkte jämföra din kalkyl ovan på årsbasis med vår andrabil, en MG ZS -21.
Vi betalar knappt 3000 kr/mån med nya räntan inklusive service och försäkring, dvs 36000 kr/år. Avtalet gäller för max 1500 mil/år, dvs ungefär som din kalkyl ovan. Vi bor också i villa och parkerar gratis.
Med 1200 mil/år som du räknat på så blir vår ”bränslekostnad” 1200*1,9 (snittförbrukning)*1,31(elkostnad per kWh)= 2 986 kr/år. Priset inkluderar självklart såväl el som elnät, moms och skatt.
Skatten är 360 kr.
Så:
36 000 + 3 000 + 360 = 39 360 kr/år.

Väl att märka, det finns ingen värdeminskning vid privatleasing, så detta är ett garanterat värde till skillnad från värdeminskningen på ett köpt fordon där det blir ett visst mått av gissning/spåkula - oavsett drivmedel.

Så för att summera:
40 000 kr VS 60 000 kr.
Alltså är vår bil billigare än din. :cool:
MG'n var väldigt billig när den kom, satte nån form av standard för budgetbilarna. Tyvärr kostar dom från 4000kr/mån idag, plus tillägg för 500mil och försäkring osv. Så under 5000kr/mån är nog svårt att få den för idag.

Men jag tycker ändå det är synd att elbilsförespråkarna inte kan bemöta inlägg där man jämför kostnaden för 2 olika drivmedel i samma modell, för det finns ju. Vi har många tillverkare som erbjuder samma bilmodell som både elektrisk och fossildriven.
 
M
GoC GoC skrev:
Och självklart valde du en av de dyraste elbilarna att försäkra. Det är ju välkänt att gamla Teslor är svindyra att försäkra.
Jag har "comprajsat" mängder av elbilar och tyvärr verkar det vara en röd tråd. Efter 3 år när vagnskadan passerat och försäkringsbolagen ska ta över vagnskadan så blir dem hopplöst dyra att försäkra.
 
M Markarbetaren skrev:
MG'n var väldigt billig när den kom, satte nån form av standard för budgetbilarna. Tyvärr kostar dom från 4000kr/mån idag, plus tillägg för 500mil och försäkring osv. Så under 5000kr/mån är nog svårt att få den för idag.

Men jag tycker ändå det är synd att elbilsförespråkarna inte kan bemöta inlägg där man jämför kostnaden för 2 olika drivmedel i samma modell, för det finns ju. Vi har många tillverkare som erbjuder samma bilmodell som både elektrisk och fossildriven.
Jag har gjort några sådana exempel tidigare. Det finns tidigare i tråden om man orkar leta.

Mitt dilemma är lite att jag lätt kan åka en begagnad bensin/diesel. Men gäller det elbil så är det viktigare med en ny bil som har räckvidd. Gamla modeller med kort räckvidd och utan värmepump blir då mest bara lämpliga som pendlarbil.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
@
M Markarbetaren skrev:
MG'n var väldigt billig när den kom, satte nån form av standard för budgetbilarna. Tyvärr kostar dom från 4000kr/mån idag, plus tillägg för 500mil och försäkring osv. Så under 5000kr/mån är nog svårt att få den för idag.

Men jag tycker ändå det är synd att elbilsförespråkarna inte kan bemöta inlägg där man jämför kostnaden för 2 olika drivmedel i samma modell, för det finns ju. Vi har många tillverkare som erbjuder samma bilmodell som både elektrisk och fossildriven.
Om samma version finns både som elbil och fossildriven så är det egentligen en fossilbil som man slängt in en elmotor i.... ;)

Sedan så är pris inte allt....beroende på vem du frågar..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men jag tycker ändå det är synd att elbilsförespråkarna inte kan bemöta inlägg där man jämför kostnaden för 2 olika drivmedel i samma modell, för det finns ju. Vi har många tillverkare som erbjuder samma bilmodell som både elektrisk och fossildriven.
Om jag ska bemöta så finns inte det intresset, jag är alltså inte intresserad av fossildrivna bilar och vill ha en elbil. Sen tycker jag ändå att det är flera som bemöter det du efterfråga och ibland med slutsatsen att det är billigare med fossildriven bil under vissa förhållanden. Jag tycker inte att det här är något kontroversiellt. jag väger in så mycket mer än bara priset, medans andra bara tittar på prislappen.

Att vara förespråkare för något betyder inte att man åläggs att bevisa att det endast finns fördelar med sin preferens.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Det är ytterst marginellt. Sedan 1993 har löneutvecklingen varit ca. 162% för t.ex. statsanställda och bensinen har gått upp med 155%. Går bensinen till 20,10kr/L så är utvecklingen samma.Hade vi haft denna diskussion i Oktober förra året hade bensin gått 176% istället då den låg på 21,22.
I ekvationen läggs även teknikförbättring som lett till lägre förbrukning, dvs verklig kostnad för att köra bil.
 
D
A AndersS skrev:
Men inte av politiska beslut närmaste tre åren.;) Det blir marknadspriset som styr.
Det vet jag inte men man kan ju våga gissa :)
 
D
M Markarbetaren skrev:
MG'n var väldigt billig när den kom, satte nån form av standard för budgetbilarna. Tyvärr kostar dom från 4000kr/mån idag, plus tillägg för 500mil och försäkring osv. Så under 5000kr/mån är nog svårt att få den för idag.

Men jag tycker ändå det är synd att elbilsförespråkarna inte kan bemöta inlägg där man jämför kostnaden för 2 olika drivmedel i samma modell, för det finns ju. Vi har många tillverkare som erbjuder samma bilmodell som både elektrisk och fossildriven.
Jag vet inte vad det är som gör att det behöver bemötas alls, allt ligger på bordet och var och en väljer betraktningsvinkel, ligger ju en portion framtidsspaning med i kalkylen och där skiljer sig nog förväntningarna åt?

Även när modellerna kan likna varandra så är de ju inte samma oavsett.
 
M
D djac skrev:
Jag vet inte vad det är som gör att det behöver bemötas alls, allt ligger på bordet och var och en väljer betraktningsvinkel, ligger ju en portion framtidsspaning med i kalkylen och där skiljer sig nog förväntningarna åt?

Även när modellerna kan likna varandra så är de ju inte samma oavsett.
Jo men nu är det ju en forumstråd där vi diskuterar för och nackdelar. Hade vi alla varit överens så skulle vi inte försöka övertyga varandra om diverse sakers förträffligheter:D

Jag blir ju tvingad att köpa mig en elbil, eller leasa en, förr eller senare så jag är ingen motståndare, snarare lite ifrågasättare. Jag har redan gjort den tvåhjuliga övergången och där ska ni veta hur idiotförklarad man har blivit:rofl:
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.