Egentligen är det inga problem, bara bra om marknaden svalnar lite, med minskad efterfrågan och ökad produktionskapacitet av elbilar.
Bör påverka prisbilden nedåt. Och batteritillverkarna vill ju också få upp volymerna i takt med att nya fabriker byggs och kan producera.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Hur många kWh går det åt för att förvarna batteri och kupé innan avfärd? Alltså det man lämpligen gör hemma på morgonen med sladden i laddaren. Detta syns ju inte i förbrukningssiffrorna. Vid en längre resa blir det försumbart men vid en kortare resa en relativt stor andel av totalen gissar jag. Jag har sökt efter denna information men inte hittat något. Har ni med elbilar mätt upp detta?
 
P Pin skrev:
Hur många kWh går det åt för att förvarna batteri och kupé innan avfärd? Alltså det man lämpligen gör hemma på morgonen med sladden i laddaren. Detta syns ju inte i förbrukningssiffrorna. Vid en längre resa blir det försumbart men vid en kortare resa en relativt stor andel av totalen gissar jag. Jag har sökt efter denna information men inte hittat något. Har ni med elbilar mätt upp detta?
En kvarts förvärmning med 4kW ger 1kWh.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Jag tror, min egen analys, att tex en dubbling av bränslepriserna skulle förändra beteenden och också värdet på bilar som drivs av detta, ovanpå detta kanske andra pålagor kommer som gör det ännu mer kännbart. Nu vet jag att vissa här blir jättearga för att man tänker så men förbehåller mig ändå rätten att ha detta som ett möjligt scenarie.
Fast nu har vi ju sett en dubblering av dieselpriset, 13kr i aug 2017 till 27kr Okt 2022, och visst har efterfrågan på elbilar ökat men ser prisläget på främst begagnade dieselbilar annorlunda ut? Om teorin skulle stämma skulle bilhallarna vara "knökade" med begagnade dieselbilar, vilket ju inte är fallet idag.
 
GoC GoC skrev:
En kvarts förvärmning med 4kW ger 1kWh.
Ok, är 4kW det som gäller för de flesta elbilarna?
Kör jag 5 km blir det då 1 kWh extra, dvs 4 kWh/mil istf 2 kWh/mil. Beroende på bil naturligtvis, men som ett exempel. Liknande blir det med bensin eller diesel och värmare på el eller bränsle för kupé och motor. Fast där värns kupén upp av spillvärmen, men inte så mycket på en kort resa på ca 5 km.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
I denna debatten om elbil kontra avgasbil så väljer alltid parterna det alternativ som passar den egna övertygelsen.
Men framförallt så verkstäder som om de som aldrig ägt en elbil har en förmåga att hitta de dyraste alternativen och det värsta problemen man läst om på nätet.
För vår del så gjorde vi en ärlig kalkyl där vi tittade på de faktiska kostnaderna för våra tidigare dieselbilar och jämförde dessa med kostnaderna för att byta till elbil.
Våra tidigare dieselbilar har varit tämligen problemfria så den servicekostnaden har främst handlat om årlig service, dvs oljebyte osv. Har landat på 7-8 000 kr/år och bil. Inga kostnader för saker som Kan gå sönder, typ byta växellåda, ny kamrem osv.

Alla gör väl en kalkyl utifrån sin egen situation, och jag har aldrig hävdat att elbil alltid blir billigare för alla i varje situation. Vi hade lite tur som bytte båda våra fossilbilar medan det fortfarande fanns max bonus och när leveranstiderna var korta (6 respektive 2 veckor för våra bilar).

Återigen - om vi enbart tittar på ekonomin så kommer en elbil inte bli billigare för de som har en färdigbetald äldre fossilbil som är problemfri, bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma och kör lite (under 1000 mil/år).

Å andra sidan så finns det också ett värde i en helt ny, modern bil med låga driftskostnader. Så jämförelsen bör kanske snarast ske mellan fabriksnya bilar. Begagnatmarknaden är ännu rätt omogen för elbilar av det enkla skälet att utbudet än så länge är rätt litet. Och efterfrågan har varit stor, även om den minskar stadigt iom ändrade ekonomiska förutsättningar och bättre tillgång på komponenter. Men nu börjar det dyka upp många som vill överlåta sina äldre, billigare privatleasingavtal på elbilar som bara är några år gamla.

Dessutom så sjunker priserna på nya elbilar iom Teslas aggressiva prissänkning och minskad efterfrågan. Så det blir spännande att följa marknaden de närmsta åren.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur många kWh går det åt för att förvarna batteri och kupé innan avfärd? Alltså det man lämpligen gör hemma på morgonen med sladden i laddaren. Detta syns ju inte i förbrukningssiffrorna. Vid en längre resa blir det försumbart men vid en kortare resa en relativt stor andel av totalen gissar jag. Jag har sökt efter denna information men inte hittat något. Har ni med elbilar mätt upp detta?
Det rör sig bara om någon enstaka kWh för våra elbilar. På 10 minuter är bilen varm och rutorna isfria. Så jag skulle säga att det är försumbart i sammanhanget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det rör sig bara om någon enstaka kWh för våra elbilar. På 10 minuter är bilen varm och rutorna isfria. Så jag skulle säga att det är försumbart i sammanhanget.
Men vid en kortare resa kan det bli 50% av totalen, se mitt exempel strax ovanför. De flesta resor är enligt statistiken korta, men allt beror ju på det egna körmönstret.

Jag skulle dock inte sitta och frysa och skrapa rutor för att spara en kWh och någon krona.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men vid en kortare resa kan det bli 50% av totalen, se mitt exempel strax ovanför. De första resor är enligt statistiken korta, men allt beror ju på det egna körmönstret.

Jag skulle dock inte sitta och frysa och skrapa rutor för att spara en kWh och någon krona.
Så är det ju. Om man vill ha en varm bil och sedan köra 2 km så blir det inte speciellt kostnadseffektivt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ok, är 4kW det som gäller för de flesta elbilarna?
Kör jag 5 km blir det då 1 kWh extra, dvs 4 kWh/mil istf 2 kWh/mil. Beroende på bil naturligtvis, men som ett exempel. Liknande blir det med bensin eller diesel och värmare på el eller bränsle för kupé och motor. Fast där värns kupén upp av spillvärmen, men inte så mycket på en kort resa på ca 5 km.
Du frågade ju om vad det tar ungefär att förvärma. När det var 20 grader kallt så förbrukade min bil ca 4kW till kupévärmare och 4kW till att värma batteriet i tio minuter från det jag åkte iväg. Efter tio minuter var batteriet tillräckligt varmt så då stängdes den värmen av och effekten till att värma kupén sjunker.
Så bättre att inte bry sig om detta. Jag vet att min bil går ca 30-36 mil under vinterhalvåret och 40-46 mil sommartid. Vad den förbrukar för att hålla värmen struntar jag i.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Dessutom så går det ju åt ungefär samma mängd el (minst) för att värma upp en fossilbil vintertid med kupé- och motorvärmare. Och förbrukningen är rätt hög även i fossilbilar per mil om man kör korta sträckor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du frågade ju om vad det tar ungefär att förvärma. När det var 20 grader kallt så förnekade min bil ca 4kW till kupévärmare och 4kW till att värma batteriet i tio minuter från det jag åkte iväg. Efter tio minuter var batteriet tillräckligt varmt så då stängdes den värmen av och effekten till att värma kupén sjunker.
Så bättre att inte bry sig om detta. Jag vet att min bil går ca 30-36 mil under vinterhalvåret och 40-46 mil sommartid. Vad den förbrukar för att hålla värmen struntar jag i.
Detta påverkar ju inte räckvidden, eller det förlänger väl snarare räckvidden om batteri och kupé redan är varna vid frånkoppling av sladden vid avfärd.

Så det var alltså 4 + 4 = 8 kWh som gick åt?

Kör du 30 mil till batteriet är urladdat med en förbrukning på 2 kWh/mil ger detta en ökning med 8/(2x30)= 13%. Vid en kortare resa blir det flera hundra procent.

Nu är det ju inte -20 så ofta, inte där jag bor iaf, snarare -5, så då går det åt lite mindre att värma.

Nej du behöver inte bry dig om detta, men själv tycker jag det gör stor skillnad med mellan 13 och ett par hundra procents ökad förbrukning.
 
J jocke31 skrev:
Så är det ju. Om man vill ha en varm bil och sedan köra 2 km så blir det inte speciellt kostnadseffektivt.
Vår diesel kräver också att tillskottsvärme via bränslevärmaren är aktiverad när det är kallt under färd då motorvärmen inte räcker till.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Dessutom så går det ju åt ungefär samma mängd el (minst) för att värma upp en fossilbil vintertid med kupé- och motorvärmare. Och förbrukningen är rätt hög även i fossilbilar per mil om man kör korta sträckor.
Det stämmer. Eller nej förbrukningen är inte rätt hög, den är väldigt hög, över en liter milen. Det tar ju 10 min körning att få min diesel varm, så egentligen är det väl körningar längre än så som borde jämföras. Jag antar att om man inte förvärmer elbilens kupé så kommer samma mängd energi tas från batteriet under körning (om man inte väljer att frysa istället).
 
P Pin skrev:
Detta påverkar ju inte räckvidden, eller det förlänger väl snarare räckvidden om batteri och kupé redan är varna vid frånkoppling av sladden vid avfärd.

Så det var alltså 4 + 4 = 8 kWh som gick åt?

Kör du 30 mil till batteriet är urladdat med en förbrukning på 2 kWh/mil ger detta en ökning med 8/(2x30)= 13%. Vid en kortare resa blir det flera hundra procent.

Nu är det ju inte -20 så ofta, inte där jag bor iaf, snarare -5, så då går det åt lite mindre att värma.

Nej du behöver inte bry dig om detta, men själv tycker jag det gör stor skillnad med mellan 13 och ett par hundra procents ökad förbrukning.
Nej jag skrev att det värmde med denna effekt i ca tio minuter
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.