Jag har varit borta från den här tråden ett tag och vet inte om denna förekommit nåt tidigare i tråden, men den postades på ett annat forum. Den är visserligen från 2017, men ger i alla fall en bra bild av hur svenskarnas körvanor såg ut då.

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2017/06/Svenskar-om-bilen-2017-LOWRES.pdf

Intressanta siffror är t.ex. att hälften (48%) av svenska hushållen har bara en bil, medans något färre (37%) har två bilar eller fler.

Där står också att det bara är 7% som kör med än 3000 mil om året. Jag gissar att det främst är dessa 7% som kastat sig över elbil nu, resterande 93% har inte riktigt lika lätt att motivera det ekonomiskt.

Det skulle då, om min teori stämmer, betyda att intresset för elbilar snart kommer att falna lite. De som kör mer än 3000 mil om året har redan elbil, och de som kör mindre än 3000 mil om året kommer vänta till priserna sjunker eller bensin/diesel blir ännu dyrare.

Intressant också att "Flest mil kör egenföretagare och jordbrukare".
 
N Nerre skrev:
Jag har varit borta från den här tråden ett tag och vet inte om denna förekommit nåt tidigare i tråden, men den postades på ett annat forum. Den är visserligen från 2017, men ger i alla fall en bra bild av hur svenskarnas körvanor såg ut då.

[länk]

Intressanta siffror är t.ex. att hälften (48%) av svenska hushållen har bara en bil, medans något färre (37%) har två bilar eller fler.

Där står också att det bara är 7% som kör med än 3000 mil om året. Jag gissar att det främst är dessa 7% som kastat sig över elbil nu, resterande 93% har inte riktigt lika lätt att motivera det ekonomiskt.

Det skulle då, om min teori stämmer, betyda att intresset för elbilar snart kommer att falna lite. De som kör mer än 3000 mil om året har redan elbil, och de som kör mindre än 3000 mil om året kommer vänta till priserna sjunker eller bensin/diesel blir ännu dyrare.

Intressant också att "Flest mil kör egenföretagare och jordbrukare".
Jag tror mer på närmare 2000mil/år samt att fler än man tror kan tänka sig att betala lite mer per Km för en fin ny elbil, dvs totalpriset spelar inte så stor roll…
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Jag gör detsamma med en dieselbil, eftersom jag tror på höjda drivmedelspriser så har jag samtidigt mental beredskap för att vaska denna, då jag befarar att den kan bli en stranded asset, för dyr att använda och därför värdelös.
Jag tror inte man behöver fundera så mycket kring värdeminskning kontra bränsletyp. Vi har matats länge med hur värdelösa våra fossildrivna bilar kommer att bli när priset på bränslet går upp. Dieselpriset låg runt 14kr när jag köpte våra dieselbilar för ca.5 år sedan. Sedan passerade det 28kr, lite märkligt när man då läser om fossilbilens domedag och kollar bilannonser och ser att priset i hall är precis samma som man betalade för bilarna när dom köptes. Nu finns det självklart fler faktorer bakom men hade bränslepriset haft den inverkan på marknadspriset så hade en fossildriven bil blivit kallare än isen på grönland, och så har det verkligen inte blivit.

Andrahandsmarknaden kommer oavsätt bränsletyp vara stark i många år framåt. Möjligtvis att jag idag kanske hade undvikit en ny gasbil eller etanolbil, men en ny diesel eller bensin hade jag inte varit orolig för.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror mer på närmare 2000mil/år samt att fler än man tror kan tänka sig att betala lite mer per Km för en fin ny elbil, dvs totalpriset spelar inte så stor roll…
Så är det, vi ser så olika på bilarna att vi jämför utifrån olika förutsättningar och ska man vara ärlig vill man nog inte veta vad det kostar per km. Tillhör de som undviker att räkna, men kör idag enbart privat.
Tidigare i tråden var jag inne på att ev. byta lillbilen först till en elbil och räknade lite, men min fru var bestämd att den vi har får rulla tills den inte behövs längre (nyköpt 2015 och 12000mil) och kommer framöver bara att rulla 500 mil/år med max 1-3 mil/resa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men du skojar hoppas jag, inte fan kör man om på enfiliga delen. Saknade blinkande smiley.
Jodå, jag har gjort det själv. I mitt fall var det en karavan med a-traktorer som höll ordentligt till höger (ja, de får normalt köra på 2+1-vägar). Jag skulle nog också kunna tänka mig att köra om Mikael_L om han ger mig plats.
 
B bakterie skrev:
Jodå, jag har gjort det själv. I mitt fall var det en karavan med a-traktorer som höll ordentligt till höger (ja, de får normalt köra på 2+1-vägar). Jag skulle nog också kunna tänka mig att köra om Mikael_L om han ger mig plats.
A-traktor i 30-40 km/h kan jag nog tänka mig passera. Däremot en bil i 80 km/h skulle jag tveka, tänker nog "vad är det för tok" och med risken att vingla ut i körbanan.;)
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Men du skojar hoppas jag, inte fan kör man om på enfiliga delen. Saknade blinkande smiley.
Enda gången jag pressade mig förbi med millimeterpassning var när jag tävlade.
Nejdå, jag skojade inte.

Det är ju inte heller mm-passning på något vis (2+1 vägar kan väl vara lite olika men här..) hade jag själv några dm till kanten (jag körde inte med ett hjul i gruset direkt), och han som körde om mig hade minst en meter distans till mig, och jag har svårt att se hur mycket plats det var på andra sidan, men jag kan lova att han strök inte vajern i alla fall.

På den här vägen kryllar det av EPA-traktorer, de håller som regel ut ungefär som jag gjorde, och det är med personbil helt odramatiskt att köra om.
Själv sänker jag hastigheten en hel del, absolut mest 60, för att visa lite hänsyn, samt ha lite lagom med marginal för olika manövrar ifall något händer, innan jag kör om.

Den som körde om mig tyckte nog att jag bara var en EPA som körde lite snabbare.

Jag bjuder gärna på några hundra meters körning ute i kanten om jag kan hjälpa någon som har bråttom att komma fram. Annars kommer det ju snart ett 2-körfält igen.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Jag tror inte man behöver fundera så mycket kring värdeminskning kontra bränsletyp. Vi har matats länge med hur värdelösa våra fossildrivna bilar kommer att bli när priset på bränslet går upp. Dieselpriset låg runt 14kr när jag köpte våra dieselbilar för ca.5 år sedan. Sedan passerade det 28kr, lite märkligt när man då läser om fossilbilens domedag och kollar bilannonser och ser att priset i hall är precis samma som man betalade för bilarna när dom köptes. Nu finns det självklart fler faktorer bakom men hade bränslepriset haft den inverkan på marknadspriset så hade en fossildriven bil blivit kallare än isen på grönland, och så har det verkligen inte blivit.

Andrahandsmarknaden kommer oavsätt bränsletyp vara stark i många år framåt. Möjligtvis att jag idag kanske hade undvikit en ny gasbil eller etanolbil, men en ny diesel eller bensin hade jag inte varit orolig för.
Jag säger du som du, jag tror, men ingen av oss vet, du kan ju själv leka med lite olika bränslepriser och fundera på vid vilken nivå det påverkar användandet, det är så jag tänker och jag tror att det är ett helt möjligt scenario. Det betyder ju inte att det säkert händer men jag gissar att det är sannolikt, tiden får ju utvisa.
 
M
D djac skrev:
Jag säger du som du, jag tror, men ingen av oss vet, du kan ju själv leka med lite olika bränslepriser och fundera på vid vilken nivå det påverkar användandet, det är så jag tänker och jag tror att det är ett helt möjligt scenario. Det betyder ju inte att det säkert händer men jag gissar att det är sannolikt, tiden får ju utvisa.
Jag jobbar mycket med sannolikhet/utfall vid investeringar baserat på historik och det brukar kunna ge en ganska rättvis bild av framtida utfall. Genom åren har man jobbat med skatter, skattelättnader på fordon, bonus/malus, skatter på bränsle, vi har sett 200%-ig ökning av drivmedelspris på årsbasis utan att det påverkat efterfrågan i större utsträckning. Så några dramatiska händelser tror jag inte att vi kommer att se.

I det kortsiktiga perspektivet så styrs vi av flockbeteende och det som skrivs på Aftonbladets förstasida. I det långsiktiga så är det business as usual.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Om det blir som vissa tror att elbilarna tar över helt så lär ju råoljepriset rasa då en stor del av efterfrågan försvinner. Flyget ska väl också gå över till el/miljöbränslen mer och mer.
Bara att se under början av pandemin då oljepriset till och med var negativt ett ögonblick då efterfrågan 'försvann'.

Så bensinbilar kanske inte blir dyra att tanka i framtiden. Sen kanske skatten höjs, men det är onekligen mycket svårt att förutse framtida priser.
 
Mikael_L
L lbgu skrev:
Om det blir som vissa tror att elbilarna tar över helt så lär ju råoljepriset rasa då en stor del av efterfrågan försvinner. Flyget ska väl också gå över till el/miljöbränslen mer och mer.
Bara att se under början av pandemin då oljepriset till och med var negativt ett ögonblick då efterfrågan 'försvann'.

Så bensinbilar kanske inte blir dyra att tanka i framtiden. Sen kanske skatten höjs, men det är onekligen mycket svårt att förutse framtida priser.
På sikt kommer ju inga sälja olja för under produktionspriset.
På samma sätt så har el från t.ex. kärnkraft ett lägsta pris.

Och bilen bli nog billigare att driva med kärnkraftens produktionspris än bensin/diesels produktionspris.
Så jag tror nog att vi kommer gå vidare denna vägen.
Ja ifall nu inte tillgången på Lithium blir flaskhalsen, och ingen annan ny batteriteknik kan ta över.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På sikt kommer ju inga sälja olja för under produktionspriset.

Finns en hel del oljekällor i världen med väldigt låga produktionskostnader så de lär nog pumpa olja så länge de kan. Om marknaden för olja nästan försvinner lär ju de producenter som finns kvar sälja vad de kan.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Jag jobbar mycket med sannolikhet/utfall vid investeringar baserat på historik och det brukar kunna ge en ganska rättvis bild av framtida utfall. Genom åren har man jobbat med skatter, skattelättnader på fordon, bonus/malus, skatter på bränsle, vi har sett 200%-ig ökning av drivmedelspris på årsbasis utan att det påverkat efterfrågan i större utsträckning. Så några dramatiska händelser tror jag inte att vi kommer att se.

I det kortsiktiga perspektivet så styrs vi av flockbeteende och det som skrivs på Aftonbladets förstasida. I det långsiktiga så är det business as usual.
Bränslekostnaderna är oförändrade senaste 30 åren, det är därför du inte ser någon beteendeförändring.
 
A AndersS skrev:
Så är det, vi ser så olika på bilarna att vi jämför utifrån olika förutsättningar och ska man vara ärlig vill man nog inte veta vad det kostar per km. Tillhör de som undviker att räkna, men kör idag enbart privat.
.
För mig är kostnaden per kilometer irrelevant, det är kostnaden per år som är relevant.

Ingenting annat i min ekonomi hänger ihop med hur många kilometer jag kör. Inte min lön, inte kostnaderna för boendet, inte kostnaderna för mat eller kläder. Därför är det årskostnaden som är mest relevant. Kör jag mer minskar kostnaden per kilometer medans årskostnaden ökar.

Min bil har jag ju haft några år och tänker inte byta än, men för skojs skull räknade jag nyligen på vad det skulle kosta om jag skulle köpa en likadan bil idag (d.v.s. om jag gick i bilbytestankar).

Skoda Octavia kombi TSI årsmodell 2019 (just exempelbilen jag valde på Blocket hade dessutom dragkrok, )
Inköpspris 180 000 (finns flera stycken på Blocket i det prisområdet).

Skatt 360 kronor om året.

Sökning på Compricer för pris på helförsäkring för mig (boende i villa, nattparkering i eget garage, max 1500 mil om året) ger från 268 till 589 kronor i månaden, vi kan ta en i högre intervallet och säga 500, vilket ger 6000 om året.

Om den drar lika mycket soppa som min bil är det 0,65 liter milen, med genomsnittliga 1200 mil om året och 25 spänn litern (vilket bensinen inte är uppe i än) blir det 19 500 om året i bränslekostnad.

Lägg till 3-4 tusen om året för märkesservice (det är vad jag betalat de senaste åren, fördelen med att serva hos Skoda är att de ger mobilitetsgaranti så jag slipper separat bärgningsförsäkring).

Det ger ungefär 30 000 om året, plus värdeminskning. När jag köpte min bil sa de att den tappar cirka halva värdet på 3 år, vilket då ger cirka 30 000 om året, så total årskostnad cirka 60 000 (30 000 värdeminskning plus 30 000 rörliga kostnader) om man bara behåller bilen 3 år. Skrotar jag den efter 6 år (d.v.s. den tappar allt värde på 6 år) är värdeminskningen fortfarande 30 000 om året, har jag kvar den längre kommer värdeminskningen per år då bli mindre och mindre.

Så förutsatt att jag har kvar bilen i minst 6 år och den är värd noll när jag säljer den blir det max 60 000 kronor om året i årskostnad. (Mindre för mig då jag bara kör 800 mil om året).

Den som vill får gärna försöka matcha kalkylen med en liknande elbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.