Vill du skydda huset mot solen på grund av värme eller ljus? Här får du tumregler och expertråd på hur du väljer rätt solskydd av Solskyddsförbundet som har utsett förra årets bästa solskydd. Och vad kostar olika solskydd för hus och trädgård?

Du kan läsa artikeln här: Vilket är det mest effektiva solskyddet för hus?
 
Redigerat av moderator:
lär ju bli riktigt svetigt i den där glaslådan snarare bastu
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Många lösningar som säkert är bra, men eftersom Solskyddsförbundet knappast är helt opartiska, så "glömde" de den förmodligen bästa lösningen sett till effekt per krona. Vanlig solskyddsfilm man sätter på glasens utsida.

Våra kostade oss några hundralappar och tar bort >80% av värmeinstrålningen och eftersom våra ögon är såpass anpassningsbara upplevs det inte som speciellt mörkt att se ut genom. Vi satte dem på övervåningens söderfönster och temperaturen sommartid gick ner från olidligt till drägligt, utan att det stör utseendet på huset.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Det är ju roligt när branschorganisationen delar ut priser
 
M maria01 skrev:
lär ju bli riktigt svetigt i den där glaslådan snarare bastu
Fryser man så stänger man de skjutbara glasdörrarna antar jag och svettas man, ja då öppnar man dem. Och drar för taket så att solen inte steker på en.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fryser man så stänger man de skjutbara glasdörrarna antar jag och svettas man, ja då öppnar man dem. Och drar för taket så att solen inte steker på en.
Pris?
 
Du får läsa artikeln.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du får läsa artikeln.
står att hon inte vett konstigt när jobbar med det
 
Priserna i artikeln känns helt världsfrånvända, skulle säga att alla exempel behöver ökas 2-3x för att vara realistiska
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av lamellltak på pergola? Går det att köpa till för en befintlig pergola någonstans?
 
M maria01 skrev:
lär ju bli riktigt svetigt i den där glaslådan snarare bastu
Exakt vad jag tänkte. En vanlig markis är nog bästa solskyddet.
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt vad jag tänkte. En vanlig markis är nog bästa solskyddet.
Det är pensionärskuvös 2.0.
 
  • Haha
  • Gilla
Novisen50 och 1 till
  • Laddar…
En klassisk punchveranda på ett gammalt hus är fint tycker jag.
 
Fulkemisten
Kan tipsa om vanligt kammoflaugenät. En kompis såg det i Grekland och satte upp vid sitt sommarhus på Öland. Släpper igenom vind och regn men blir som ett lövverk som blockerar sol och inte håller kvar värmen under eller blåser sönder och där det bildas vattenfickor som t ex ett solsegel eller markis kan ha problem med. Finns i de flesta färger.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kan tipsa om vanligt kammoflaugenät. En kompis såg det i Grekland och satte upp vid sitt sommarhus på Öland. Släpper igenom vind och regn men blir som ett lövverk som blockerar sol och inte håller kvar värmen under eller blåser sönder och där det bildas vattenfickor som t ex ett solsegel eller markis kan ha problem med. Finns i de flesta färger.
Mina päron har pergola med växter på. Samma funktion men även kylande effekt från lövverket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.