jag vart mycket intresserad av det med deras försat hus som stod på komunens mark det kan ju inte vara vanligt för en sån plats jag vett ju villa områden runt stockholm där själva tomten arrenderas men inte vad huset står på fast många av dom är ju friköpta idag
 
LekrotH LekrotH skrev:
Kul att människor är engagerade!
Anledningen till att dörren är högre än fönstret är för att bryta upp fasaden. Vi vill inte ha för mycket horisontella linjer i fasaden som stör bågformarna :)
det här är ingenting dom här trådarna brukar bli många sidor långa efter ett tag


du har ingen länk till båtar du har byggt?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gissningsvis arbetade @LekrotH något mer än ordinarie arbetstid.
Sedan så är det du själv får ut i lönekuvertet rätt långt från vad arbetsgivaren behöver debitera kund oavsett om man skall ha någon vinst eller ej.
Ja, eftersom man brukar säga att ett riktvärde är att du själv måste jobba 3 timmar för att ha råd att anlita en hantverkare 1 timme, så blir det ju inte orimligt att Torkels tid värderas tredubbelt här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja, ska man översätta eget arbete till en kostnad så får man räkna på vad en hantverkare tagit i timarvode, inte vad hantverkaren fått i lön av sin arbetsgivare.
 
LekrotH LekrotH skrev:
Gamla gympahallar har definitivt inspirerat! I nuläget har vi ett interimistiskt slutbesked. För att få det slutgiltiga så behöver vi en traspphiss mellan planen:)
Hej,
Imponerande arbete!!

Var köpte ni kaklet i badrummen? Skitläckert!
 
M maria01 skrev:
jag vart mycket intresserad av det med deras försat hus som stod på komunens mark det kan ju inte vara vanligt för en sån plats jag vett ju villa områden runt stockholm där själva tomten arrenderas men inte vad huset står på fast många av dom är ju friköpta idag
Var det verkligen Komunens mark? Har ingen minne av det, mer än att de sa att det var arrenderat.

Tomträtt är rätt vanligt bland hus byggda kring 60-talet i vissa kommuner. Min fastighet var sådan från börjar. Det är en form av arrende och innebär att man betalar en tomträttsavgäld till kommunen varje år. Just den formen innebär inget hinder för att låna med huset som säkerhet osv. så som de hade problem med i programmet. Förutom avgiften som jag betalade till kommunen varje år så var det precis med samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som om jag skulle äga tomten själv (vilket senare blev fallet).

Problemet som de stötte på i programet med arrende, hus på ofri grund och svårt/omöjligt att ta lån är väl mer vanligt när man arrenderar privat av en bonde eller liknande.
 
U
S Stuff skrev:
Var det verkligen Komunens mark? Har ingen minne av det, mer än att de sa att det var arrenderat.

Tomträtt är rätt vanligt bland hus byggda kring 60-talet i vissa kommuner. Min fastighet var sådan från börjar. Det är en form av arrende och innebär att man betalar en tomträttsavgäld till kommunen varje år. Just den formen innebär inget hinder för att låna med huset som säkerhet osv. så som de hade problem med i programmet. Förutom avgiften som jag betalade till kommunen varje år så var det precis med samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som om jag skulle äga tomten själv (vilket senare blev fallet).

Problemet som de stötte på i programet med arrende, hus på ofri grund och svårt/omöjligt att ta lån är väl mer vanligt när man arrenderar privat av en bonde eller liknande.
finns en tråd han startade iom köpet av arrendetomten
https://www.byggahus.se/forum/threads/pengar-till-frikoep-dilemma.471545/

Sen så sa Gert i samma andetag som han sa 6 miljoner att ”arbetskostnaden brukar vara lika mycket som materialet”. Så ingen detaljerad uträkning om vad Torkel brukar ta i timpeng eller på antalet minuter han gått runt på bygget, hållandes i en hammare.
En grov generalisering som jag tror är väldigt underskattad med tanke på detaljrikedomen i just detta bygget. Den generaliseringen stämmer överens med offerterna vi fick när vi tittade på att bygga ett egenritat hus, men från de vanliga större husleverantörerna i Sverige.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Var det verkligen Komunens mark? Har ingen minne av det, mer än att de sa att det var arrenderat.

Tomträtt är rätt vanligt bland hus byggda kring 60-talet i vissa kommuner. Min fastighet var sådan från börjar. Det är en form av arrende och innebär att man betalar en tomträttsavgäld till kommunen varje år. Just den formen innebär inget hinder för att låna med huset som säkerhet osv. så som de hade problem med i programmet. Förutom avgiften som jag betalade till kommunen varje år så var det precis med samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som om jag skulle äga tomten själv (vilket senare blev fallet).

Problemet som de stötte på i programet med arrende, hus på ofri grund och svårt/omöjligt att ta lån är väl mer vanligt när man arrenderar privat av en bonde eller liknande.
https://www.byggahus.se/forum/threads/pengar-till-frikoep-dilemma.471545/
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
O
Rolig hund. Vi har en likadan och det var som att se vår egen på TV.
Och fint hus :)
 
richardtenggren
Grymt bygge, programmet hade gärna fått varit mer omfattande, Torkel kunde lätt fyllt en säsong själv! (y)

O olsjo skrev:
Rolig hund. Vi har en likadan och det var som att se vår egen på TV.
Och fint hus :)
Macktjuv? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Till skillnad från många andra byggen så kändes det ju faktiskt som att man hade koll på budgeten här, anpassade byggtakten efter tillgången på pengar och sålde av prylar när man behövde peta in lite extra.
Inget konstig alls att priset drar iväg nu med det värlsläge vi har. Här blir det ändå rätt "lite" extrakostnader. Jag tycker jag de gjorde det riktigt bra.

Jag kan också bli irriterad på de dåligt hanterade budgetar man sett. Men då främst de som budgeterat 10M men landar på 25M och bara rycker på axlarna åt det. Detta bygge var dock inte ett av dom.

Ja herregud... det är de värsta avsnitten av Husdrömmar jag vet. Hoppas vi slipper sådana i den här säsongen. Det är verkligen totalt ointressant. "Ja, huset byggs i betong och cortenstål, med ENORMA fönster på nån strandtomt och ja, budgeten har visst överskridits med 20 mille, men det får det vara värt".

Det är liksom noll utmaning och alla de husen ser exakt lika tråkiga ut. Jag som inte vet nånting om husbyggande hade ju också kunnat "bygga" ett hus då, om jag har obegränsad budget och kan ringa in Skanska som kan komma dit med 200 pers.

Detta var däremot mycket mer intressant att se!
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ok, men det blir ju inte snyggt.
Smaksak såklart, han vill uppenbarligen inte ha några fönsterfoder. Håller med om att det ser knasigt ut just där. På alla andra ställen är det löst på annat sätt.
 
B b8q skrev:
Sen undrar jag (som nästan alltid) hur man kommit förbi tillgänglighetskraven. Det är ju trappor mellan det nedsänkta planet med kök, och planet med sovrum och badrum?
Det finns enligt vad jag kunde se ett litet sovrum och badrum på köksplanet.
 
Redigerat:
  • Älska
ZeldaZen
  • Laddar…
LekrotH LekrotH skrev:
Gamla gympahallar har definitivt inspirerat! I nuläget har vi ett interimistiskt slutbesked. För att få det slutgiltiga så behöver vi en traspphiss mellan planen:)
Smart!
Nu har jag inga planer på att bygga ett hus, men OM jag skulle göra det skulle jag vilja ha vardagsrummet lite lägre, och lite olika höjder, isåfall har jag en tanke på att ha en liten klädkammare bredvid trappan i varje plan, som kan bli ett hisschakt där man kan sätta in en hiss. Har en granne som har hiss på det viset.
 
Ska det verkligen vara papptak? Någon måste upp och ta bort alla barr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.