M maria01 skrev:
riktigt snyggt skönt att inte behöva böja sig ner till tvättmaskinen
Tack! :) Ja verkligen
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Väldigt fint, ser riktigt mysigt ut! Spenderar du all tid i tvättstugan nu då? :p
Tack! Hehe, såhär i efterhand undrar man ju varför man inte renoverade verkstaden istället för tvättstugan för det är nog mest min fru som spenderar tid i tvättstugan... Men Happy wife, happy life, eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Tack! Hehe, såhär i efterhand undrar man ju varför man inte renoverade verkstaden istället för tvättstugan för det är nog mest min fru som spenderar tid i tvättstugan... Men Happy wife, happy life, eller?
Nu när tvättstugan är renoverad finns det ju inga argument kvar som talar emot att du inte ska kunna renovera verkstaden också.
 
T A T A skrev:
Snyggt jobbat!

Vad är det för lådor som du har tvättmaskinen/torktumlaren?
Det är IKEA överskåp. METOD serien. 60 breda och 40 höga. Sen en IKEA låda och arbetsyta inuti.
Satte ju även bänkskiva ovanpå överskåpet för stabilitet. Finns många som gjort exakt samma lösning här på forumet så jag visste att det skulle fungera innan jag började på det.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nu när tvättstugan är renoverad finns det ju inga argument kvar som talar emot att du inte ska kunna renovera verkstaden också.
Exakt! Men nu smids det planer för fulla muggar att ge sig på kök och vardagsrum som nästa projekt. Så det får väl bli en tråd om det också snart :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om ni har behov av ett större torkställ, har jag lite inspiration. Större prylar som filtar, dukar, mattor mm kräver lite längre linor med bra spänning för att inte slacka.

Jag har spänt upp plastad stålvajer mellan två väggfästa U-profiler. I U-profilerna finns hål för skruvar vilka har sektioner av alurör för att skydda plasten på vajern mot skruvgängor samt minska friktionen när vajern spänns med vantskruv. U-profilerna sitter fast i lättbetongväggarna med ca 15 cm långa pluggade skruvar.

Avståndet mellan vajerparen är 10 cm. Har ca 4 meter mellan väggarna. På bilden syns vajerns start och slutpunkt. Vajerlås i start och vajerlås samt vantskruv i slutet.

Takmonterad ljusramp med skuggor på texturerad yta. Metallarmatur med kablar. Inomhusbelysning, industriell look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 9 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Om ni har behov av ett större torkställ, har jag lite inspiration. Större prylar som filtar, dukar, mattor mm kräver lite längre linor med bra spänning för att inte slacka.

Jag har spänt upp plastad stålvajer mellan två väggfästa U-profiler. I U-profilerna finns hål för skruvar vilka har sektioner av alurör för att skydda plasten på vajern mot skruvgängor samt minska friktionen när vajern spänns med vantskruv. U-profilerna sitter fast i lättbetongväggarna med ca 15 cm långa pluggade skruvar.

Avståndet mellan vajerparen är 10 cm. Har ca 4 meter mellan väggarna. På bilden syns vajerns start och slutpunkt. Vajerlås i start och vajerlås samt vantskruv i slutet.

[bild]
Var hittade du plastade stålvajrar?
 
Hornbach
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Hornbach
Såg t om Biltema har(y)
 
arneri68 arneri68 skrev:
Om ni har behov av ett större torkställ, har jag lite inspiration. Större prylar som filtar, dukar, mattor mm kräver lite längre linor med bra spänning för att inte slacka.

Jag har spänt upp plastad stålvajer mellan två väggfästa U-profiler. I U-profilerna finns hål för skruvar vilka har sektioner av alurör för att skydda plasten på vajern mot skruvgängor samt minska friktionen när vajern spänns med vantskruv. U-profilerna sitter fast i lättbetongväggarna med ca 15 cm långa pluggade skruvar.

Avståndet mellan vajerparen är 10 cm. Har ca 4 meter mellan väggarna. På bilden syns vajerns start och slutpunkt. Vajerlås i start och vajerlås samt vantskruv i slutet.

[bild]

Det var smart, tack för inspirationen! Antar att det går att spänna vajrarna så pass att de klarar tyngden av en matta utan att säcka ihop?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Såg t om Biltema har(y)
Hornbach och Bauhaus säljer många profiler, skruvar, beslag styckvis eller per meter. Biltema säljer plastad vajer i fasta längder.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Det var smart, tack för inspirationen! Antar att det går att spänna vajrarna så pass att de klarar tyngden av en matta utan att säcka ihop?
Om jag hänger en blöt trasmatta på ca 25 kg på mitten av en lina hänger den ner max 10 cm. Hängs mattan över två eller fler linor blir nedhänget hälften eller mindre.
3 eller 4 mm vajer med plast utanpå klarar många kilo innan den går av. Jag tror att jag skulle kunna få mindre ”sag” i linan med större diameter på rören/trissorna som vajern rundar, men då måste U-profilen vara grövre.
Har haft torkstället över 10 år utan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
P Pickadollen skrev:
Det var smart, tack för inspirationen! Antar att det går att spänna vajrarna så pass att de klarar tyngden av en matta utan att säcka ihop?
Sannolikt så är det snarare infästningen som lossnar före stålvajern går av… Så viktigt att säkerställa att den blir bra
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.