Kul förslag, men att byta foder blir pajigt och inget jag vill göra, däremot gillar jag iden att byta uttag - den som sitter är en 84 mm Elko, gvv är en ebeco 205 som är 81 i bredd, någon som har tips på liknande uttag som är smalare ? tror att det går att klämma in både brytaren längst ned och ebecon om jag bara hittar et smidigt alternativ till just uttaget.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Kul förslag, men att byta foder blir pajigt och inget jag vill göra, däremot gillar jag iden att byta uttag - den som sitter är en 84 mm Elko, gvv är en ebeco 205 som är 81 i bredd, någon som har tips på liknande uttag som är smalare ? tror att det går att klämma in både brytaren längst ned och ebecon om jag bara hittar et smidigt alternativ till just uttaget.

Alltså golvtermostaten sitter i dosan där uppe för att kablarna från golvvärmen går upp dit, att flytta ner termostaten är ju inte aktuellt i ditt läge :thinking:
 
  • Gilla
bifrost.
  • Laddar…
Använder du det eluttaget? Om inte, så kan du ju sätta ett täcklock där (det är ju enklare att kapa till så att det passar mot fodret).
 
  • Gilla
LenaKristensson
  • Laddar…
ahh, sorry nej alla tre måste upp, GVV reglering, strömbrytaren längst ned ochnett litet 2 vägs uttag i mitten. Min fråga är om någon känner till en 4-5 mm smalare variant av uttaget (tror min heter elko rs) och även gvv:n samt brytaren så är jag tacksam.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hur tusan ska man kunna flytta brytare utan att riva kakel/tätskikt eller dra utanpåliggande sladd/dosa?
O olof63 skrev:
[bild] [bild] [bild] Efter en renovering av tvättstuga på försäkringsskada flyttade byggaren en dörr ca 15 cm för att få en särare inkapsling av inkommande servis som också byggdes in i en låda. De missade att parallellflytta de strömbrytare som satt vid sidan av dlrren. När vi hade avsyn reklamerade jag eftersom brytarna tog i dlrrfodret som inte gick att montera tättslutande mot kaklet. Brytaren tar emot och det ser ut som om fodret sittef löst och ser inte klokt ut. Rent slarv/glönska och jag har haft en lång dialog om att brytaten måste flyttas 1 cm så att fodret får plats. Jag får nu ett mejl från byggaren som vill att jag betalar detta arbete ? Helt orimlgt i min värld, det är en ändring i utförande som jag aldrig bestälkt och som försäkrungsbolaget bekostat, desdutom reklamerad av mig i tid. Vad göra ? Tar jag dit en annan firma och bekostar själv, lär jag aldrig få något tillbaks. Försäkringsbolaget har reglerat alla fakturor utan min inblandning trots att jag är beställaren. Till saken hör att flytten kräver drmonteting av några plattor inkl återuppbyggnad och skarvat tätskikt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Mangebang skrev:
Hur tusan ska man kunna flytta brytare utan att riva kakel/tätskikt eller dra utanpåliggande sladd/dosa?
Du får tänka lite utanför boxen... eller i detta fallet... utanför dosan;)
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L
Absolut enklast och snyggast måste ju vara att kapa fodret de 5-10 mm som behövs och fräsa en ny likadan profil på snittet.

Ingen kommer reagera på att fodret är smalare än på den andra dörren
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Kul förslag, men att byta foder blir pajigt och inget jag vill göra, däremot gillar jag iden att byta uttag - den som sitter är en 84 mm Elko, gvv är en ebeco 205 som är 81 i bredd, någon som har tips på liknande uttag som är smalare ? tror att det går att klämma in både brytaren längst ned och ebecon om jag bara hittar et smidigt alternativ till just uttaget.
En liten fråga vad hände hänt i tvättstugan .
Försäkring skada ? Har väggen varit öppen vid dosor. Appdosorna ska liva kaklet för godkännande tätskikt ny lag 2021
 
  • Gilla
bifrost.
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Jacka ur har jag redan avvisat, ser taskigt ut men flytta 5 mm är allt som behövs, skall ta diskussionen med dem så får vi se var det landar, Hur mycket jobb att lossa några plattor till regeln och flytta dosorna 10 och swdsn kakla på igen ? tänker timmar alltså, materialet är nog småpotatis.
  • Knacka ner plattor
  • Riva och montera ny skiva
  • Montera nya dosor
  • Skarva tätskikt
  • Torktid
  • Kakla
  • Torktid
  • Foga
  • Torktid
Du behöver:
  • Snickare en gång
  • Elektriker två gånger
  • Plattsättare tre gånger
Jag drämmer till med 40 timmars arbete, och det kommer ta åtminstone två veckor från början till slut. Det är därför ingen erbjuder sig att flytta dosorna åt dig, det är ett orimligt stort jobb att göra det. Hyvla av fodret och vad nöjd.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Kapa/fräsa i fodret tycker jag känns b lösning. Om man nån gång framöver behöver byta brytare kan det bli fult. Att köra renovabrytare där man ev trimmar av 1 mm på plasten på ramen är ett bättre förslag. Att försöka förskjuta karmen 5 mm borde också ligga inom rimlighetens gräns.
 
O olof63 skrev:
Funkar inte för det skall vara samma foder som på andra dörren (ur bild)
Det är bara att jacka ur! Ser väldigt snyggt och prydligt ut! Bagatell att åtgärda och ingen tänker någonsin på det som konstigt.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Mjukfog för att dölja skarven, snyggt och smidigt!
 
É
Såga ur fodret så blir det lika snyggt som tidigare ägarna gjort hemma hos mig :crysmile:

En väggmonterad ljusströmbrytare bredvid ett skadat karmområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Såga ur fodret så blir det lika snyggt som tidigare ägarna gjort hemma hos mig :crysmile:

[bild]
Proffsigt.;)
Jag tycker dessutom att fodret är vänt åt fel håll. Krisidulleriet på fodret brukar väl vara vänt in mot dörr/fönster/öppning.
 
  • Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha läst relativt mycket i tråden om tips och lösningar, svar från TS och även TS åtgärdskrav så kan jag nog konstatera att det ligger mer begravt i denna reparation än vad som sägs.
Det känns högst orimligt att slita ner hela sidan av dörren för att flytta 3 dosor 5mm så som PatrikJo skissat upp.
TS går inte med på foderkorrigering av olika slag. Tyckte annars en hyvlning av fodret på hela sin fulla längd borde bli snyggt men nej.
Byta stuk på fodret var ju inte heller det acceptabelt.
Mmm, summan är nog att TS är rätt knepig att ha o göra med o förstår även att du kommer tjura till när du läser detta men ibland kanske 5mm inte är något att stånga sig blodig över. I detta fall får man nog bara vara mer smidig för ingen lär bekosta flytt av 3 dosor, 5mm. Rätt ska faktiskt vara rätt, men ibland måste man acceptera fel.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.