galento galento skrev:
Man undrar vilken motor som satt i bilen när den var ny :thinking:
Har för mig att det var en 318
 
Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
 
Låter som Cadillac :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den skulle jag haft i coroneten :D
Funderat på en modern hemi men verkar i vara så bara även om jag tror lådan passar direkt på.

Bytte startmotor och den passade från typ 60taket till 00, eller nåt åt det hållet.
Hemi'n är en populär motor, Holley har tom gjort styrsystem för just för detta om du vill göra det enkelt med Självlärningssystem. Men jag kommer låta Stefan/Brillko på www.Holleyefi.se optimera min när det blir dags i gammelchevan (fast LS/Vortec) Man behöver ingen bärbar PC i garaget alls för detta system.

https://www.holley.com/products/fue...iii_hemi_kits/terminator_x_gen_iii_hemi_kits/

550-936-1000x1000.jpg


 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Miljökraven sätter fortfarande käppar i mekaniken, RAM från 2014-15 dens (Ecodiesel) 3.0L VM-Motori motorn har bekymmer med EGRen mm. Så till den milda grad att ser man annonser med NY motor runt 10.000mil reagerar man inte längre
 
Isakare Isakare skrev:
Angående V8or från 70 talet.
Har en bok hemma "Alla bilar 1975"
Där finns nån Jänkare med jättemotor, typ 6-7 liter och väldigt få hästkrafter, litereffekten är nån stans runt 30 hk.
Alla som kört Opels lilla 1,1 som tex fanns i Kadett, och som ju oxå är en stötstångshistoria från Hedenhös, vet att de puffran inte är mycket att hänga i granen.
Men den hade dubbelt så hög litereffekt som bamseåttan !!!
Jag har rivit nån sån där 70 tals V8 en gång, den hade avgaskanaler i insuget för EGR ventil. Helvete vad koks det var under insuget i V:t där lyftarna sitter. Oljan som stänker runt där har ju koksat mot den varma ytan under avgaskanalerna.
Det var ju inte ovanligt med 130-140 kusar ur de vanliga v8-orna på "smogtiden"... Riktigt efterblivet hanterat av biltillverkarna där borta...
 
Tokslut Tokslut skrev:
Hemi'n är en populär motor, Holley har tom gjort styrsystem för just för detta om du vill göra det enkelt med Självlärningssystem. Men jag kommer låta Stefan/Brillko på www.Holleyefi.se optimera min när det blir dags i gammelchevan (fast LS/Vortec) Man behöver ingen bärbar PC i garaget alls för detta system.

[länk]

[bild]


[media]

Jo jag har också tänkt på det systemet från han.
Men man vill kanske ha en bättre motor att sätta det på...
Finns ju kolvar för mer komp och kam från bigbad mopar som iaf låter fränare
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var ju inte ovanligt med 130-140 kusar ur de vanliga v8-orna på "smogtiden"... Riktigt efterblivet hanterat av biltillverkarna där borta...
Det var bättre på 60 talet , Olds 425,orna här är s.k " ultra high compression " motorer med smidd vev som standard. Cadillac började ju få luftpumpar i slutet av 60 ralet för att hjälpa till få ned värdena , sen var det väl lite olika krav i olika stater i us också.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Miljökraven sätter fortfarande käppar i mekaniken, RAM från 2014-15 dens (Ecodiesel) 3.0L VM-Motori motorn har bekymmer med EGRen mm. Så till den milda grad att ser man annonser med NY motor runt 10.000mil reagerar man inte längre
Det fina är ju också att motorer knappt går att få tag på, eller ens reservdelar. "Supply issues"...
 
nino nino skrev:
Jo jag har också tänkt på det systemet från han.
Men man vill kanske ha en bättre motor att sätta det på...
Finns ju kolvar för mer komp och kam från bigbad mopar som iaf låter fränare
Stroka då på samma gång ;)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var ju inte ovanligt med 130-140 kusar ur de vanliga v8-orna på "smogtiden"... Riktigt efterblivet hanterat av biltillverkarna där borta...
De va väl tur de höll kvar, annars hade ju alla marknader sett ut som våra när det kommer till motorer. Hur spännande hade det varit med små härken med flera turbos och en kompressor uppe på det. Nä, det är inget billigt ägande i längden för oss som inte bara kör bilarna de första levnadsåren ;)
 
galento
nino nino skrev:
Jo jag har också tänkt på det systemet från han.
Men man vill kanske ha en bättre motor att sätta det på...
Finns ju kolvar för mer komp och kam från bigbad mopar som iaf låter fränare
En 440 vore kanske ett annat val :D
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
En 440 vore kanske ett annat val :D
moderna 6.4L Hemin är ju "nära" iaf. med sina 390". En stroking gör den ju till en 454" (7.44L) :giggle:
Edit: man ska väl kanske inte räkna med 40-50.000mil ur en strokad maskin
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det drar ju iväg även om man bara ska byta kolvar och ev kam...
Det ska planas toppar, toppdeckas, renovera topparna, nya packningar osv osv och all tid.
Motorutrymmet behöver en uppfräschning om motorn åker ur. Framvagnen har nåt gnissel och är motorn ur bör man ju kanske plocka ner balken också och renovera.

Kommer nog åka så länge det håller om jag känner mig själv. :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det drar ju iväg även om man bara ska byta kolvar och ev kam...
Det ska planas toppar, toppdeckas, renovera topparna, nya packningar osv osv och all tid.
Motorutrymmet behöver en uppfräschning om motorn åker ur. Framvagnen har nåt gnissel och är motorn ur bör man ju kanske plocka ner balken också och renovera.

Kommer nog åka så länge det håller om jag känner mig själv. :D
Ja, visst är det härligt med skenande kostnader.

Själv börjar man bli snål när huset börjar kosta igen då man varit bortskämd ett tag :giggle:

Styrränteprognos höjs, tabell visar kvartalsvärden och förväntad topp på 3,33% år 2024. Källa: Riksbanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe RoTe skrev:
Det fina är ju också att motorer knappt går att få tag på, eller ens reservdelar. "Supply issues"...
Är det så illa till och med :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.