Maria T Maria T skrev:
Har läst alla inlägg om smällare och dylikt med ett igenkännande "hihi" från mig som tjej - vi gillade (och nu talar jag med mina klasskompistjejer) att kika på när killarna brände av smällare.

Eller hette det ens så? Minns mest att det small på platser, änden av gator nära parken (innerstad) och på vändplatser.

Mycket har nämnts om smågodis, ett-öres-kolor och liknande men är det nån mer än jag som minns att det fanns väldigt realistiska cigaretter som var fyllda med kola, som i kolasmet?
Jag minns både chokladcigaretterna men även en kolavariant. Sålda i butiken jag nämnde i inlägg #2868 (vet inte hur jag ska bädda in) och min kompis och jag satt på en stenmur på "sommarstället" och låtsasrökte såna kola- eller chokladcigg, och en granne som inte hade ett liv utanför att skvallra på andra rände in hos min farmor och skrek att X och Y sitter på muren och röker.
Jag minns chokladcigaretterna! Jättetuft att köpa dom i kiosken, i ett riktigt cigarettpaket!
(nu undrar man ju hur smart det var egentligen, att de fanns att köpa alltså?)
Men kolacigaretterna minns jag inte alls...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kommer ni ihåg när Skogaholmslimpan såldes odkivad, var mycket saftigare då

limpmacka med ost och kall oboy
 
  • Gilla
Maria Wall och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag minns chokladcigaretterna! Jättetuft att köpa dom i kiosken, i ett riktigt cigarettpaket!
(nu undrar man ju hur smart det var egentligen, att de fanns att köpa alltså?)
Men kolacigaretterna minns jag inte alls...
Såklart inte smart alls, chokladcigaretter såg nästan ut som hemrullade (något jag lärde mig senare i livet) cigg och på håll kunde nog många tro att "ongarna sitter och röker".
Vad gäller lakritspipor så var inte själva grejen med pipor smart alls men de kunde knappt misstas för en riktig pipa.
 
Maria T Maria T skrev:
Har läst alla inlägg om smällare och dylikt med ett igenkännande "hihi" från mig som tjej - vi gillade (och nu talar jag med mina klasskompistjejer) att kika på när killarna brände av smällare.
Smällare var ju absolut en killgrej! Tjejer är ju normalt smartare, och håller inte på med så idiotiska grejer!
 
  • Gilla
Pel063 och 1 till
  • Laddar…
G getting_closer skrev:
Kommer ni ihåg när Skogaholmslimpan såldes odkivad, var mycket saftigare då

limpmacka med ost och kall oboy
Oj, finns den bara skivad nu? Minns när den skivade kom, provade men återgick till den vanliga eftersom att den skivade (som du säger) var torrare än den vanliga.
 
Maria T Maria T skrev:
Såklart inte smart alls, chokladcigaretter såg nästan ut som hemrullade (något jag lärde mig senare i livet) cigg och på håll kunde nog många tro att "ongarna sitter och röker".
Vad gäller lakritspipor så var inte själva grejen med pipor smart alls men de kunde knappt misstas för en riktig pipa.
Gick förbi en ”riktig” tobaksaffär i går. Såg massor av pipor, piptobak och fina cigarrer samt tillbehör. 3500kr för en cigarsnoppare (eller vad det nu heter)
Men funderade på om jag kanske skulle börja röka pipa har passerat 60 och aldrig rökt så det borde vara helt ofarligt men verkar avslappnade och lite livsnjutnings att stoppa en pipa med nån god tobak och sitta och puffa på en pipa. Tobaken luktar gott, i alla fall innan man sätter eld på den.
 
  • Gilla
t_conradsson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
G getting_closer skrev:
Kommer ni ihåg när Skogaholmslimpan såldes odkivad, var mycket saftigare då

limpmacka med ost och kall oboy
Ett trevligt minne:)

Men på den tiden gällde det att vara snabb - riktigt gott var det bara första dagen då bröd därefter tappade den nybakade fräschören.
 
Maria T Maria T skrev:
Såklart inte smart alls, chokladcigaretter såg nästan ut som hemrullade (något jag lärde mig senare i livet) cigg och på håll kunde nog många tro att "ongarna sitter och röker".
Vad gäller lakritspipor så var inte själva grejen med pipor smart alls men de kunde knappt misstas för en riktig pipa.
…sen hade vi ju salmiak Hockeypulvret för tuffa 11-åringar som ville ha lite bränna under läppen;)
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Realistisk målning av pipa med texten "Ceci n'est pas une pipe". Surrealism. Konst av René Magritte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Apelsinjuiceflaska med kondens, apelsinhalvor, sugrör, retro reklamdesign, "Lift Apelsin Juice".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns ni Lift? Små glasflaskor med apelsinjuice. På den tiden det fanns korvkiosker var den ganska populär, om man nu inte ville ha Pucko till varmkorven.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Maria T
Jag kan sakna doften av piptobak, väldig aromatisk och för mig ett fint minne av hur det doftade när min pappa rökte pipa. Föredrar att nån gång per år sätta fjutt på en cigarr eller cigarill, puffa på och sen låta den falna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag kan sakna doften av piptobak, väldig aromatisk och för mig ett fint minne av hur det doftade när min pappa rökte pipa. Föredrar att nån gång per år sätta fjutt på en cigarr eller cigarill, puffa på och sen låta den falna.
Man med hatt och pipa tittar åt sidan, dramatisk belysning, svartvitt foto, retro känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Väldigt romantiserande tyckande om rökning. Mina föräldrar rökte (minst) ett paket cigg om dan, farsan rökte dessutom pipa, och visst - det luktade mindre illa än cigaretterna. Syrran rökte från 15årsåldetn, varken jag eller brorsan har rökt.
Jag tror i ärlighetens namn inte det finns nån under 10 års ålder som tycker röktobak luktar gott annat än möjligen just i antändningsögonblicket.
Och då har jag ändå inte nämnt hälsoriskerna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Maria T
S sunqan skrev:
Väldigt romantiserande tyckande om rökning.
Tror inte att nån som läser detta skulle vilja tillbaka till tiden när det röktes på varje arbetsplats, varje restaurang och i de flesta bilar; tråden avhandlar sånt som glömts bort men inte nödvändigtvis sånt en saknar.
Att fjutta kinapuffar som diskuterades innan var inte heller särskilt nyttigt - jag har en barndomskamrat som saknar sitt ena långfinger efter en incident med såna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Tror inte att nån som läser detta skulle vilja tillbaka till tiden när det röktes på varje arbetsplats, varje restaurang och i de flesta bilar; tråden avhandlar sånt som glömts bort men inte nödvändigtvis sånt en saknar.
Att fjutta kinapuffar som diskuterades innan var inte heller särskilt nyttigt - jag har en barndomskamrat som saknar sitt ena långfinger efter en incident med såna.
Just piprökningen verkar folk sakna :)
Smällare var livsfarligt roliga, men vi hade i alla fall vett att inte springa fram och tända på en smällare eller raket som inte smällt/åkt iväg. De enda incidenter jag själv råkade ut för var häxpipor som smällde istället för att åka iväg. Men de var rätt harmlösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.