Blodsoppen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag minns att vi hade smällare som vi kallade ryssar.
Minns dock inte hur kraftiga dessa ryssar var :)
Se'n var det ju ett-öres, tre-öres, fem-öres, mini-kina och kina vill jag minnas
Japp ryssarna kommer jag med ihåg. Minns inte hur förpackningen såg ut.
 
Ja, upp till ryssar var ju ”ofarliga” på 1900-talet. Dem kunde de modiga hålla i handen när de smällde. Att göra samma sak med kinapuffar var inte att rekommendera.
 
Minikina ser ut som vad kallades kinabomber här. Sen fanns det de riktigt småa som var ihoplindade i mattor. "Smattermattor" kallades dom här. Kunde lindas upp och pangas en för en.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Efter en snabb sökning dök denna upp

[länk]
Ahh, då var nog ryssarna samma som det vi kallade fem-öres :)

hehe, varför hette de ryssar egentligen? Var kom det ifrån? :)
 
GoC GoC skrev:
Jo då, det var ett snöre på blixtkanonerna och vi hängde dom även i träd
Dom här var det vi fick ett par askar av en påsk för ca 45 år sedan
Inte konstigt dom small bra, 5gram krut var det i dom ser jag av etiketten
 
  • Gammal förpackning och stubin för Blixtkanonskott 3B, sliten, med instruktioner, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
varför hette de ryssar egentligen?
Står ju på paketet ju!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Står ju på paketet ju!
Jo, men jag menar varför de hette ryssar! :) Vem kom på det namnet och varför?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen
GoC GoC skrev:
Dom här var det vi fick ett par askar av en påsk för ca 45 år sedan
Inte konstigt dom small bra, 5gram krut var det i dom ser jag av etiketten
Sådana fick min bror en gång när han sålde fyrverkerier hos den lokala jaktbutiken
 
engs
Hr rör mig det fanns tigerskott som var nått mellanting. Betydligt större än 3-öres men minde än kinaskott.
 
engs engs skrev:
Hr rör mig det fanns tigerskott som var nått mellanting. Betydligt större än 3-öres men minde än kinaskott.
Det här var dom originala tigerskotten, 18 års gräns var det på dom. Small högre och ettrigare än KinaSpecial
Märk att man även skall tända dom med cig. Var enklast med cig eller om man höll en tändsticka mot och drog mot plånet.
Gammal ask med två "Tigerskott" fyrverkeripjäser och tigerillustration, varningstext och åldersgräns noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det här var dom originala tigerskotten, 18 års gräns var det på dom. Small högre och ettrigare än KinaSpecial
Märk att man även skall tända dom med cig. Var enklast med cig eller om man höll en tändsticka mot och drog mot plånet.
[bild]
Ja, där är dom. Hum, de använde jag som 10-12 åring när jag nekades blixtkanonskotten.
 
galento
Fasen , gjorde en jäkla dum grej som smågrabb , det var nån av de mindre smällarna
som jag hade mellan läpparna och tände på , hade tänkt spotta ut den fort men den
fastnade i läpparna och small där. Gick ganska bra , lite blod bara som tur var.

På påsk hängde gubbarna dynamit i träden så det dånade bra i skogen :)
 
A AndersS skrev:
Ja, där är dom. Hum, de använde jag som 10-12 åring när jag nekades blixtkanonskotten.
Ja allt var inte så erbarmligt farligt på den tiden och hundarna var tydligen också vana vid lite pangande.
Farsan var ju med och köpte påskbomber då man själv inte hade åldern inne. Var ju själva köpandet som var det farliga, att smälla med dom var inte alls farligt. Jäklar vad vi sköt påskbomber. Gick sedan över till hemgjorda med laddning av Klorex, socker och svavel i lämpliga proportioner :rofl:
Det var ju heller inte farligt…….. eller snarare tur att inga olyckor skedde.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Maria T
Har läst alla inlägg om smällare och dylikt med ett igenkännande "hihi" från mig som tjej - vi gillade (och nu talar jag med mina klasskompistjejer) att kika på när killarna brände av smällare.

Eller hette det ens så? Minns mest att det small på platser, änden av gator nära parken (innerstad) och på vändplatser.

Mycket har nämnts om smågodis, ett-öres-kolor och liknande men är det nån mer än jag som minns att det fanns väldigt realistiska cigaretter som var fyllda med kola, som i kolasmet?
Jag minns både chokladcigaretterna men även en kolavariant. Sålda i butiken jag nämnde i inlägg #2868 (vet inte hur jag ska bädda in) och min kompis och jag satt på en stenmur på "sommarstället" och låtsasrökte såna kola- eller chokladcigg, och en granne som inte hade ett liv utanför att skvallra på andra rände in hos min farmor och skrek att X och Y sitter på muren och röker.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.