harry73
V videopac skrev:
I verkligheten kanske?
Inte den verklighet jag vill se.
När hag var yngre jobbade jag extra hos en entreprenör med betongarbeten, och där lärde hag mig att det var mycket enklare att lösa problem så snabbt som möjligt, för när betongen var hård, var det mycket svårare.

På samma sätt är det med miljön och klimatet. Desto längre vi väntar, desto svårare blir det att fixa problemet.
Hade vi ändrat vårt samhälle så att vi är mindre bilberoende och att vi mindre konsumerar, hade vi idag inte behövt genomföra så stora förändringar för att rädda världen
 
  • Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
G
harry73 harry73 skrev:
Inte den verklighet jag vill se.
När hag var yngre jobbade jag extra hos en entreprenör med betongarbeten, och där lärde hag mig att det var mycket enklare att lösa problem så snabbt som möjligt, för när betongen var hård, var det mycket svårare.

På samma sätt är det med miljön och klimatet. Desto längre vi väntar, desto svårare blir det att fixa problemet.
Hade vi ändrat vårt samhälle så att vi är mindre bilberoende och att vi mindre konsumerar, hade vi idag inte behövt genomföra så stora förändringar för att rädda världen
Mp ang Östersjön och dess problem, inte sett nått i skattefinansierade media. Lägga ner befintlig kk, blir miljön bättre?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Mp ang Östersjön och dess problem, inte sett nått i skattefinansierade media. Lägga ner befintlig kk, blir miljön bättre?
Mindre radioaktivt att förvara för våra efterlevande ett antal tusen år..?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Mindre radioaktivt att förvara för våra efterlevande ett antal tusen år..?
Så det är bättre med några procent radioaktivt mindre och mer fossilt till våra efterlevande nu? Problemet med avfallet har vi ändå och det finns det lösningar på.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Så det är bättre med några procent radioaktivt mindre och mer fossilt till våra efterlevande nu? Problemet med avfallet har vi ändå och det finns det lösningar på.
Vi har ingen fossil el att ersätta med kärnkraftsel, det är ännu en bluff från Uffe.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Du tittar för snävt. Europa har massor av fossilkraft.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Du tittar för snävt. Europa har massor av fossilkraft.
Du behöver inte titta snett.
Vi har plenty här.

Åk till Karlshamn och fråga hur mycket olja som försvinner då alla block kör. Och var denna energi tar vägen.

Har vi löst effektbristen än?
Ja, kanske. Om vi kan få en mild och blåsig vinter med sol 12h om dan.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Du tittar för snävt. Europa har massor av fossilkraft.
Sorry, det var det där eviga "vi" igen, ibland betyder det Sverige, ibland jordklotet, och nu lästes det plötsligt som Europa, svårt det där med medvetna feltolkningar!
 
D
E El-Löken66 skrev:
Du behöver inte titta snett.
Vi har plenty här.

Åk till Karlshamn och fråga hur mycket olja som försvinner då alla block kör. Och var denna energi tar vägen.

Har vi löst effektbristen än?
Ja, kanske. Om vi kan få en mild och blåsig vinter med sol 12h om dan.
Jag tror inte du vill bygga KK som reservkraftverk..
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Vi har ingen fossil el att ersätta med kärnkraftsel, det är ännu en bluff från Uffe.
"Uffe" vem menar du? Jag har haft samma åsikt sen jag var i inne i clab sist och det va nog slutet av åttiotalet, kände ingen "Uffe" då.
"Vi" i elnätet har till och med startat stängda brunkols verk! Hört talas om Lytzerath?
Att miljövänliga Danmark fortfarande använder kol?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
G
E El-Löken66 skrev:
Du behöver inte titta snett.
Vi har plenty här.

Åk till Karlshamn och fråga hur mycket olja som försvinner då alla block kör. Och var denna energi tar vägen.

Har vi löst effektbristen än?
Ja, kanske. Om vi kan få en mild och blåsig vinter med sol 12h om dan.
Vi har och kommer aldrig få någon effektbrist, energipriset ökar, företagen lägger ner, inga nyinvesteringar. Mer produktion till Kina.
Problem solved!
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du behöver inte titta snett.
Vi har plenty här.

Åk till Karlshamn och fråga hur mycket olja som försvinner då alla block kör. Och var denna energi tar vägen.

Har vi löst effektbristen än?
Ja, kanske. Om vi kan få en mild och blåsig vinter med sol 12h om dan.
Visst det finns lite att ersätta även där. Men det är inte mycket i sammanhanget.
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Visst det finns lite att ersätta även där. Men det är inte mycket i sammanhanget.
Då kan man strunta i att dammsuga hemma också ifall det är så att grannen ändå har det skitigare?

Hur länge tänker du att Tellus ska överleva? Eller dess invånare..
 
V videopac skrev:
Ja, så lätt folk glömmer de tidigare rejält inkompetenta ministrar vi haft (svårslagna, om man säger så). Men jag ser du skriver "idag" så det räddar väl upp det hela lite. Nu såg jag inte Agenda så jag vill inte uttala mig om det, kanske hon inte var så förberedd som hon borde varit?
Du kan se det på SVT play så får du bilda dig en uppfattning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.