S
H Hybro skrev:
Mätte just i dag mitt tidigare injusterade undertryck i huset jämfört med luften utanför kåken.
- 2 Pa.
Hur mäter man så låga undertryck? Jag skulle gärna vilja mäta trycket i mitt hus.
 
Nu råkar jag ha tillgång till en begagnad men kalibrerad tryckdifferential-mätare med upplösning ned till 1Pa.

En Compuflow Mikromanometer
AXD-55 Alnor.

Vad jag förstår är den även självkalibrerande. Visar 0 Pa om inget ansluts.

Innebär med säkerhet att den är såpass känslig för så små tryck att den troligtvis går sönder om man får för sig att suga eller blåsa i en av luftingångarna. Trycka med fingertoppen i ena luftaslutningen
o s v.


På t ex Amazon hittade jag denna Digital manometer, portabel, tryckmätning, bakgrundsbelysning, slang, svart, enhetsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som har mätområde kPa.
Kommer inte att ge tillräckligt bra mätresultat.

Men det kanske finns andra.

Kanske finns begagnade instrument.
Hos t ex Intertechna.se 054-521000

Med ett s k Prandtl-rör går det att mäta och beräkna luftflöden t ex in och ut ur FTX.
 
Redigerat:
Guzzi Guzzi skrev:
Rackarns snygg pjäs! Då är det lite idé med täljsten. Skulle inte ha något alls emot att ha en sådan.

Däremot det där "Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft". Nja. Jag förstår hur du menar men det blir ett litet feltänk. Fysikens lagar gäller alltjämnt. Du vill inte sänka förbränningstemperaturen i eldstaden, så alltså ska förbränningsluften på ett eller annat sätt värmas upp. I slutänden är det ett nollsummespel, oavsett om du tar den utifrån eller inifrån huset. Möjligen skulle man kunna vinna lite om man har en lång nergrävd kanal som förvärms av jorden nu när det är kallt, en form av luftburen markvärme :thinking:
Du missade totalt poängen med att ta förbränningsluft utifrån.

Med öppna spisluckor eller för den delen öppen spis, så drar du med mängder med varm luft från rummet/bostaden ut genom skorstenen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du missade totalt poängen med att ta förbränningsluft utifrån.

Med öppna spisluckor eller för den delen öppen spis, så drar du med mängder med varm luft från rummet/bostaden ut genom skorstenen.
Vad är poängen med förbränningsluft utifrån då? Du beskriver ett problem som man enklast löser genom att stänga luckorna på eldstaden eller montera en insats om det är en öppen spis.
 
Än har jag inte kommit mig för att mäta undertrycket i mitt hus när jag eldar med kaminens eldstadslucka, luckan för asklådan och luckan till bakugnen helt öppna, typ elda i en helt öppen spis, utan separat förbränningsluft till eldstaden.

Vad tror du händer med undertrycket i en modern bostad?

Vad tror du händer med undertrycket i en gammal stuga?

Kan det möjligen var som så att elden skapar det undertryck som är maximalt möjligt? Och att man då eldar upp go varm luft i kåken.

Tänk det var just det som hände i min förra kåk, en kåk byggd 1921.
 
Kan nämna att ALL förbränningsluft till min nuvarande kamin tas helt och hållet utifrån.
Undantaget om jag eldar i bakugnen, eller vill forcera eldningen, för att att få bättre fart på en brasa just vid upptändning.
 
Sen har jag själv inte alls nämnt vare sig varm eller kall förbränningsluft, vad jag minns.
Faktisk första gången jag ser det.

I mitt sätt att se det hela: elda inte upp varm o go luft i bostaden, om du kan tillföra förbränningsluft utifrån huset. Varm på sommaren, kyligare på vintern.

Bara för att nämna det. Känner väl till ett stort timmrat hus med en mycket stor murad öppen spis.
Slukade mycket varm luft från bostaden, effektiviteten var mycket låg.
En rejäl s k eldkråka monterades. Varm luft fördelades till andra rum.
Den varma luften kom åter till kaminen och eldades upp...
När elden falnat, så tog direktelen vid.

Besökte huset förra året. Nu var det monterat täta glasade luckor i den öppna spisen stora öppningen Förbränningsluft tas från utsidan av huset och leddes in i elstaden.
Nåt vattenburet system har ersatt direktelen.

Hur tror du det påverkade, alltså med flrbränningsluft utifrån?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Än har jag inte kommit mig för att mäta undertrycket i mitt hus när jag eldar med kaminens eldstadslucka, luckan för asklådan och luckan till bakugnen helt öppna, typ elda i en helt öppen spis, utan separat förbränningsluft till eldstaden.

Vad tror du händer med undertrycket i en modern bostad?

Vad tror du händer med undertrycket i en gammal stuga?

Kan det möjligen var som så att elden skapar det undertryck som är maximalt möjligt? Och att man då eldar upp go varm luft i kåken.

Tänk det var just det som hände i min förra kåk, en kåk byggd 1921.
Det ser ut som att du behandlar två helt separata frågor som om de vore en och samma. Det är helt riktigt att en öppen spis eller en kamin med vidöppna luckor kommer att dra ut massor av luft när man eldar. Och givetvis kommer detta att göra effektiviteten låg. Men om du eldar i en kamin med stängda luckor så blir det bara en bråkdel av luftmängden som dras ut. Och då kan effektiviteten bli mycket högre. Detta oavsett om förbränningsluften tas utifrån eller inifrån.

En öppen spis har dålig effektivitet oavsett om förbränningsluften kommer utifrån eller inifrån. En eldstad med luckor kan ha en bra effektivitet oavsett om förbränningsluften kommer utifrån eller inifrån.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mycket bra tolkat o skrivet:cool:
 
Både äta kakan och ha den kvar.

Lite omskrivet för att göra saken tydligare:
Ha kvar kakan men ändå äta den.


Alltså vilket tror Ni blir effektivast?

En kamin med varm förbränningsluft tagen från rummet den står i, eller med kall förbränningsluft utifrån huset in till eldstaden?

Typ elda upp del av det jag vill åstadkomma, eller tillföra svalare luft till eldstaden.

Vi kan väl roa oss med två förutsättningar:

A/ utetemperatur 0 grader.
B/ utetemperatur - 20 grader
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Både äta kakan och ha den kvar.

Alltså vilket tror Ni blir effektivast?

En kamin med varm förbränningsluft tagen från rummet den står i, eller med kall luft utifrån huset in till eldstaden?
Vad jag tror är att det blir ett nollsummespel och därmed lika effektivt. Vad jag vet är att den luft som en kamin behöver är en bråkdel av normalt ventilationsflöde. Så om det gör skillnad i effektivitet är skillnaden liten.
 
H Hybro skrev:
Både äta kakan och ha den kvar.

Lite omskrivet för att göra saken tydligare:
Ha kvar kakan men ändå äta den.


Alltså vilket tror Ni blir effektivast?

En kamin med varm förbränningsluft tagen från rummet den står i, eller med kall förbränningsluft utifrån huset in till eldstaden?

Typ elda upp del av det jag vill åstadkomma, eller tillföra svalare luft till eldstaden.

Vi kan väl roa oss med två förutsättningar:

A/ utetemperatur 0 grader.
B/ utetemperatur - 20 grader
Om rökgastemperaturen är samma i bägge alternativen så kvittar det energimässigt om förbränningsluften tas utifrån eller från rummet.
 
Att ta förbänningsluft innifrån bostaden innebär givetvis att man påverkar ev undertryck. Såvida inte kåken läcker som ett såll.
En öppen spis mer än en kamin, spis, vedpanna o s v, när man eldar.

Är det inte så?
 
Ni får rätta mig om jag har missförstått.

Hus gammalt:
* Original självdrag. Nu med FTX.
* iom byggt med självdrag så "läcker" det in lite luft här o där men ingen större omfattning.
* Kamin med egen tillluft utifrån påverkar inte luftföden i nämndvärd omfattning. Tillför värme till huset/rummet
* Kamin som tar luft från rummet skapar undertryck i det rummet som i sin tur gör att det drar in mer kallluft lite här o var i resten av huset. Denna kallluft värms då upp av ordinarie värmesystem.
Nettovärmen från kaminen minskar något men lite "elda för kråkorna " blir det. Dock inte så mycket att man behöver göra något åt det.
* öppen spis... nu snackar vi "elda för kråkorna " då en öppna spis drar massor med extra luft i förhållande till kamin. Så pass att man bör ha närmaste fönster/dörr öppen för att inte ev dra in fuktig luft på fel ställen el kyla övriga huset onödigt mycket
 
Nåt ditåt(y)

Med separat tilluft utifrån stenfoten, kvittar det om du till och från eldar under dygnet svinkalla vintern.

Den väl injusterade balansen i huset påverkas inte ö h t.

Gäller alla vedeldade värmekällor.


- Fantasiernas värld, roar:rofl:. Men knappast nåt som praktiseras i verkligheten.
- 20 grader o snöstorm, elda i braskaminen eller öppna spisen med dörr eller fönster på glänt... T o m hunden flyr.

Jo, jo... Har du erfarenhet av detta?


.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.