B
Immobil Immobil skrev:
Är det grus, funkar medar. :cool:

Åter till ämnet!
Eller larvfötter :D
 
C
F fsn skrev:
med tanke på nya EU ECO-design regler så betvivlar jag att det kommer billigare 1-fas svetsar faktiskt
För att svara konkret på min fråga kollade jag vidare lite på detta och nej, det ser inte ut att finnas några kryphål/undantag i de nya reglerna, de gäller alla svetsmaskiner oavsett "klass".
 
C cpalm skrev:
För att svara konkret på min fråga kollade jag vidare lite på detta och nej, det ser inte ut att finnas några kryphål/undantag i de nya reglerna, de gäller alla svetsmaskiner oavsett "klass".
Om jag inte läste ECO-direktivet helt fel så finns det nog ett kryphål för billiga enfassvetsar utan PFC:
I direktivet står det att: "Enligt definitionen i IEC 60974–1: Bågsvetsutrustning – Del 1: Säkerhet hos svetsströmkällor för industriellt och liknande bruk. Uttryckligt undantagen från denna förordnings tillämpningsområde är bågsvetsnings- och bågskärningsutrustning som konstruerats för begränsad användning av lekman i enlighet med IEC 60974–6: Bågsvetsutrustning – Del 6: Strömkällor med begränsad belastningsförmåga." I avsnittet Syfte och Tillämpning Eco-design står det: "3.Denna förordning ska inte tillämpas på svetsutrustning som används för följande svetsmetoder och likartade processer: a) Pulverbågsvetsning. b) Bågsvetsning med strömkälla med begränsad belastningsförmåga. c) Motståndssvetsning. d) Bultsvetsning.

Om man kollar Lidls svetsar och plasmaskärare som exempel är de äldre typade enligt IEC60974-1 (Industri) och de modernare typade enligt IEC60974-6 utan Eco-krav. Fortfarande dock typade som Klass A Industri enligt IEC60974-10 för EMC. Rätta mig gärna om jag fattat allt fel
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
P poba53 skrev:
Om jag inte läste ECO-direktivet helt fel så finns det nog ett kryphål för billiga enfassvetsar utan PFC:
I direktivet står det att: "Enligt definitionen i IEC 60974–1: Bågsvetsutrustning – Del 1: Säkerhet hos svetsströmkällor för industriellt och liknande bruk. Uttryckligt undantagen från denna förordnings tillämpningsområde är bågsvetsnings- och bågskärningsutrustning som konstruerats för begränsad användning av lekman i enlighet med IEC 60974–6: Bågsvetsutrustning – Del 6: Strömkällor med begränsad belastningsförmåga." I avsnittet Syfte och Tillämpning Eco-design står det: "3.Denna förordning ska inte tillämpas på svetsutrustning som används för följande svetsmetoder och likartade processer: a) Pulverbågsvetsning. b) Bågsvetsning med strömkälla med begränsad belastningsförmåga. c) Motståndssvetsning. d) Bultsvetsning.

Om man kollar Lidls svetsar och plasmaskärare som exempel är de äldre typade enligt IEC60974-1 (Industri) och de modernare typade enligt IEC60974-6 utan Eco-krav. Fortfarande dock typade som Klass A Industri enligt IEC60974-10 för EMC. Rätta mig gärna om jag fattat allt fel
har du sett Lidl svetsar certade enligt 60974-6, kan du i sådana fall skicka en bild på det? Jag skall ladda ner -6 och se vad den säger, jag skulle bli svårt förvånad om det finns ett kryphål där.
 
F fsn skrev:
har du sett Lidl svetsar certade enligt 60974-6, kan du i sådana fall skicka en bild på det? Jag skall ladda ner -6 och se vad den säger, jag skulle bli svårt förvånad om det finns ett kryphål där.
Senaste versionen PPS40B3 plasmaskärare och deras senaste 200 A PMPS200 Multisvets
 
P poba53 skrev:
Senaste versionen PPS40B3 plasmaskärare och deras senaste 200 A PMPS200 Multisvets
Användarmanual Parkside PMPS 200 A1, EC-försäkran om överensstämmelse, säkerhetsstandarder, datum 1 december 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
F
P poba53 skrev:
[bild]
Jag kikade i 60974-1, 60974-6 och 60974-10. Och när jag inte orkade läsa mer så frågade jag de som försörjer sig på att läsa standarden. Det är tuffare EMC om man certifierar mot 60974-6.
 
F fribygg skrev:
Att köpa ny lågpris utrustning eller bra att ha grejor för att den gamla är för tung att ta ut ur garaget fyller med tiden garaget såpass att man inte får in ens en liten personbil utan omflyttning och utrensning. När det samlats för mycket grejor behöver man sälja av eller skänka bort för att ens kunna byta bromsklossar under tak såhärårs.
Jag talar av egen erfarenhet och 'frågar inte åt en kompis' eller 'har hört på stan'
"bil"? I ett garage?!
Är du rent van helig!?!
Inte fan ska man köra bil i snickeriet!:rofl:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Real7 och 6 till
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
"bil"? I ett garage?!
Är du rent van helig!?!
Inte fan ska man köra bil i snickeriet!:rofl:;)
Inte ska du ha snickeri i garaget, bygg ett separat snickeri (med Lidl grejor om du vill) och dokumentera det med en byggtråd på detta forum.

I garaget ska man ha fordon.
 
  • Gilla
DANNE_K_ och 1 till
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
"bil"? I ett garage?!
Är du rent van helig!?!
Inte fan ska man köra bil i snickeriet!:rofl:;)
Kan du inte köra in bilen i snickeriet har du byggt för litet snickeri.
 
  • Gilla
  • Haha
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nu närmar det sig 14/2, så nu kör Lidl kampanj på liggbräda.

[länk]
Vad innebär kampanjen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
nimhed nimhed skrev:
Vad innebär kampanjen?
När det gäller Lidl så innebär det att den finns i butik under förmiddagen den dag erbjudandet släpps :)
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
När det gäller Lidl så innebär det att den finns i butik under förmiddagen den dag erbjudandet släpps :)
Fast för liggbrädan är det ju angett 9/2 - 12/2.

Är det att de brukar sänka priset ytterligare ett par dagar efter att tidsspannet gått ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.