X xLnT skrev:
Varför har du en blå jordledare?
Jadu, det undrar jag också... köpte huset i somras och elen är lite speciell... Jag drar inte om tråden, kopplar likadant som det var när jag öppnade dosan. Borde jag kontrollmäta så att det verkligen är jord och inte en nolla som tidigare ägare har kopplat fel?

Kan jag ens kontrollmäta detta nu när jag tänker efter? De går väl samman någonstans i el-centralen? Jag kan öppna och fota där senare.
 
Redigerat:
T tunellm skrev:
Svarar mig själv för att lägga till bilder, här är två olika sätt att skruva fast metall-biten, misstänker att du ha den där de skruvas på varsin sida om den utstickande

EDIT: Jag menar nog tvärtom! Den bör hamna längre ner om den utstickande metallbiten är högre upp! Börjar bli trött .. hursomhelst så vill jag påstå att det är den metallbiten som ska justeras. Kanske är så enkelt att du bara tar loss den och kolla hur metallbiten är skruvad nu och sätt tillbaka tvärtom :)

[länk]
T tunellm skrev:
Svarar mig själv för att lägga till bilder, här är två olika sätt att skruva fast metall-biten, misstänker att du ha den där de skruvas på varsin sida om den utstickande

EDIT: Jag menar nog tvärtom! Den bör hamna längre ner om den utstickande metallbiten är högre upp! Börjar bli trött .. hursomhelst så vill jag påstå att det är den metallbiten som ska justeras. Kanske är så enkelt att du bara tar loss den och kolla hur metallbiten är skruvad nu och sätt tillbaka tvärtom :)

[länk]
Du har helt rätt! Tack :)
Instruktionsmanual för montering, möbelsammanfogning, skruvar, verktyg, steg-för-steg instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade gjort enligt detta, men borde bläddrat till sidan 12.

Illustrerad monteringsanvisning, möbel, skruvar, verktyg, steg nummer fyra, delar och komponenter, instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där visar den precis det du säger. Så nu är den rätt.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Jadu, det undrar jag också... köpte huset i somras och elen är lite speciell... Jag drar inte om tråden, kopplar likadant som det var när jag öppnade dosan. Borde jag kontrollmäta så att det verkligen är jord och inte en nolla som tidigare ägare har kopplat fel?

Kan jag ens kontrollmäta detta nu när jag tänker efter? De går väl samman någonstans i el-centralen? Jag kan öppna och fota där senare.
Tänker eftersom du ändå själv pillar med elen kanske du ska förbättra där det är undermåligt?
Du kan ta reda på det på flera sätt, men jag vet inte dina förutsättningar.
 
T
P Pappaleif skrev:
Du har helt rätt! Tack :)
[bild]
Jag hade gjort enligt detta, men borde bläddrat till sidan 12.

[bild]
Där visar den precis det du säger. Så nu är den rätt.
Skönt att höra!
 
Då är jag nog i princip färdig :) Har lite silikon kvar att lägga runt bänkskivan, en avlopps-slang som ska kopplas och lite kanaler för sladdar som ska upp. Men jag lägger upp lite bilder på slutresultatet så ni inte behöver vänta på det sista (som kommer bli gjort 2025?! haha).

Tack för alla tips, råd och hejjarop! :)

Fyra bilder av ett tvättrum före och efter renovering: uppdaterade skåp, vitvaror, belysning och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före- och efterrenovering av tvättstuga med vitvaror, skåp, bänkar och textiler. Ljus och inredning förädlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga med öppna skåp, sorterade kläder, strykbräda, väggmonterad strykjärn och förvaringskorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, handfat, skåp och grått golv. Neutralt, organiserat, funktionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit perforerad tavla på vägg med lampa, hyllor, högtalare och hängande handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 25 till
  • Laddar…
Vad är det för "klädhängar hyllor" som du har där, ser ut som elfa ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är det för "klädhängar hyllor" som du har där, ser ut som elfa ?
IKEAs BOAXEL system. Identiskt med ELFA fast IKEA... 4st tork-hyllor och 1st hatthylla med klädstång. Frun supernöjd att slippa en golvstående tvättställning.
 
P Pappaleif skrev:
IKEAs BOAXEL system. Identiskt med ELFA fast IKEA... 4st tork-hyllor och 1st hatthylla med klädstång. Frun supernöjd att slippa en golvstående tvättställning.
Tack, ska kolla upp ! Hae varit nice om det passade på ELFA för det har jag massa över. Annars blir det väl IKEA :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack, ska kolla upp ! Hae varit nice om det passade på ELFA för det har jag massa över. Annars blir det väl IKEA :)
ELFA har också torkhyllor. Dyrare än IKEA förstås, men om du ändå har skenorna kanske det är bättre.
 
P Pappaleif skrev:
Då är jag nog i princip färdig :) Har lite silikon kvar att lägga runt bänkskivan, en avlopps-slang som ska kopplas och lite kanaler för sladdar som ska upp. Men jag lägger upp lite bilder på slutresultatet så ni inte behöver vänta på det sista (som kommer bli gjort 2025?! haha).

Tack för alla tips, råd och hejjarop! :)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
riktigt snyggt skönt att inte behöva böja sig ner till tvättmaskinen
 
P Pappaleif skrev:
Då är jag nog i princip färdig :) Har lite silikon kvar att lägga runt bänkskivan, en avlopps-slang som ska kopplas och lite kanaler för sladdar som ska upp. Men jag lägger upp lite bilder på slutresultatet så ni inte behöver vänta på det sista (som kommer bli gjort 2025?! haha).

Tack för alla tips, råd och hejjarop! :)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Väldigt fint, ser riktigt mysigt ut! Spenderar du all tid i tvättstugan nu då? :p
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Vad är det för lådor som du har tvättmaskinen/torktumlaren?
 
M maria01 skrev:
smart får bli köpa en lösning för mig orkar inte ikea med [länk]
Hittar man denna lösningen i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.