F Finndjävel skrev:
Vad värderar du tiden till du lagt på att skriva 16914 inlägg här?
Tja, det har tagit snart 20 år och tar det när jag tar en paus. Som snitt blir det 2,3 inlägg/dag. Tillhör avkoppling om man slöar lite i schäslongen och det ibland kan vara reklamavbrott på något TV-program. Några flera frågor:crysmile:
Glömde skriva att även jag är "friherre". Och hugger min ved i skogen, hela kedjan.;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tänkte mest att AndersS verkade insinuera att det är bortkastad tid att hämta ved ur skogen och att man inte värderar sin fritid om man går i skogen. Själv ser jag det som meningsfullare att gå med sågen i skogen än att bara sitta inne framför internet och göra diverse uträkningar hur mycket det är värt att gå i skogen. Dom 16914 inläggen hade kunnat bli massor av meter ved samt frisk luft och träning i skogen.
Nu läser du som fan läser bibeln. Jag har bara skrivit hur man värderar sin tid, här "insinueras" inget annat.
Värdering kan bara varje enskild person göra och det lägger jag mig inte i.:cool:
 
M
G Guzzen1 skrev:
Pallvis med pelletssäckar? Du kör väl inte in allt på en gång. Jag fyller på 10 åtgången. Inte speciellt betungande. Det spelar väl ingen roll om pumpen har COP 3 och elpriset är högt. Jag har ett kwh-pris på 75 öre/kwh med pellets. Mitt elpris är 60 öre och med alla påslag runt 3 sek/kwh.
Med dagens pelletspris skulle det bli ca 1.20 kwh.
Då börjar det bli jämnt skägg med lite övervikt åt VP'n.
Alla som jag känner beställer x antal pallar med pellets för att komma under (90kr/16kg=5,625kr/kg, 5,625/4,85kWh=1,16kr/kWh x 80% verkningsgrad) 1,45kr/kWh och bär då in allt på en gång.
Var i landet har du sånt påslag? Jag har 2,5öre/kWh i påslag+moms och sedan 75öre/kWh till nätägaren. 240öre per kWh låter väldigt mycket!

Med tanke på alla elsocialbidrag vi får så finns det för egen del inget att hämta i pelletskalkylen! Det skulle bli på tok för dyrt, trots att jag har timpris!
 
M
L lbgu skrev:
Antar att det syftas på hyresgäster. El som går åt för uppvärmning betalas sällan av hyresgästen själv, utan betalas av hyresvärden. Så hyresvärden får bidragen och sen höjer hyresvärden hyran för att täcka alla prisökningar.
Menar du på allvar att elprisets ökning läggs på hyran? Du verkar helt ha missat hyresdebatten i media!
 
M Markarbetaren skrev:
Alla som jag känner beställer x antal pallar med pellets för att komma under (90kr/16kg=5,625kr/kg, 5,625/4,85kWh=1,16kr/kWh x 80% verkningsgrad) 1,45kr/kWh och bär då in allt på en gång.
Var i landet har du sånt påslag? Jag har 2,5öre/kWh i påslag+moms och sedan 75öre/kWh till nätägaren. 240öre per kWh låter väldigt mycket!

Med tanke på alla elsocialbidrag vi får så finns det för egen del inget att hämta i pelletskalkylen! Det skulle bli på tok för dyrt, trots att jag har timpris!
Plus alla elstöd som pelletseldare bara får en bråkdel av
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
F Finndjävel skrev:
Tänkte mest att AndersS verkade insinuera att det är bortkastad tid att hämta ved ur skogen och att man inte värderar sin fritid om man går i skogen. Själv ser jag det som meningsfullare att gå med sågen i skogen än att bara sitta inne framför internet och göra diverse uträkningar hur mycket det är värt att gå i skogen. Dom 16914 inläggen hade kunnat bli massor av meter ved samt frisk luft och träning i skogen.
Många av oss värderar tid hemma med familj. Jag åker till jobbet 05,20 och kommer hem 17,00. Kroppsarbete under dagen. Jag tycker tid/kostnad är högst relevant för diskussionen. Hade jag däremot varit försörjd av staten i någon av alla dess former med obegränsat med fritid så hade jag säkert uppskattat tiden i skogen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Menar du på allvar att elprisets ökning läggs på hyran? Du verkar helt ha missat hyresdebatten i media!
Vad jag sett så argumenterar hyresvärdar för hyreshöjningar som de motiverar med att de fått högre kostnader. Givetvis är en del av dessa ökade kostnader från höjda elpriser. Ser inget konstigt i att man gör det.
 
M
L lbgu skrev:
Vad jag sett så argumenterar hyresvärdar för hyreshöjningar som de motiverar med att de fått högre kostnader. Givetvis är en del av dessa ökade kostnader från höjda elpriser. Ser inget konstigt i att man gör det.
Att argumentera för det, och att dom verkligen gör det, som du ju skrev, är en helt annan sak! Många bolag ville ha 10%-iga höjningar, men det satte hyresgästföreningen stopp för.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Varför ? Elstödet går väl ut till alla som har en elförbrukning ? Menar du att de fattigaste inte har en elförbrukning? tänker du på typ hemlösa då?
Enligt den information som har publicerats i Finland räknar de sociala myndigheterna i Sverige elstödet som inkomst och därför dras motsvarande summa av på bidraget. Det innebär för fattigpensionärer och långtidssjuka och andra i liknade situationer att de praktiskt räknat inte får något elstöd utan måste klara sina höjda elkostnader på sina vanliga alltför små inkomster.
Detta under förutsättning att informationen som nådde hit är korrekt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi är vana.

Ta från de mindre bemedlade och ge till de som har i överflöd.

Troligen därför så viktigt med sekretess.
 
H Hybro skrev:
Vi är vana.

Ta från de mindre bemedlade och ge till de som har i överflöd.
Det är sen gammalt, beskrivs i Matt 13:12 om jag minns rätt
 
H heimlaga skrev:
Enligt den information som har publicerats i Finland räknar de sociala myndigheterna i Sverige elstödet som inkomst och därför dras motsvarande summa av på bidraget. Det innebär för fattigpensionärer och långtidssjuka och andra i liknade situationer att de praktiskt räknat inte får något elstöd utan måste klara sina höjda elkostnader på sina vanliga alltför små inkomster.
Detta under förutsättning att informationen som nådde hit är korrekt.
Om jag förstod det rätt så får dessa personer redan elen betald via sina bidrag ?
 
M Markarbetaren skrev:
Argumenten haglar:surprised:. Med tanke på den usla timpengen (jo jag har räknat på gratisträd på rot så jag vet) tänk om TS arbetar som gymnastikinstruktör på friskus och svettis! Då kan han få bättre träning och 10ggr mer betalt istället för att få ryggskott, musfeber och allt man kan drabbas av genom följderna av "vedfrossa":geek:
Då har han dålig rygg, ingen bra instruktörer då kanske.
 
L lbgu skrev:
Vad jag sett så argumenterar hyresvärdar för hyreshöjningar som de motiverar med att de fått högre kostnader. Givetvis är en del av dessa ökade kostnader från höjda elpriser. Ser inget konstigt i att man gör det.
Det är vad jag också har hört. Någon måste alltid betala. Ökade utgifter blir ökade inkomster = högre hyra. Inte för jag orkade läsa vad det har med ved att göra.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om jag förstod det rätt så får dessa personer redan elen betald via sina bidrag ?
Som jag förstår saken så får de elen betald via sina bidrag på ett sådant vis att om elkostnaderna stiger så blir det mindre pengar kvar till mat och kläder.
Har vi ingen socialbidragstagare bosatt i Sverige som kan reda ut det för oss en gång för alla?
Jag har egen erfarenhet endast av systemet i Finland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.