Mikael_L
Jag tycker att bakterie har flera starka kort på hand nu.
Mätvärden, samt värden från tre olika bilar.

Är det någon som vet ifall det finns någon norm/standard som biltillverkarna borde ha som krav att möta?
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Mikael_L
Om någon undrar, att det står L1 i alla grafer...., om det står L1, L2 eller L3 där beror bara på ifall man klickat i rätt ruta i mätprogrammet, det kan ju inte själv avgöra vad det mäts på.
Och den iddes vi inte ändra på något under vår mätsession, utan allt har markerats som L1.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att bakterie har flera starka kort på hand nu.
Mätvärden, samt värden från tre olika bilar.

Är det någon som vet ifall det finns någon norm/standard som biltillverkarna borde ha som krav att möta?
Hej Mikael_L

Som jag skrev här, gällande supraharmonics (supratoner) i inlägg #11, #13, #26, #29, #36, #45, #50 och #60 så innebär idag avsaknaden av normer för frekvensområdet 2-150 kHz, på den civila marknaden, ett dilemma.

Jag välkomnar den anmälan som enligt inlägg #66 ”bakterie” har gjort. Den kan förhoppningsvis belysa problematiken som nu funnits i långt mer än 20 år och eventuellt hjälpa TS.

Hittar ni ”någon norm/standard som biltillverkarna borde ha som krav att möta” så vore det mycket tacksamt. Men norm/standard gäller normalt inte retroaktivt, så om bilens laddare är tillverkad och godkänd före det en norm/standard har blivit gällande, då omfattas inte den laddaren av normen.
 
Redigerat:
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att bakterie har flera starka kort på hand nu.
Mätvärden, samt värden från tre olika bilar.

Är det någon som vet ifall det finns någon norm/standard som biltillverkarna borde ha som krav att möta?
Alla skall uppfylla EMC-direktivet. Det finns standarder som kan göra det enklare att uppfylla EMC-direktivet men det är ingen garanti att man gör det bara för att man uppfyller standard. Utöver det genar (delar av - inte alla, jobbar någon här på Volvo så vet de att Volvo inte genar) bilindustrin KRAFTIGT i svängarna genom att exempelvis testa en el/hybridbil på samma sätt som en bil med förbränningsmotor eftersom det blir enklare/billigare att uppfylla std än att testa som man borde (för den som inte tror mig så hänvisar jag till CISPR12 och att man kan dra bort 20 dB… på en förbränningsmotor med ett varvtal på 1500 rpm jämfört med kraftelektronik som switchas med 20 kHz där man teoretiskt inte kan dra bort mer än Max 5 dB men de drar bort 20 ändå…). Bil inkopplad till elnät vet jag dock inte vad den skall uppfylla. EU är säkert lite slappa. Faktum är att Kina brukar ha mer krav i de lågfrekventa områdena. Säljs VW i Kina? ;-)
 
Mikael_L
Såvitt jag förstått det så är EU-direktiven, typ EMC och LVD, rätt "flummiga", och när man vill uppfylla direktiven så väljer man först och främst en harmoniserad standard som passar till ens produkukt.

EN 61010 - mätning, styrning och laboratorieändamål var den standard jag själv kom en aning kontakt med förr i livet

EN IEC 60335-1 Household Appliances and Similar Electrical Devices- Safety
Är en standard som många föremål vi omger oss med är testade mot.

Men finns det någon standard som störningar under EMC-frekvenser ska testas mot?
För EMC-området startar väl vid 150kHz?
 
Mikael_L
CISPR 12 verkar vara en standard som passar för att testa fordon, men det verkar gälla radioburna störningar dock. Ja det var kanske det du skrev...

Ett litet utdrag ur standarden.
https://www.sis.se/api/document/preview/568773/
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men finns det någon standard som störningar under EMC-frekvenser ska testas mot?
För EMC-området startar väl vid 150kHz?
Hej Mikael_L

EMC-området är inte bara över 150kHz.

De tidiga radiobanden låg mellan 150 kHz och 30 MHz. Frekvensen 30 MHz innebär 10 meters våglängd och radiovågor under 10 meter kan färdas runt jorden. Frekvensområdet under 150 kHz ansågs olämplig för radiotrafik då våglängden bl.a. innebar jättestora antenner.

För att undvika att elnätets ledningar skulle fungera som antenner för radiovågor så beslutades att nätanslutna apparater skulle förses med EMC-filter i frekvensområdet från 150 kHz och till 30 MHz.

(Se bild på ett typiskt EMC-filter, för frekvensområdet från 150 kHz och till 30 MHz.)
https://www.elfa.se/sv/filtrerat-apparatintag-16a-250vac-schaffner-fn9222r-16-06/p/30109712

När vi började med switchad elektronik i nätdelar så kunde vi bl.a. eliminera övertoner och förbättra spänningsreglering (bl.a. med Power Factor Correction). Men då introducerades samtidigt en ökad mängd switch-komponenter (2–150 kHz) i elnäten, där de EMC-filter jag hänvisade i länken, inte filtrerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wizzen 23 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
CISPR 12 verkar vara en standard som passar för att testa fordon, men det verkar gälla radioburna störningar dock. Ja det var kanske det du skrev...

Ett litet utdrag ur standarden.
[länk]
Cispr 12 gäller enheter externt till fordonet och för enheter på fordon gäller cispr 25. Volvo i sin tur har en egen emc standard för komponenter som heter 515-0003 och som gäller komponenter i fordonet. Den är tämligen tuff, men det är för att när de sen testar helt fordon så ska det på totalen ligga under limit.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såvitt jag förstått det så är EU-direktiven, typ EMC och LVD, rätt "flummiga", och när man vill uppfylla direktiven så väljer man först och främst en harmoniserad standard som passar till ens produkukt.

EN 61010 - mätning, styrning och laboratorieändamål var den standard jag själv kom en aning kontakt med förr i livet

EN IEC 60335-1 Household Appliances and Similar Electrical Devices- Safety
Är en standard som många föremål vi omger oss med är testade mot.

Men finns det någon standard som störningar under EMC-frekvenser ska testas mot?
För EMC-området startar väl vid 150kHz?
Flummigt vet jag inte, men det är inte alltid så lätt att veta vilken eller vilka standarder som är applicerbara. Jag brukar be ett testhus om hjälp. Du hittar hela listan här https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/european-standards/harmonised-standards_en och specifikt emc https://ec.europa.eu/docsroom/documents/51314

Jag är tveksam om det finns nån med emissionskrav under 150kHz, däremot kräver tex 61000-6-5 (substation and power station) immunitetstest under 150khz.

Sen en lite knepig sak som "drabbat" tex easee så om radiodirektivet (RED) är applicerbart som kommer LVD och EMCD via RED och då ska LVD inte deklareras separat i DoC.
 
Mikael_L
Nu har jag postat alla grafer till bakterie, så han kan också skicka upp valfria bilder.
Men jag vet inte om L2 och L3 när bilarna laddades gav så mycket mer än de jag skickat in över L1, i inlägg #87

Däremot fanns det när vi började en liten sån där IKEA åskväder-dosa inkopplad.
Den sände ut minst sagt spännande störningar :)
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Nu har jag konverterat ljudupptagningen till något som byggahus accepterar, för de som är intresserade att höra ljudet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så uppstår ljudet inte bara i pianot, utan även i gruppcentralen.

 
  • Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
Hej,

För den som är intresserad av ämnet TS tog upp, så finns här en text med rubriken; “Evaluating Supraharmonics up to 150 kHz in Electric Vehicles at the University of Applied Sciences Bingen”
https://powerquality.blog/2021/11/0...at-the-university-of-applied-sciences-bingen/

Den berättar bl.a. om avsaknaden av normer för frekvensområdet ”supraharmonics” och redovisar både mätningar och ljud bl.a. i samband med elbilladdning.

Här finns ytterligare ett dokument ” The Propagation and Interaction of Supraharmonics from Electric Vehicle Chargers in a Low-Voltage Grid”där man bl.a. i figur 8 ”Overview of results on supraharmonic emission and propagation” kan se hur supratonerna vandrar mellan olika elbilar som laddas.
https://www.mdpi.com/1996-1073/13/15/3865

”Primary emission” är de supratoner som lämnar en apparat ansluten till elnätet och ”secondary emission” är de supratoner som tas upp av en apparat ansluten till elnätet. Detta förklaras i ”Figure 1”
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_X2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.