I
S steve5432 skrev:
Suck, ytterligare ett troll som läser några artiklar om brinnande elbilar och vill sprida propaganda.

Nåväl, både en elbil och en bensinbil kan börja brinna. Energi är lagrad i olika former i både dessa farkoster. Eld är energi.

Ett batteri kan börja brinna, svar ja. Det kan även en bensinbil. Min grannes gamla Volvo började brinna i motorutrymmet efter 10 minuters färd från affären och hem, de hann precis ta sig ut innan bilen var övertänd (bevittnade det själv). Inget konstigt heller, olyckor kan inträffa.

Batteriet i en elbil är väl inkapslat och det är extremt osannolikt att detta ska "rusa" och ta sig igenom kapslingen. Men åter igen, olyckor kan hända alla gånger stora mängder energi är inblandad och något går fel. Av någon anledning finns det dock väldigt många människor som verkar tro att brinnande bilar är ett nytt fenomen som kom i och med elbilar. Man vill dessutom göra stora rubriker av detta, och syftet är helt och hållet oklart.

Trådens titel innefattar ordet explosion. Jag känner inte till något fall där en elbil har exploderat av sig själv, har TS möjligtvis en länk till ett verkligt fall, så jag kan bättra på mina kunskaper?

Tack på förhand
S
Troll? Nja se det mer som en person som inte är så väl insatt och som läst lite artiklar som antyder på en viss risk och för att få mer info så postar man en tråd om det. Ser egentligen inga problem, det är bra att riskerna tas upp även om de är till synes irrelevant för den insatta.

Det är ju inte direkt ovanligt att betteri även i hi-end prylar sväller, läcker och extrema fall exploderar trotts att de bara ligger nedpackad. Jag skulle säga att man kan förstå oron även om bilar troligen har en helt annat säkerhetsnivå och delvis teknik.

Man pratar om 2 olika tekniker här, båda har sina risker(och uppenbarligen fördelar). Sannolikheten för eld\explosion ser ut att vara väldigt låg i vilket fall som.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är extremt ovanligt att någon vill exploderar i huvud taget, åtminstone om man avser den typen av explosion som har en betydande tryckvåg. För diesel- och bensinbilar så finns det det ventiler som ser till att tanken inte kan uppnå så högt tryck att bränslet kastas ut med sådan kraft att det kan antända samtidigt. Normalt sett så brinner det enbart, även om det kan ske väldigt snabbt. Ångorna mättas normalt sett så mycket med bränsle att det är syre som saknas. När det kommer till elbilar så är det ofta andra orsaker till brand, som att batteriet kortsluts och orsakar kraftig värme eller kemisk reaktion pga litiumet. Den explosionsliknande effekten är oftast rök som antänds.
 
@
useless useless skrev:
Det är ett rederi som inte vill ta med elbilar. Läser man historiken så verkar dom inte vilja frakta bilar över huvud taget. Förmodligen för att hanteringen kostar för mycket.
De får nog inga bilar då....är inte alla nya bilar mer eller mindre elbilar? Menar att även hybrider är elbilar även om de har mindre batterier...
 
I
@ @ndreas skrev:
De får nog inga bilar då....är inte alla nya bilar mer eller mindre elbilar? Menar att även hybrider är elbilar även om de har mindre batterier...
Det hade faktiskt varit intressant att se fakta på, oavsett så lär bensin och diesel vara kraftigt överrepresenterade på befintlig marknad.
 
Poliser ska hålla ett säkerhetsavstånd på minst 100 meter till demolerade elfordon, enligt en ny nationell rutin. Arbetsgivaren varnar för elchocker och giftig gas vid brand.
Elbilsfaror enligt den nya rutinen

  • Vid en elbilsbrand kan mycket giftiga gaser frigöras. Dessa är i höga koncentrationer dödliga och redan vid kortvarig exponering med låg koncentration skadliga.
  • Polismyndighetens uniformer utgör inte ett skydd mot dessa gaser.
  • Gifterna i gasform tas upp av huden.
  • Skyddsmask 90 ger inte erforderligt skydd.
  • Elbilar innehåller högvoltsbatterier där den elektriska spänningen kan uppgå till 900 volt eller mer. En elchock med denna styrka är dödlig.
  • Skador på elfordon kan medföra att säkerhetssystem inte längre fungerar. Ett skadat elfordon ska därför betraktas som strömförande till dess att motsatsen säkerställts.
Källa: Polismyndighetens rutin för hantering av skadade elfordon, 27 januari 2023.
Krockade elbilar pekas ut som risk - Polistidningen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
Betyder det att det är klart högre risker att krocka med elbil?
 
det är nog bara i filmer bilar exploderar........
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I
S Stefan1972 skrev:
det är nog bara i filmer bilar exploderar........
Troligen men det låter inte så kul häller om bilen börja brinna eller om det kommer ut extremt giftigt gas eller om bilen blir kraftigt strömförande när man sitter i?
 
det finns mycket som inte är kul här i livet på andra sätt också. Hela livet är en enda stor risk egentligen.........man kan tvärdö när som helst också. Men inte kan man göra nåt åt det......
 
Mina grannars bensindrivna Opel började brinna när den stod för nära garaget vilket ledde till att både bil, garage och bostadshus (som satt ihop med garaget) brann ned. Slutsats: Köp inte en bensinbil. I alla fall inte i form av en lila Opel.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
I
M Maledictus skrev:
Mina grannars bensindrivna Opel började brinna när den stod för nära garaget vilket ledde till att både bil, garage och bostadshus (som satt ihop med garaget) brann ned. Slutsats: Köp inte en bensinbil. I alla fall inte i form av en lila Opel.
Det är då statistik blir intressant.
 
  • Haha
Maledictus
  • Laddar…
M
I Ironside skrev:
Troligen men det låter inte så kul häller om bilen börja brinna eller om det kommer ut extremt giftigt gas eller om bilen blir kraftigt strömförande när man sitter i?
Sitter du i bilen när den blir strömförande är nog inte så farligt, men när du kliver ur och håller i karossen så kan det nog bli lite "spänning":surprised::D
 
L Lars48 skrev:
Poliser ska hålla ett säkerhetsavstånd på minst 100 meter till demolerade elfordon, enligt en ny nationell rutin. Arbetsgivaren varnar för elchocker och giftig gas vid brand.
Elbilsfaror enligt den nya rutinen

  • Vid en elbilsbrand kan mycket giftiga gaser frigöras. Dessa är i höga koncentrationer dödliga och redan vid kortvarig exponering med låg koncentration skadliga.
  • Polismyndighetens uniformer utgör inte ett skydd mot dessa gaser.
  • Gifterna i gasform tas upp av huden.
  • Skyddsmask 90 ger inte erforderligt skydd.
  • Elbilar innehåller högvoltsbatterier där den elektriska spänningen kan uppgå till 900 volt eller mer. En elchock med denna styrka är dödlig.
  • Skador på elfordon kan medföra att säkerhetssystem inte längre fungerar. Ett skadat elfordon ska därför betraktas som strömförande till dess att motsatsen säkerställts.
Källa: Polismyndighetens rutin för hantering av skadade elfordon, 27 januari 2023.
Krockade elbilar pekas ut som risk - Polistidningen
Tyckte mig höra på nyheterna att krockade elbilar bara skulle betraktas som strömförande om det inte förelåg livsfara för någon av dem som krockat. Då skulle säkerhetsreglerna utgå.

I mina öron låter det som att polisen har väldigt knapphändig info att utgå från och skriver väldigt defensivs föreskrifter för säkerhets skull.

Jag tycker det låter både klokt och oklokt.
 
S Stefan1972 skrev:
det är nog bara i filmer bilar exploderar........
Njaaa.. Jag har varit med om en rejäl bensinbrand för många år sedan. Det var visserligen ingen olycka, en man hade precis skjutit sin flickvän några meter ifrån mig, han vände sig mot mig med pistolen. Jag lyckades ta skydd bakom en låg stödmur. Men då begick han självmord genom att hälla bensin över sig och skjuta sig i huvudet. Besinen antändes troligen av mynningsflamman (jag hörde aldrig det andra skottet, bara bensinexplosionen). Men det blev en enorm eldboll som var fullt i klass med vad man ser i filmer när bilar "exploderar", den nådde 3e våningen på ett hus bredvid. Hettan där jag låg blev fruktansvärd. Jag försökte vända ryggen mot eldbollen som kom rullande mot mig, värmestrålningen gick rakt igenom kläderna (jacka med foder, och en skjorta), jag trodde att jag brann på ryggen. Och var ett tag övertygad om att jag skulle brännas ihjäl.

Tjejen överlevde.

Han hade tydligen hela bilen full med jeepdunkar med bensin, och hade tänkt elda upp sin flickvän (och kanske sig själv), hon hade precis lyckats rymma ur bilen (hon hade ryckt tag i ratten så att han krockade med en parkerad bil) när jag kom gående, just när han kommit ifatt henne.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Fördelen är att det alltid verkar komma vitt moln innan det smäller så man får lite försprång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.