J
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Dom här funkar bra i HA åtminstone
[länk]
Har för mig att jag läst att de jag länkade till funkar fullt ut i HA också...men kan inte ta gift på det. De funkar ju med Homey som av/på-enheter, men energimätningen har inte app-utvecklaren fixat (ännu).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har ni sett IKEAs nya ljudkontroll? Den "finns" men verkar inte gå att köpa någonstans. Kan nog funka riktigt jättebra i tex HA.

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-ljudkontroll-gen-2-90524607/

Man blir lite nyfiken på om den även har olika typer av klick på de olika knapparna. Rätt billigt för en Zigbee-knapp med förmodat 2 x 7 knappfunktioner.
 
Jag köpte ett par Hue outdoor sensor som jag har labbat lite med. Två reflektioner så här långt:

Räckvidden verkar vara längre än de 8-12 meter manualen uppger. Sensorn på norrsidan detekterar varenda bil som passerar på vägen 25-30 meter bort...

Schematisk illustration av sensorområdets räckvidd och vinkel, möjligtvis för en parkeringshjälp eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder








Sensorn på södra sidan sitter på samma vägg som utelampan ett par meter i sidled. Jag tänkte att ljussensorn skulle reagera när lampan tänds, men det positiva är att den inte verkar ge något som helst utslag. Jag vet inte vilken/vilka våglängder den mäter på, men uppenbarligen inte samma som ljuset från en normal LED-lampa


Två grafer visar troligen ljusintensitet och effektförbrukning över tid. Uppmätt utomhus, data varierar under dygnets timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I natt fick vi några cm snö och nu reagerar inte längre rörelsesensorn på biltrafiken. Jag gissar att det var blankisen mellan sensorn och vägen som gjorde att räckvidden blev så lång.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
I natt fick vi några cm snö och nu reagerar inte längre rörelsesensorn på biltrafiken. Jag gissar att det var blankisen mellan sensorn och vägen som gjorde att räckvidden blev så lång.
Intressant iakttagelse! (y)

Just rörelsesensorer utomhus är något jag vill ordna (för att styra utebelysning) men jag ser stora problem med våra omgivningar. Vi har ganska liten tomt, 700 m2 och huset är drygt 100 m2, vilket gör att grannar och allmän väg är väldigt nära. Att sätta upp rörelsesensorer runt huset som tänder utebelysning kommer ge väldigt mycket "falsklarm" när grannar rör sig på sin tomt och när bilar och människor rör sig på gatan utanför.

Det jag funderar på är ifall jag kan hitta platser så sensorerna "tittar" in mot huset istället för tvärt om. De är ju batteridrivna och eftersom de flesta utomhuslampor kommer vara Zigbee så borde det inte bli problem med kommunikationen med hubben.

Hur svårt är det att skärma av rörelsesensorers synfält?
 
P Paxman skrev:
Intressant iakttagelse! (y)

Just rörelsesensorer utomhus är något jag vill ordna (för att styra utebelysning) men jag ser stora problem med våra omgivningar. Vi har ganska liten tomt, 700 m2 och huset är drygt 100 m2, vilket gör att grannar och allmän väg är väldigt nära. Att sätta upp rörelsesensorer runt huset som tänder utebelysning kommer ge väldigt mycket "falsklarm" när grannar rör sig på sin tomt och när bilar och människor rör sig på gatan utanför.

Det jag funderar på är ifall jag kan hitta platser så sensorerna "tittar" in mot huset istället för tvärt om. De är ju batteridrivna och eftersom de flesta utomhuslampor kommer vara Zigbee så borde det inte bli problem med kommunikationen med hubben.

Hur svårt är det att skärma av rörelsesensorers synfält?
Nu har jag inte någon sådan ännu, men det borde väl bara behövas en tejpning för att justera?
Det gick i alla fall utmärkt för den gamla dumma, trådade vi hade på ett gammalt jobb som annars triggade lite för ofta.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Letar efter någon utomhusmottagare att styra motorvärmaren med. Hittade en för några veckor sedan med zigbee, men den var slutsåld. Finns nån med Wi-Fi.

Om jag hittar nån passande mottagare, passar alla till Ikeas zigbee?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu har jag inte någon sådan ännu, men det borde väl bara behövas en tejpning för att justera?
Det gick i alla fall utmärkt för den gamla dumma, trådade vi hade på ett gammalt jobb som annars triggade lite för ofta.
¨Ja, tejp eller plåtskärm. Det finns även en inställning i sensorn för känslighet. Men jag gissar att den inte påverkar PIR-sensorns mottagning utan snarare hur lång tid en rörelse måste detekteras innan den anser att det är närvaro, Jag har inte labbat på det.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Letar efter någon utomhusmottagare att styra motorvärmaren med. Hittade en för några veckor sedan med zigbee, men den var slutsåld. Finns nån med Wi-Fi.

Om jag hittar nån passande mottagare, passar alla till Ikeas zigbee?
Den jag skrev om nyss, Hue Outdor sensor.. Dock är den kanske lite dyr om man bara ska mäta temperaturen, men man får ju en del annat skoj på köpet... Annars kanske valfri Shelly med en ektern temperaturgivare man sticker ut genom väggen/fönstret funkar. Dom kör WiFI.

Frågan om vad som passar till Ikeas Zigbee får du utveckla lite. Det går inte att koppla valfri zigbee-sensor av okänt fabrikat till Ikeas grejer, utan du behöver antingen en hubb per tillverkare som kan skicka händelser mellan varandra, eller en hubb som kan prata med båda t ex Home Assistant.
 
useless useless skrev:
I natt fick vi några cm snö och nu reagerar inte längre rörelsesensorn på biltrafiken. Jag gissar att det var blankisen mellan sensorn och vägen som gjorde att räckvidden blev så lång.
Nu har den börjat räkna bilar igen... Jag ställde ner känsligheten till "Lowest", men det verkar inte bli någon skillnad.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Nu har den börjat räkna bilar igen... Jag ställde ner känsligheten till "Lowest", men det verkar inte bli någon skillnad.
Kanske något för tråden där diskussionen om ”värdelösa” användningsområden för hemautomation..
(För de som inte sett det så raljerades det över att vissa tyckte det var bra/kul/nyttigt/nödvändigt att automatisera att få en signal till mobilen när någon lagt post i lådan, andra tyckte det var helt värdelöst.)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Kanske något för tråden där diskussionen om ”värdelösa” användningsområden för hemautomation..
(För de som inte sett det så raljerades det över att vissa tyckte det var bra/kul/nyttigt/nödvändigt att automatisera att få en signal till mobilen när någon lagt post i lådan, andra tyckte det var helt värdelöst.)
Diversifiering=kanon! :rofl:
 
tveksamt tveksamt skrev:
(För de som inte sett det så raljerades det över att vissa tyckte det var bra/kul/nyttigt/nödvändigt att automatisera att få en signal till mobilen när någon lagt post i lådan, andra tyckte det var helt värdelöst.)
Det var jag som hade funderat hur jag skulle lösa att få notis om post i lådan. Förslaget jag fick, att använda rörelsesensor, fungerade perfekt...och jag är supernöjd med funktionen. (y) Senast igår använde jag den, när det var en sen utdelning av en försändelse. Kl 22:15 levererades en grej i lådan som jag då direkt kunde hämta in. Utan notisen hade grejen legat hela natten, och antagligen större delen av dagen idag.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.