tensiden tensiden skrev:
Beror på vad som är en "större aktör" och hur det hanteras.
Även hos tidigare arbetsgivare med 20000-25000 anställda hade vi i teamet möjlighet att anställa efter eget behag. HR gjorde sedvanlig bakgrundscheck osv där en del visserligen föll bort av olika anledningar, men brist på examen var inte med där.
Men visst, har du noll erfarenhet eller däromkring så är examen ett minimikrav. Har du jobbat 5-10 år som utvecklare utan examen så är det helt ok, men välkommet om du tar den såklart.
Intressant att vi har så olika bild av samma bransch, ha är lärt mig något nytt idag!
 
Hmmm, intressant tråd.
Själv tycker jag att är man tjänstledig borde man inte ha rätt att ha barn på förskolan mer än 15 tim/vecka och under tiden man är tjänstledig ska man bara kunna nyttja 15 tim/vecka avgiftsfri plats inget annat. Bygger man hus, reser eller bara latar sig under tjänstledigheten har ingen betydelse.

Sverige har ett av världens generösaste system för tillsyn av förskolebarn, och många utnyttjar detta system så mycket de kan bara för att det finns maxtaxa. Hade det istället kostat som i exempelvis andra länder (USA mfl.) så hade inte folk nyttjat förskolan som barnpassning som många nu gör, oavsett skäl.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Jag anställer någon för att bygga hus, och då jobbar jag. Eller, jag bygger hus, och då...jobbar jag.
Vad är skillnaden?
Om jag inte anställer någon så behöver jag inte jobba så mycket så då får inte ungarna gå heltid, eller vad?
Jaha, men om folk börjar "jobba" så kan man ju också säga att de inte är arbetslösa. Man borde därför få a-kassa när huset är färdigbyggt och man inte längre har jobb? Sluta förstöra våra regler!
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Det är helt otroligt vilka experter det finns i detta forum o så tacksam jag känner mig att dessa med sina oklanderiga moraliska kompasser kan peka en korkad inavlad byspejare som mig i rätt riktning.
En novell!! När jag o min sambo flyttade hem till min hemgård i norrbottens inland från mitt utlands jobb.
Tog kommunen kontakt med oss o ville att vår yngsta flicka skulle börja på dagis för att hon kunde ju åka med samma skolbuss som sin äldre syster, och man tyckte väl att det skulle vara bra om hon fick kamrater som hon senare skulle gå i skolan med.
Det lät ju bra så hon fick börja. Min sambo har inget körkort o var arbetslös, enda kollektiv trafiken var skolbussen som hämtade kl 7 o barnen kom hem kl 16. vi har alltså aldrig hämtat eller lämnat några barn på dagis/skola, vi har heller aldrig betalat för någon plats eller ens ansökt om någon plats
Jag jobbar oftast som reparatör o maskinförare i malmfälten mellan 10-20 mil norrut o är egen företagare o barnen går skola dagis 5 mil söderut
För att klargöra mina föräldrar är bortgångna, dom syskon eller släktingar till mej eller min sambo som bor närmast bor ca 15 mil bort. Vi är dom enda fastboende i byn.
Det betyder att under dom mest optimala förhålladen så kan jag komma till skola/dagis ca 2 timmar efter att någon ringt mej men det förutsätter att jag inte jobbat underjord där det inte finns telefon täckning eller efter nån skogsväg där det inte heller finns telefon kontakt. jag skulle säga att mer normalt vore att jag kan vara på skolan ca 4 timmar efter att jag fått besked.
O jag skulle också påstå att jag är inte unik på något sätt. Verkligheten ser inte ut som i din lilla värld.
Men vi har väl tur för dom som jobbade på barnens dagis/skola tyckte nog inte att nån rabiat kommunpolitikers lilla regelbok var det viktigaste utan dom löste problemen mer relaterade till rådande verklighet. Man får väl vara tacksam att dom inte var utrustade med den fantastika moraliska kompassen som så många i denna tråden gett utryck för..
Då hade nog inte vi kunnat ha barnen på Dagis
Tja jag skiter väl i moralen, om ungen kaskadspyr så anser jag att fortast möjligast skall den hem.
Du skrev inte hur gammal din unge var när du satte den på bussen med din äldre unge. Knappast 1 år iallafall.

Skitsamma, folk anser sig att ha rätt att ha sjuka ungar på dagis så det kvittar ju vad jag skriver faktiskt.
 
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Men snälla nån. TS har gjort ett enda inlägg där hen frågar om man ska starta företag eller enskild firma för att bygga eget...
 
Teacer Teacer skrev:
Viktigast är väl att läkaren är kontaktbar?
Eller menar du att föräldern är läkare? Fattar inte.
Så då tycker du inte att du som förälder borde åka till sjukhuset om säg ditt barn åker dit i ambulans? Då skulle det kännas bra att h*n är där utan sin förälder? Har faktiskt hänt sådana saker, tänka sig. Tror du skulle ångra dig rätt grovt i efterhand.
 
B
B Bopåzoo skrev:
Ja där är ju att annat sett att hålla kvar platsen, studera en strökurs. Men vabba får man inte göra om den andra föräldern finns tillgänglig hemma. Man får ENDAST vabba om orinarie vårdnadshavare ligger på sjukhus, dvs krävs läkar intyg.
NEJ, du kan visst vabba om både den andre föräldern och barnet är sjuka.

https://www.faderligt.se/halsa/hemma-med-barn-nar-sambon-ar-sjuk/
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Du säger inget och bara kör..! Du kommer inte få OK från förskolan.. Men ingen kommer upptäcka det..
Om dom går på förskolan för att du jobbar eller för att du bygger hus ska inte dessa rättsaktivister bry sig om. Har byggt hus, och det är svårt och dyrt som tusan att få till det..! Särskilt med barn! Hade jag haft råd så hade jag gjort som du!
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
X
B Byggahus48 skrev:
▪️ Förskoleplatsen är inte allt som är viktigt under tjänstledighet
▪️ En annan väldigt viktig sak är att kolla upp hur du skyddar din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) från Försäkringskassan. Det är SGI som avgör hur mycket sjukpenning du får. När man är tjänstledig skyddas SGI bara i tre (3) månader enligt FK:s hemsida.
▪️ Låt säga att du skadar dig under ditt bygge och varken kan bygga vidare eller jobba, vad gör du då? Vad ska du leva av då?
▪️ Har man en gång förlorat sin SGI tar det ganska lång tid innan man jobbat upp den igen. Åtminstone om man ska tolka FK:s hemsida.
▪️ Se till att stärka ditt privata försäkringsskydd under bygget. Ofta gör man illa sig och då är det bra om försäkringsskyddet är högt. Många bolag har också karenstider innan de börja gälla, så jämför villkoren.
▪️ Förstår om du tycker detta med förskoleplats är en viktig sak, men om jag vore du skulle jag kolla upp andra bitar som också fallerar när du är tjänstledig. Hur är det med dina försäkringar som du kanske har genom din arbetsgivare? Det kan vara viktiga försäkringar, pensionsavsättningar osv.
▪️ Är du med i ett fack är det bra om du kontaktar dem och ber och få prata med någon, eller kanske skriva ett mail och begära ett skriftligt svar. Då har du det på pränt och kan bocka av de saker som de påpekar är viktiga i samband med tjänstledighet.
▪️ Tidigare fanns det en möjlighet att vara ledig under ett år med ersättning från FK. Då kallades det friår. Det försvann, men jag har för mig att det skulle komma någon motsvarande betald ledighet. Kanske värt att kolla upp med FK och ett ev fackförbund. Tänk att kunna bygga sitt hus och få betalt på kuppen. Nice, eller hur? Men som sagt jag vet inte om det kom någon ersättare för friår.
▪️ Sedan rent krasst, vad är det som säger att du inte gör något under ditt husbyggande? Du kanske vill pröva din förmåga att skriva en bok, måla tavlor, göra andra konstverk osv. Då tror jag inte att du kan nekas förskoleplats till ditt barn. Tycker du ska ta reda på lite mer och kanske inte fastna helt i forumets förslag. Det kanske finns en laglig väg att uppnå det du vill…
▪️ Lycka till, men kolla upp de saker jag skrev om, så du inte hamnar i skiten om det inte fungerar.

:heart::heart::heart::heart:
SGI återställs i samma stund som du avser att jobba längre än 6 månader.
Du behöver alltså inte jobba 6 månader - det räcker med att du avser att jobba i 6 månader eller mer.
 
B Boan skrev:
NEJ, du kan visst vabba om både den andre föräldern och barnet är sjuka.

[länk]
Ja med läkarintyg. Annars nej.
 
X
B Bopåzoo skrev:
Ja med läkarintyg. Annars nej.
Du behöver inget läkarintyg för det.
 
X Xanthopteryx skrev:
Du behöver inget läkarintyg för det.
Jo för att vabba fast den andra vårdnadshavaren är hemma behövs läkarintyg. Det är bara att fråga fkassan om detta. Eller menar du att dom lurat oss att bli återbetalningsskyldiga? För det tror inte jag
 
S Sallader skrev:
Du säger inget och bara kör..! Du kommer inte få OK från förskolan.. Men ingen kommer upptäcka det..
Om dom går på förskolan för att du jobbar eller för att du bygger hus ska inte dessa rättsaktivister bry sig om. Har byggt hus, och det är svårt och dyrt som tusan att få till det..! Särskilt med barn! Hade jag haft råd så hade jag gjort som du!
Och du tycker att vi andra skattebetalare ska stå för notan. Nej, bidragsfuskare och skattesmitare har vi redan nog av. Men vi får väl se. Den nuvarande regeringen har lovat jaga dylika med blåslampa. Men det är väl som vanligt bara valfläsk.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Och du tycker att vi andra skattebetalare ska stå för notan. Nej, bidragsfuskare och skattesmitare har vi redan nog av. Men vi får väl se. Den nuvarande regeringen har lovat jaga dylika med blåslampa. Men det är väl som vanligt bara valfläsk.
Antingen så bygger han huset om förskoleplats finns eller inte om inte förskoleplats finns... Så förskoleplatsen kommer ju inte bli fri hur som.. Jag tycker inte det är ett problem här..! Jaga på kan dom gärna göra, men jaga inte en förälder som försöker få det att funka…

Finns andra att jaga om man säger så…!
 
  • Gilla
Öppanäng
  • Laddar…
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Starta firma för har det en gång skitit sig med dagis då är dom på som iglar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.