J
Det där känns inte rätt med en ny FLVP. Ni borde inte ligga så högt på tillskott.

Var ligger huset?
Storlek på hus?
Inomhustemperatur?
Typ av FLVP?
Funkar ventilationen som den ska, alltså FLVP jobbar?
 
Redigerat:
Som ngn skrev tidigare
Flvp är bara ett komplement till annan värmekälla
Borde förbjudas installation i hus över 80 m2 enl mig
Visst det man ger mer för bergvärme i installtionskostnad äts upp av dyrare energikostnader med Flvp
Ännu tydligare nu med höga elpriser
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
I ett fall installera en av de kraftigaste luftvärmepumparna på bottenvåningen för minskad energiförbrukning
Förhoppningsvis kan den kapa elementen på övervåningen
Om inte installera en mindre där också
 
  • Gilla
GosNil och 2 till
  • Laddar…
Gissar att ni köpt fel frånluftsvärmepump för ert behov. Maxeffekten verkar vara runt 2 kw när man kollar på Ivts hemsida. En modern flvp (exv NIBE f730 eller s735) ger väl runt 5 kw. Så när det är kallare ute finns ingen chans att den fyller värmebehovet med kompressorn utan går då på eltillsats.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Drövel skrev:
Gissar att ni köpt fel frånluftsvärmepump för ert behov. Maxeffekten verkar vara runt 2 kw när man kollar på Ivts hemsida. En modern flvp (exv NIBE f730 eller s735) ger väl runt 5 kw. Så när det är kallare ute finns ingen chans att den fyller värmebehovet med kompressorn utan går då på eltillsats.
Nu hänger det ju också på hur mycket varmluft man tar ur huset. En större pump levererar inte nödvändigtvis mer värme om den kräver mer luft för att göra det. Kompressorn i min FLVP fungerar bättre om jag ökar luftflödet, men då skickar jag ju samtidigt ut mer luft, vilket kyler ned huset.

Jag tar ut ca 50 liter luft per sekund ur mitt hus, vilket motsvarar ca 1,8m3 luft i timmen. 1m3 behöver 1/3 kWh/grad som den skall värmas. Om vi antar nollgradigt ute och 20 grader inne så leder detta till en effekt på 12,6kW.

Om man nu har en kompressor med låt oss säga CoP=3 som skall värma huset så måste den vara på knappt 5kW.

Kompressorn i mn FLVP ger ungefär 1,5 kW...
...gissa varför det lönar sig så bra med en LLVP för mig?
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
har du beskrivit i någon tråd om hur de du ställt in de två värmepumparna, så att du tillvaratar de bättre prestanda från LLVP som bäst? till exempel enbart FLVP för varmvatten, eller en mix?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hänger det ju också på hur mycket varmluft man tar ur huset. En större pump levererar inte nödvändigtvis mer värme om den kräver mer luft för att göra det. Kompressorn i min FLVP fungerar bättre om jag ökar luftflödet, men då skickar jag ju samtidigt ut mer luft, vilket kyler ned huset.

Jag tar ut ca 50 liter luft per sekund ur mitt hus, vilket motsvarar ca 1,8m3 luft i timmen. 1m3 behöver 1/3 kWh/grad som den skall värmas. Om vi antar nollgradigt ute och 20 grader inne så leder detta till en effekt på 12,6kW.

Om man nu har en kompressor med låt oss säga CoP=3 som skall värma huset så måste den vara på knappt 5kW.

Kompressorn i mn FLVP ger ungefär 1,5 kW...
...gissa varför det lönar sig så bra med en LLVP för mig?
Det som gör skillnad är hur mycket värmepumpen kyler avluften. De flesta klenare modeller kyler ner till några plusgrader, medan de kraftigare kyler ner till 15-20 minusgrader. Med lägre temperatur tar man ut mer energi med samma luftflöde.
Nackdelen med att kyla luften till flera minusgrader är att det blir is som behöver hanteras av någon sorts avfrostningsmekanism som stjäl en del av energin. Nibes tidigare 700-modeller är väl ökända för att avfrostningen helt och hållet förväntas göras av frånluftflödet, vilket kan ta ganska lång tid och kompressorn står stilla under tiden.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
Själv funderar jag på varför man ens installerar fvlp. Bergvärme eller lvvp borde ändå vara mer ekonomiskt. fvlp kör att det dras in mer kalluft. Men men.
Jag misstänker att det inte ger många ören på att ha vissa rum avstängda.
Varför installerade man inte vattenburen värme? antingen golv eller element?
varför elvärme?
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför installerade man inte vattenburen värme? antingen golv eller element?
varför elvärme?
Vart står det att det är elvärme? En frånluftvärmepump är gjord för att kopplas till ett vattenburet värmesystem.
 
useless useless skrev:
Vart står det att det är elvärme? En frånluftvärmepump är gjord för att kopplas till ett vattenburet värmesystem.
Läs #43, är både vattenburet och direktverkande el i huset
 
  • Gilla
KritanLarsson och 1 till
  • Laddar…
Ok. Så långt läste jag inte... Men en övervåning drar ju normalt sett mycket mindre energi än våningen under, så det kan bli ganska lång återbetalningstid på att dra in vattenburet. Men det beror ju på förutsättningarna, t ex planlösning och typ av ventilation.
 
Jag har läst alla inlägg och att det spekulerats i avstängd kompressor, men har det konstaterats att det faktiskt är så?

Vilket luftflöde har du i huset?
 
  • Gilla
Enterlöv
  • Laddar…
Det står i alla fall att den är det? Och trycket är på 0...igen. Imorgon kommer en servicetekniker från firman som installerat den och ska titta på var felet ligger.
 
  • Digital kontrollpanel för värmepump som visar statusinformation och driftdata på svenska, inramat av vit apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar status för värmepump: av, uppvärmning pågår, tillskottseffekt 3.0 kW, ingen fördröjning till tillskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar cirka 1.5 bar, kopplad till rörinstallation, troligen del av värmesystem eller vattenförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KritanLarsson skrev:
Hej! Vi har som alla andra börjat med att spara på elen. Jämfört med vårt första år i huset har vi nästan halverat förbrukningen. Men sedan hände något jämfört med förra vintern. Vi fick problem med vår frånluftsvärmepump i februari förra året, den gick på tillskott och var en gammal IVT. Vi bytte till en ny IVT frånluftsvärmepump och justerade ventilationen i huset i mars månad 22. Vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och direktverkande elelement på övervåningen. Fram till december 22 sjönk vår förbrukning jämfört med 2021. Jämfört med vintern 2021/2022 har vi stängt av tre rum på övervåningen och satt på elementen endast på kvällen/natten i ett rum. Vi har sänkt värmen med 1,5 grad på nedervåningen. Förra vintern var elementen på hela tiden. Vi har dessutom blivit supernoga med att förbruka el de timmar som det är billigast då vi har timprisavtal. I övrigt har vi inte förändrat något. Vi har ingen elbil. Men förbrukningen för december och januari har stigit och januari 23 var ju inte kallare än 2022? Så hur kan vi förbruka mer med ny frånluftsvärmepump, sänkt värme, tre avstängda rum och element som sätts på endast ibland? Det enda jag upplever är det drar oerhört mycket från de rum som är kalla. Kan element som endast sätts på ibland dra mer för att de behöver jobba extra hårt för att värma upp ett kallt rum jämfört med element som är på hela tiden?
skulle invenstera i en luftvärmepump på övervåningen så kommer ni nog minska med 50-60 procent mot ha el element
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
0 bar, det är ju läckage nånstans. Så hade jag ett tag tills jag såg läckaget, det droppade bara lite men tidens tand ... Var det inte läckage tidigare så kan man ju misstänka inkopplingen av den nya pumpen. Droppar det där det är varmt så blir det kanske inte ens blött där. Dra åt kopplingarna?

Om du stänger av värmen i olika rum så lär du ju behöva stänga inluftsventilerna i de rummen också, annars suger pumpen in kall uteluft genom rummen och ut genom dörr (springor). Svårt att plocka värme ur kall luft, men om inte ens kompressorn går så kanske det inte spelar någon roll.

Hur var det nu, filt över vardagsrumsbordet och sova under det. :cool:

Och 3 grader i badrummet ... !? Brrrr ... rören fryser. Norrsida är väl alltid kallast också. En halvmeter extra isolering kanske skulle sitta bra på den sidan?
 
  • Gilla
gasell och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.