Läste att norska rederier har börjat förbjuda elbilar.
Explosionerna ser väldigt illa ut på de videoklipp jag har kollat.
Man får inte många sekunder på dig att ta dig ut och förhoppningsvis lyckas ta ut sina familjemedlemmar ur bilen.
Börjar batteriet brinna då är det nästan omöjligt att släcka det. I de flesta fall låter brandmännen att bilen brinner färdigt och begränsar så gott det går branden.
Är det verkligen säker att köra en elbil?
https://www.evfiresafe.com/post/electric-car-explosions
 
L Lars48 skrev:
Läste att norska rederier har börjat förbjuda elbilar.
Explosionerna ser väldigt illa ut på de videoklipp jag har kollat.
Man får inte många sekunder på dig att ta dig ut och förhoppningsvis lyckas ta ut sina familjemedlemmar ur bilen.
Börjar batteriet brinna då är det nästan omöjligt att släcka det. I de flesta fall låter brandmännen att bilen brinner färdigt och begränsar så gott det går branden.
Är det verkligen säker att köra en elbil?
[länk]
Det är ur brandsynpunkt i alla fall mycket säkrare än en bil full med bensin.

From 2012 – 2021, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 210 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled.


In order to provide an apt comparison to NFPA data, Tesla’s data set includes instances of vehicle fires caused by structure fires, arson, and other things unrelated to the vehicle, which account for some of the Tesla vehicle fires over this time period.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Läste att norska rederier har börjat förbjuda elbilar.
Explosionerna ser väldigt illa ut på de videoklipp jag har kollat.
Man får inte många sekunder på dig att ta dig ut och förhoppningsvis lyckas ta ut sina familjemedlemmar ur bilen.
Börjar batteriet brinna då är det nästan omöjligt att släcka det. I de flesta fall låter brandmännen att bilen brinner färdigt och begränsar så gott det går branden.
Är det verkligen säker att köra en elbil?
[länk]
Nej det är inte säkert att köra elbil.

Köp ingen och var arg på de som har köpt elbil.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
klosp11
L Lars48 skrev:
Läste att norska rederier har börjat förbjuda elbilar.
Explosionerna ser väldigt illa ut på de videoklipp jag har kollat.
Man får inte många sekunder på dig att ta dig ut och förhoppningsvis lyckas ta ut sina familjemedlemmar ur bilen.
Börjar batteriet brinna då är det nästan omöjligt att släcka det. I de flesta fall låter brandmännen att bilen brinner färdigt och begränsar så gott det går branden.
Är det verkligen säker att köra en elbil?
[länk]
Väldigt ovanligt dock.

Men vi var på väg att leasa en xc40 recharge. Läste precis innan köpet en artikel i Nederländerna om en kvinna som satt sitt barn i baksätet och sedan kopplade bort laddsladden. Då tände batteriet på av sig själv. Hon hann får ut barnet innan bilen började brinna som tur. Har även varit några fall i Nederländerna av teslas som kraschade och föraren avled i, och räddningstjänsten kunde inte tar ut personen förrän 7-8 timmar efter kraschen pga att branden är så intensiv.

Sedan köpte vi en diesel v70 istället. ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag läste om en som dog i en v70.
 
  • Gilla
  • Haha
Limpan4all och 23 till
  • Laddar…
M
Läst om mängder med Volvodieslar som börjat brinna. EGR-kylaren är gjord av plast på VEA-dieslarna som sitter i alla Volvo med dieselmotor från 2014 års modell.
Gamla dieslarna före 2015 som suger i sig motoroljan genom flamfällan och inte går att stänga av, utan dom skenar.

Njae, man ska nog inte bry sig så mycket om enskilda händelser;)
 
  • Gilla
Limpan4all och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Läste att norska rederier har börjat förbjuda elbilar.
Explosionerna ser väldigt illa ut på de videoklipp jag har kollat.
Man får inte många sekunder på dig att ta dig ut och förhoppningsvis lyckas ta ut sina familjemedlemmar ur bilen.
Börjar batteriet brinna då är det nästan omöjligt att släcka det. I de flesta fall låter brandmännen att bilen brinner färdigt och begränsar så gott det går branden.
Är det verkligen säker att köra en elbil?
[länk]
Var ska de norska rederierna hitta ersättning till dessa kunder undrar man? Det är väl snart 50% elbilar i norska fordonsparken.
 
L Lars48 skrev:
Det verkar vara de giftiga gaserna som produceras sv batteriet och risken för explosion som gör att rederier förbjuder elbilar ombord.
82% av bilar som säljs i Norge är elbilar.

[länk]
Det är ett rederi som inte vill ta med elbilar. Läser man historiken så verkar dom inte vilja frakta bilar över huvud taget. Förmodligen för att hanteringen kostar för mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
gmogmo och 7 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Var ska de norska rederierna hitta ersättning till dessa kunder undrar man? Det är väl snart 50% elbilar i norska fordonsparken.
Det kan vara ett krav av försäkringsbolaget som gjorde att de är tvungna till det.
Det är två städer i Tyskland som förbjudit elbilar i parkeringsplatser under köpcenter och kontorslokaler.
Här är en film på hur en elbuss börjar brinna av sig själv. Det tar inte några minuter innan fem andra bussar börjar brinna.
Att passagerarna skulle kunna ha nån chans att ta sig ur är uteslutet.

 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
För att spä på din rädsla kommer här en film på en brinnande dieselbuss. Bonusskräck med rädda barn i titeln.

 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man bör inte åka gasbuss i klaratunneln heller....
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Utöver att förbränningsmotorfordn är mer sannolika att explodera än elfordon finns det andra saker som är mer relevanta att försöka undvika.. Elfordon är försumbara jämfört med Fett, Socker, Alkohol, Tobak mm, men folk som dör långsamt och/eller inte så spektakulärt är inte så intressant för media att rapportera om...

Stapeldiagram, dödsorsaker i Sverige 2021, män och kvinnor, sjukdomar, Covid-19, statistik, Socialstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
I
Tror riskerna är ganska små faktiskt, sen får man också tänka på att batteribilar är fortfarande ganska nytt för många tillverkare. Det är utan tvekan rätt väg framåt med tanke på statusen av vår planet. Det tråkiga är att jag som bara köper beg bilar kommer troligen inte få tag på något(för mig) vettigt förens om 10 år och beg marknaden kommer troligen förändras markant då man kan tvingas att huvudsakligen gå efter batteriets kvarvarande kapacitet. Man kan hoppas att det blir billigare att byta batterierna men det lär ta tid.

Tror dock jag gled ifrån ämnet lite där ;)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Suck, ytterligare ett troll som läser några artiklar om brinnande elbilar och vill sprida propaganda.

Nåväl, både en elbil och en bensinbil kan börja brinna. Energi är lagrad i olika former i både dessa farkoster. Eld är energi.

Ett batteri kan börja brinna, svar ja. Det kan även en bensinbil. Min grannes gamla Volvo började brinna i motorutrymmet efter 10 minuters färd från affären och hem, de hann precis ta sig ut innan bilen var övertänd (bevittnade det själv). Inget konstigt heller, olyckor kan inträffa.

Batteriet i en elbil är väl inkapslat och det är extremt osannolikt att detta ska "rusa" och ta sig igenom kapslingen. Men åter igen, olyckor kan hända alla gånger stora mängder energi är inblandad och något går fel. Av någon anledning finns det dock väldigt många människor som verkar tro att brinnande bilar är ett nytt fenomen som kom i och med elbilar. Man vill dessutom göra stora rubriker av detta, och syftet är helt och hållet oklart.

Trådens titel innefattar ordet explosion. Jag känner inte till något fall där en elbil har exploderat av sig själv, har TS möjligtvis en länk till ett verkligt fall, så jag kan bättra på mina kunskaper?

Tack på förhand
S
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.