F frasen_36 skrev:
De är (var?) också goda men det är inte de jag menade. De jag menade var ungefär lika stora som cirkelrunda "vanliga" mariekex - men de var svagt ovala till formen.
Då har jag ingen aning vilka kakor du efterfrågar. Det kanske var såna här?
Gammaldags reklam för Arnott's Milk Arrowroot-kex, tekanna, kopp med te och sockerbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Keiller Keiller skrev:
Då har jag ingen aning vilka kakor du efterfrågar. Det kanske var såna här?
[bild]
Tack för dina försök men tyvärr är det inte de heller. De var inte lika utpräglat ovala som dessa utan om jag får uttrycka det som "diskret ovala". Ungefär samma storlek som de "vanliga" mariekexen men som sagt inte helt cirkelrunda. Har letat på nätet efter bild utan framgång. J..t goda var de iaf...
Har för mig att de kanske var något sötare än "vanliga" mariekex eller om de hade svagt vaniljinslag..
 
Redigerat:
L lordi skrev:
I engelsk-talande länder har dessa kex inspirerat till många barnförbjudna skämt :)
Vet inte riktigt hur tillverkaren tänkte..
I'd like two finger Marie please
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mariekex, världens torraste kex som gjorda för att sätta i halsen. Vet inte hur många skogs- eller båtutflykter jag var på som barn med mariekex och Stockmos blandsaft som enda föda :rolleyes:
hahaha, ända sedan den dagen vi smakade ett Brago första gången så bad vi syskon att få byta ut Mariekexen.. men enligt morsan var de alltid slut i affären…;)
 
  • Haha
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tack för dina försök men tyvärr är det inte de heller. De var inte lika utpräglat ovala som dessa utan om jag får uttrycka det som "diskret ovala". Ungefär samma storlek som de "vanliga" mariekexen men som sagt inte helt cirkelrunda. Har letat på nätet efter bild utan framgång. J..t goda var de iaf...
Har för mig att de kanske var något sötare än "vanliga" mariekex eller om de hade svagt vaniljinslag..
Men Mariekexen var ovala förr i tiden. Är det inte dom du tänker på?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men Mariekexen var ovala förr i tiden. Är det inte dom du tänker på?
För övrigt min favorit när det gäller kaffebröd, tillsammans med släta bullar, som inte heller finns längre.
 
Någon som kommer ihåg när bilar hade kofångare! För övrigt knasigt namn. Idag är bilar utrustade med sk. Stötdämpare eller kanske inte, för de lackade delarna är ju lika känsliga som resten av karossen.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
trähandtag trähandtag skrev:
Någon som kommer ihåg när bilar hade kofångare! För övrigt knasigt namn. Idag är bilar utrustade med sk. Stötdämpare eller kanske inte, för de lackade delarna är ju lika känsliga som resten av karossen.
Då kunde man köra mot saker utan att bilen tog skada
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
Två händer skapar mönster med snöre, fingerlek, mörk bakgrund, koncentrationskrävande, barndomslek, finmotorik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
022s935kQ6hd
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 7 till
  • Laddar…
När man var ung och det fanns pilsner och mellanöl i "mataffären".
Gammaldags ölburk med serieteckning, två figurer, pratbubbla, dansk text, retro, samlarobjekt, gräs, färgglad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Mariekex, världens torraste kex som gjorda för att sätta i halsen. Vet inte hur många skogs- eller båtutflykter jag var på som barn med mariekex och Stockmos blandsaft som enda föda :rolleyes:
Jag fick med mig solbullar, en slät kardemummabulle om jag minns rätt. Men jag kan inte hitta någon bild då solbulle verkar vare en helt annan typ av bulle idag. Minns jag rätt köpte man dem i en röd, vit och blå plastpåse.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Någon som minns ettöres?
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
L Långfarare skrev:
Någon som minns ettöres?
Smällare eller kola?
 
  • Gilla
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
De är (var?) också goda men det är inte de jag menade. De jag menade var ungefär lika stora som cirkelrunda "vanliga" mariekex - men de var svagt ovala till formen.
Måste väl vara Hushållskex. Dom var billigare och ännu smaklösare än de lyxiga Mariekexen
Gammal reklam för Göteborgs Kex, paket och kexskivor, kopp te, slogan "Tag det GRÖNA det underbart goda".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Red.
Nu hittade jag den sortens hushållskex jag kommer i håg vi fick hemma.
Från Örebro kexfabrik
Rad av pappersförpackningar på löpande band, fabriksmiljö, person som arbetar, svartvitt foto, industriell hantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjureda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.