Jockas021 Jockas021 skrev:
Reläsockel behövs.
Okej så konstant 12v, sen dubbelbalansering på reläet som en vanlig larmsektion? Hur kvitterar man larmet, måste man sy spänning genom återställningsrelä eller tänker jag fel?
 
Hej forumet!

Efter några års lycklig drift med mitt SPC-larm med enbart PIR-detektorer, är det nu dags att koppla in lite magnetkontakter i fönster och dörrar för bättre säkerhet.

Jag tänkte börja med garaget som består av en dörr, fyra fönster, ett elskåp och porten. Dörren är nu gjord och funkar finfint. De kopplingsexempel jag sett, använder exakt likadana motstånd på samtliga kontakter. Går det att använda olika, så att centralen kan se vilken kontakt som aktiverats? Jag hittar inget om det, men den mäter ju mostståndet, så...

Jag kör 4300 v3.8.5

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Hej forumet!

Efter några års lycklig drift med mitt SPC-larm med enbart PIR-detektorer, är det nu dags att koppla in lite magnetkontakter i fönster och dörrar för bättre säkerhet.

Jag tänkte börja med garaget som består av en dörr, fyra fönster, ett elskåp och porten. Dörren är nu gjord och funkar finfint. De kopplingsexempel jag sett, använder exakt likadana motstånd på samtliga kontakter. Går det att använda olika, så att centralen kan se vilken kontakt som aktiverats? Jag hittar inget om det, men den mäter ju mostståndet, så...

Jag kör 4300 v3.8.5

/Fumble
Normalt sett så kopplar man en detektor per ingång, så gör vi proffs normalt, lättare att felsöka och du vet vilken detektor som löst ut. Man kan lägga flera på samma slinga men då vet du inte vilken som löst ut, riktigt obra lösning om du frågar mig som arbetar med detta. Enda anledningen till att koppla flera på en ingång är för att slippa köpa flera ingångskort, jag skulle rekommendera att inte snåla på det.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Går det att använda olika, så att centralen kan se vilken kontakt som aktiverats?
Nej, en balanserad ingång kan bara känna av fyra olika lägen:
Avbrott, oändligt motstånd -> fellarm/sabotage
Kortslutning, noll motstånd -> fellarm/sabotage
R1+R2 -> larm/påverkad
R1 -> opåverkad
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag tänkte börja med garaget som består av en dörr, fyra fönster, ett elskåp och porten. Dörren är nu gjord och funkar finfint.
Jag hade troligen gjort följande uppdelning,
Dörren på egen ingång
Alla fyra fönsterna på en ingång
Porten på egen ingång
Elskåpet på egen ingång, bara kopplad som sabotage.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
B
Hej, inte kollat på länge men stämmer det att det finns en firmware version 3.13.7 ? (SPC4320)

kör 3.11.1 nu.


mvh
Anders
 
B
Stötte på ett problem... bytte batteri nu för det var dålig, satte i serviceläge och tog ur batteriet bara, in med nytt, men nu verkar det inte som om Centralenheten kopplar sig på nätverket... suck...

och panelen bara visar serienummer..
 
Redigerat:
X xdigger skrev:
Normalt sett så kopplar man en detektor per ingång, så gör vi proffs normalt, lättare att felsöka och du vet vilken detektor som löst ut. Man kan lägga flera på samma slinga men då vet du inte vilken som löst ut, riktigt obra lösning om du frågar mig som arbetar med detta. Enda anledningen till att koppla flera på en ingång är för att slippa köpa flera ingångskort, jag skulle rekommendera att inte snåla på det.
Tack för snabbt svar! Alltid värdefullt med input från proffs.
Det blir overkill att göra så, åtminstone nu. Jag lägger alltihop på samma slinga så länge och kompletterar med en PIR, så att man åtminstone kan se om larmet är verifierat. Jag drog en CAT-kabel ut till garaget, så det är lätt att uppgradera där i efterhand om det skulle kännas så.

/Fumble
 
B Boan skrev:
Stötte på ett problem... bytte batteri nu för det var dålig, satte i serviceläge och tog ur batteriet bara, in med nytt, men nu verkar det inte som om Centralenheten kopplar sig på nätverket... suck...

och panelen bara visar serienummer..
Prova att göra hela systemet spänningslöst under minst 10 sekunder, alltså koppla bort batteri och bryt nätspänningen.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att göra hela systemet spänningslöst under minst 10 sekunder, alltså koppla bort batteri och bryt nätspänningen.
japp, det funkade fint. blev lite rädd jag förstört nåt.
 
Någon som har RELÄSOCKEL 12V ECO1000BREL12NL/L att sälja?
 
L lurius skrev:
Någon som har RELÄSOCKEL 12V ECO1000BREL12NL/L att sälja?
Hur många behöver du?
 
X xdigger skrev:
Hur många behöver du?
7 men helst 9. Hur många har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.