Någon som också drabbats av Anebyhusgruppens illa skötta rekonstruktion? De har slutat betala hantverkarna och troligtvis sina leverantörer. Vill därför varna för dem. Vårt pågående husprojekt står stilla och de bryr sig inte om oss som kund.
 
L LHC skrev:
Någon som också drabbats av Anebyhusgruppens illa skötta rekonstruktion? De har slutat betala hantverkarna och troligtvis sina leverantörer. Vill därför varna för dem. Vårt pågående husprojekt står stilla och de bryr sig inte om oss som kund.
Konkurs nästa?
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
F
Det brukar väl ta ett tag innan man kommer igång med det nya tillfälliga arbetssättet. Har själv jobbat som konsult mot företag i rekonstruktion.
Man får inte betala på gamla skulder under en rekonstruktion, så gamla förfallna fakturor till dina hantverkare får de inte betala. Nya skulder får inte uppkomma så de får betala direkt allt som dyker upp när de driver vidare verksamheten.

Dvs om dina hantverkare går och väntar på att få betalt för redan genomfört jobb innan de vill fortsätta så får du hitta nya. Vid en rekonstruktion får man inte särbehandla skulder utan de ska göras upp med banker osv, räkna med nedskrivningar av skulderna.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Så hur ska jag agera då jag köpt ett nyckelfärdigt hus? Får inga besked från Anebyhusgruppen vad som kommer hända nu. Säljaren vet heller inget och är för övrigt uppsagda.
 
Jag skulle utreda, ev med proffs hjälp, hur läget ser ut om du häver avtalet (obs jag säger inte att du skall häva nu). Och betala inte ett öre i förskott.

Räkna med en rejäl försening.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hej!

Riktigt tråkig situation ni och alla andra har hamnat i.

Tycker man kan se på rekonstruktionen utifrån lite olika perspektiv. Om (vilket vi hoppas) klarar att genomföra den så är det bra för kunderna, då har man lite väntetid och oroligheter där emellan man man står kvar med garantier mm. Dock så om det INTE går igenom så sitter alla kunder nu i ett dödläge där man i förtvivlan i minst 3 månader (?) inte vet vad som sker, dvs osäkerheten är enorm. Utifrån konkurs-perspektivet så hade det varit smidigare, i det avseendet att då kunde Gar-bo med sina färdigställandeskydd gå in och slutföra Entreprenaden/Material, men nu så är man i ett limbo....

Kan tänka mig att det även är svårt för Entreprenörer/Leverantörer att dels informera köparna då dom vet nog inte så mycket heller, för antar att Anebyhus sitter med X antal mail från alla parter och man vet nog inte vart man skall börja....

I vilket fall som, önskar er alla lycka till och håller tummarna för att det går bra för er!
 
  • Gilla
IceBeear
  • Laddar…
L LHC skrev:
Någon som också drabbats av Anebyhusgruppens illa skötta rekonstruktion? De har slutat betala hantverkarna och troligtvis sina leverantörer. Vill därför varna för dem. Vårt pågående husprojekt står stilla och de bryr sig inte om oss som kund.
Kickar inte försäkringen in och säkerställer att det blir färdigställt?
 
I Installation skrev:
Kickar inte försäkringen in och säkerställer att det blir färdigställt?
Hej!

Inte vid rekonstruktion, företaget finns kvar, dom måste gå i konkurs innan färdigställandeskyddet kickar in.
 
V vastkustkillen skrev:
Hej!

Inte vid rekonstruktion, företaget finns kvar, dom måste gå i konkurs innan färdigställandeskyddet kickar in.
Stämmer det verkligen? Räcker det inte med en orimlig försening?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anebyhusgruppens muntliga besked just nu är att de har beslutat ihop med rekonstruktören att färdigställande försäkring ska träda in. Orsak till detta anges att företaget inte klarar ekonomiskt att färdigställa pågående projekt. Blir därmed Gar-Bo Försäkring AB som träder in. Har ännu inte sett något papper på detta så hoppas det kommer så fort som möjligt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det är väl kanske inte självklart att Garbo tycker att de skall gå in. Och det är inte säkert att det löser alla problem. Garbo kommer sannolikt inte att betala hantverkafirmorna för redan utfört arbete, därmed risk att de inte vill fortsätta bygga, även om de får betalt av Garbo från nu.
 
Jag får förtydliga, principen med färdigställandeskyddet är för att skydda från konkurs, därav skrev jag att man var lite i ett "limbo" här, man har inte helt nått dit.

Se urklipp nedan:

Svensk text om försäkring ersätter extrakostnader vid konkurser eller förseningar enligt konsumentjänstlagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min spekulation, givet det LHC säger så är det inte helt orimligt att Gar-bo hävdar att Anebyhus de facto inte gått i konkurs, medans Anebyhus kanske försöker få dom att träda in med hjälp av konsumentlagen. I vilket fall som så saknar jag iaf den juridiska kompetensen som krävs för att säga vad som kommer att ske. Det jag kan konstatera är att rekonstruktionen skapar ett "limbo", för Gar-bo vill antagligen inte betala något, OM, det visar sig att Anebyhus kanske löser detta (uppköp, extern finansiering etc) så antar att man som husköpare egentligen inte vet något faktiskt, utan att det är nog en del spekulationer där ute, likt denna tråd :)
 
Tog mig friheten att kolla lite djupare.....Jag (spekulerar fritt) skulle kunna tro att Gar-bo kommer att få betala ut en stor del, om kunderna får rätt enligt KTjL 29 där man kan läsa:

Text om hävning av avtal vid väsentlig betydelse för konsument, gulmarkering, svensk juridisk kontext.

Här bör man som konsument kunna hävda att det föreligger stor risk för betydande förseningar då det bör vara en överhängande risk att man går i konkurs, således bör Gar-bo stå med svarte-petter just nu.

Samtidigt, så är färdigställandeskyddet inte så bra som det låter, se urklipp:

Skärmklipp med text om försäkringsvillkor. Markerat stycke om försäkringsbelopp på 10% av avtalssumman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tolkar det som att man får max 10 % av avtalssumman (trodde faktiskt det var baserat på basbelopp) så beroende på vart i leveransen man ligger, säg man har en gjuten platta och inväntar stomleveransen, så om jag inte tolkar det helt fel så kan man max få 10 % av avtalssumman då....då sitter man inte bra till kan man säga....

Svensk text om försäkringserättning, grönt rubrik, information om utbetalningsgräns på 10 procent.
 
  • Wow
  • Gilla
Skymag och 3 till
  • Laddar…
V vastkustkillen skrev:
Tog mig friheten att kolla lite djupare.....Jag (spekulerar fritt) skulle kunna tro att Gar-bo kommer att få betala ut en stor del, om kunderna får rätt enligt KTjL 29 där man kan läsa:

[bild]

Här bör man som konsument kunna hävda att det föreligger stor risk för betydande förseningar då det bör vara en överhängande risk att man går i konkurs, således bör Gar-bo stå med svarte-petter just nu.

Samtidigt, så är färdigställandeskyddet inte så bra som det låter, se urklipp:

[bild]

Tolkar det som att man får max 10 % av avtalssumman (trodde faktiskt det var baserat på basbelopp) så beroende på vart i leveransen man ligger, säg man har en gjuten platta och inväntar stomleveransen, så om jag inte tolkar det helt fel så kan man max få 10 % av avtalssumman då....då sitter man inte bra till kan man säga....

[bild]

Ofta har man ju så kallade "lyft" när man bygger. Typ 10% av kontraktssumman vid färdig platta. 20% vid tätt hus osv.

Vet inte hur TS har det dock men jag tolkar det också som att max 10% utgår.
 
  • Skärmbild av text om ersättning vid oväntade extrakostnader i byggprocess, inkluderar konkurssituationer, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Precis, olika lyft, men har du bara betalat för lyft 1, säg platta på mark och företaget sedan går i konkurs, då står man med en försäkring som täcker 10 % av avtalssumman, och det får du inget hus för....samtidigt så har du iof inte betalat så mycket men man står ändå med mycket kvar.

Funderar på när det är som sämst, tänker att efter förstaleveransen, när det mesta är betalt (typ 50 - 75 %) och så går man i konkurs sedan, då sitter man med en stor summa betald, man har även en stor summa kvar, men endast 10 % täcks av försäkringen.....
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.