P Pin skrev:
Jag överdrev lite. Känner en i annan förort som hade en. Han dissade den totalt. Mycket krångel. Även opelverkstan tyckte de var usla- byggda på en platta avsedd för mindre bilar och Zafiran blev då underdimensionerad. Men bra du är nöjd.
Ser ut som en praktisk bil. Vw har väl Touran, Ford har väl också någon liknande. Vws bil har jag hört är svårmekad. Annars skulle det vara perfekt med en sån för att kunna skjutsa barnen (med kompisar) till träningen.
 
J JohanLun skrev:
Ser ut som en praktisk bil. Vw har väl Touran, Ford har väl också någon liknande. Vws bil har jag hört är svårmekad. Annars skulle det vara perfekt med en sån för att kunna skjutsa barnen (med kompisar) till träningen.
Jo de är praktiska, men enligt min kompis och hans mek så höll inte konstruktionen för all extra vikt. Kanske i kombination med sisådär kvalitet från början.
 
H heimlaga skrev:
Jag frågar mig vad folk skall med de där hästkrafterna till. Förståss behöver en del dra tunga bromsade släpkärror och skall ha hästkrafter till det men man ser ju till och med bilar med stor motor men utan dragkrok.
Min förra bil var en Opel Kadett E med 1,2 liters bensinmotor på 60 hästkrafter när den var nu. Med 35 årss nötning hade den säkert tappat några hästkrafter men den räckte till för bilen och en så tung obromsad släpkärra som man lagligt kunde dra.
Nu kör jag med Ford Transit connect med 1,8 liters dieselmotor som lär vara på 90 hästkrafter och den räcker väl till för fullastad bil med takställning och så mycket släpvagsvikt som man får dra olastad.
Det är väl inte så konstigt att det behövs mer hästar.

1. En modern krocksäker bil väger 2 ton i familjestorlek. Då funkar det inte med 60hästar längre.
2. Vill man kunna färdas i motorvägsfart och kanske drista sig till en omkörning på landsväg med fullpackad bil (en modern krocksäker bil) så är ju 180-250hk helt lagom och ingen överdriven hästkraft.
3. Använder man bilen för nöjeskörning, och dit får man väl räkna även pickisar med 700hk, så blir det förstås roligare med fler hästkrafter.

.....så det är väl inte så konstigt att förstå vad man har hästarna till.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ja, jag skulle personligen inte ens fundera att sätta drag på vår D2 på 115 hk, 270 Nm, skulle vara för cykelställ då möjligen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl inte så konstigt att det behövs mer hästar.

1. En modern krocksäker bil väger 2 ton i familjestorlek. Då funkar det inte med 60hästar längre.
2. Vill man kunna färdas i motorvägsfart och kanske drista sig till en omkörning på landsväg med fullpackad bil (en modern krocksäker bil) så är ju 180-250hk helt lagom och ingen överdriven hästkraft.
2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.
 
M maria01 skrev:
behöver man extraljus i stockholm?
Vill man inte bo där alla andra bor så ja, och då pratar jag inte om slottet ;)
 
galento
F fribygg skrev:
2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.
Kör med hästkärra ibland efter V70,n med 140 hk och Subaru,n med 230 hk
och i långa uppförsbackar så är det jobbigt för Volvon men knappt märkbart
med Subarun så man väljer gärna den.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vill man inte bo där alla andra bor så ja, och då pratar jag inte om slottet ;)
jag har haft en del bilar med extraljus men själv tycker jag det är störande för mig att köra med konstigt jag vet
 
Såg denna bild och vart påmind om Tullkepsarna folk använde, men Googla utan att få fram varför eran tog slut :thinking: Inte ens en bild på'n lyckades jag hitta :O


318073821_2617408108401675_3542005225093896756_n.jpg
 
Och för oss skulle man ju kunna ha en elektromagnet bakom skylten om man blir stoppad så avaktiverar man magneten och "lövet" lossnar och förhoppningsvis försvinner i diket innan man stannar
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har haft en del bilar med extraljus men själv tycker jag det är störande för mig att köra med konstigt jag vet
Jag bor 4km ut på grusväg och ledramp sprider bra med ljus tamefan överallt

Svart pickuptruck framför en byggnad, troligen en Dodge Ram, reflektioner, stenbelagd mark, LED-ljusramp på stötfångaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
det blir lite som att jag bländar mig själv otroligt störande och nya vägskyltar är otroligt störande när jag kör på natten
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag bor 4km ut på grusväg och ledramp sprider bra med ljus tamefan överallt

[bild]
Tänk om du fick upp den där på taket.....då jädrar. Även om det är mycket nu så borde en stor del av ljuset försvinna ner i marken
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2.Jag vet inte om V70 numera kan kallas en modern och krocksäker bil, men med lilla 1,6 dieseln är den en duglig familjebil även på långfärd, har den kanske 110-120hp? Ungefär samma utrymmen och hästkrafter hade jag i min samtida Octavia och den körde man iofs inte gärna om med på motorväg med släp kopplat.
Klart att det funkar om man håller sig till höger där alla andra åker. Vill man åka lite fortare är iallafall inte jag bekväm med att göra det med så lite pulver.
 
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Tänk om du fick upp den där på taket.....då jädrar. Även om det är mycket nu så borde en stor del av ljuset försvinna ner i marken
Märks på vår bil också, då man lär montera extraljusen lågt pga radarn i grillen. Dock så har jag inte hunnit justera ljusen riktigt ännu, vet inte var all tid tar vägen :geek:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.