Många med mig har lidit av att få avgrävda eller söndertuggade kablar till våra robotklippare, med mycket elende och letande och gråa hår som resultat innan klipparen visar rätt färg på lampan och kan börja klippa igen.

Jag fick ju häromåret byta till 5,5mm grov svindyr proffskabel för att förhindra nån marodör till gnagare som slet upp och bet av kabeln flera gånger för mig. För ett tag sedan började företaget Mammoth visa upp sin GPS-assisterade klippare, och nu har de tagit fram 3 storlekar av den och faktiskt börjat sälja på riktigt. Vore kul om nån här i Sverige köpte, eller har erfarenhet av denna klipparen?
Jag är lite sugen faktiskt... men vad säger ni andra?

 
  • Gilla
mats14 och 1 till
  • Laddar…
Det där verkade vara grejer det. Synd bara att min QR-läsare inte fungerade, då ju priset är en väsentlig faktor.
Hoppas någon annan kan fixa ett pris på den. Det är den större jag är intresserad av, då ytan är c:a 3000 m2.
 
Det verkar vara flera märken som har liknande system på gång.
 
wildeside
En fundering?
Vem blir ansvarig om klipparen rymmer och tex orsakar en trafikolycka.
Ägaren eller tillverkaren?
Så stort förtroende har jag inte iaf till dom första generationens trådlösa klippare att det inte kommer att hända att dom rymmer.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Det där verkade vara grejer det. Synd bara att min QR-läsare inte fungerade, då ju priset är en väsentlig faktor.
Hoppas någon annan kan fixa ett pris på den. Det är den större jag är intresserad av, då ytan är c:a 3000 m2.
Du behöver ingen QR, länkarna står i beskrivningen.
LUBA AWD 5000: http://bit.ly/3jAgdyF
LUBA AWD 3000: http://bit.ly/3Y1hdLk
LUBA AIR 1000: http://bit.ly/3YkOFfz

https://mammotion.com/en-eu/products/luba-awd-5000-perimeter-wire-free-robot-lawn-mower?ref=1stlO15q
600 Euro!
 
wildeside wildeside skrev:
En fundering?
Vem blir ansvarig om klipparen rymmer och tex orsakar en trafikolycka.
Ägaren eller tillverkaren?
Så stort förtroende har jag inte iaf till dom första generationens trådlösa klippare att det inte kommer att hända att dom rymmer.
Ägaren är väl alltid ansvarig.
 
  • Gilla
Pontus Eriksson2
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
En fundering?
Vem blir ansvarig om klipparen rymmer och tex orsakar en trafikolycka.
Ägaren eller tillverkaren?
Så stort förtroende har jag inte iaf till dom första generationens trådlösa klippare att det inte kommer att hända att dom rymmer.
Lät väl inte vara skillnad mot idag. Även dagens kabelbundna gräsklippare kan väl rymma.
 
  • Gilla
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Släpper inte Stiga och Worx en utan begränsningskabel också? :)
 
wildeside wildeside skrev:
En fundering?
Vem blir ansvarig om klipparen rymmer och tex orsakar en trafikolycka.
Ägaren eller tillverkaren?
Så stort förtroende har jag inte iaf till dom första generationens trådlösa klippare att det inte kommer att hända att dom rymmer.
Sannolikt anses den förorsaka en sådan olycka lika lite som en boll som rullar nedför en backe eller en pulka som fångas av vinden och blåser ut i vägen.

Och kör folk så illa i ett villaområde att de överraskas av en gräsklippare i 3 km/h bör de kanske fundera på vad de håller på med.
 
  • Gilla
  • Haha
DrDeath100 och 12 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Många med mig har lidit av att få avgrävda eller söndertuggade kablar till våra robotklippare
Är ni så många? Jag vet att du haft sådana problem, men jag vet inte om jag hört om någon annan som haft det.

Filmen var ju rätt kass ur informationssynpunkt, men jag tyckte att det såg ut som om den går på någon form av radiofyr ihop med gps. Jag tror att den kritiska frågan kommer att vara hur lätt man får rimlig täckning av signalen på hela gräsmattan.

Det är helt klart intressant teknik, men den löser mest problem som de flesta inte har.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är ni så många? Jag vet att du haft sådana problem, men jag vet inte om jag hört om någon annan som haft det.

Filmen var ju rätt kass ur informationssynpunkt, men jag tyckte att det såg ut som om den går på någon form av radiofyr ihop med gps. Jag tror att den kritiska frågan kommer att vara hur lätt man får rimlig täckning av signalen på hela gräsmattan.

Det är helt klart intressant teknik, men den löser mest problem som de flesta inte har.
Jag har fått felsöka och skarva några vårar senaste åren.
Skulle fick inte tveka att köpa en ny "trådad" klippare igen, men visst vi får se vad framtiden presenterar för klippare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej!
Jag har beställt en av Luba Awd5000, den största fyrhjulsdrivna modellen som klarar upp till 5000 kvm och 75% lutning. De första skeppas ut just nu. Min räknar jag med att den kommer runt april. Det har varit 150 personer över världen som betatestat den så det mycket information och mycket väldigt positiv feedback från dem. Just nu kan man man förbeställa till Sverige och motsvarande 400 dollar i rabatt mot ordinarie pris. Via särskild länk kan man ytterligare 100 dollar i rabatt på slutpriset. Fråga om ni vill veta mer :)
 
  • Gilla
Hjogvik och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har fått felsöka och skarva några vårar senaste åren.
Jo, jag är också i den gruppen då jag plogar med fyrhjuling inom min klippyta och fortfarande efter 5–6 år kör av kabeln ibland. Dock vet jag oftast ungefär var. @rampante har ju ett lite mer udda problem med sina gnagare.

Men absolut, vi är fler som har problem med kapade kablar, även om vi andelsmässigt nog ändå är relativt få som faktiskt har det som ett återkommande problem.
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
Hur går det egentligen till med reservdelar till den här kinaklipparen? Oavsett hur bra den är som ny, så är väl de flesta överens om att motorer, sensorer och andra detaljer kan behöva bytas emellanåt.

Det är fortfarande (en) anledning till att jag väljer Husqvarna. Jag vet att jag kan få tag på delar vid behov.
 
De ska presentera svensk återförsäljare i februari, vad jag förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.