96 500 läst · 316 svar
97k läst
316 svar
Robotklippare utan begränsningskabel - äntligen
Klickade själv hem en den 13/5 , fick leveransdatum idag ifrån UPS den 24/5.
Väldigt intresserad hur dessa trådlösa klippare fungerar för er som har.
Jag har en u formad tomt som behöver klippas.
Huset i mitten då gissar jag att jag måste ha fyrar (eller vad man kallar det) på båda sidor. Roboten ska ha kontakt med dom?
Jag har en u formad tomt som behöver klippas.
Huset i mitten då gissar jag att jag måste ha fyrar (eller vad man kallar det) på båda sidor. Roboten ska ha kontakt med dom?
Nej det ska inte behövas, kommunikationen sker via radio till klipparen och skall nå en radie på ca 120m.
Huvudsaken är att RTK ’n har fri sikt uppåt mot satelliterna.
Huvudsaken är att RTK ’n har fri sikt uppåt mot satelliterna.
Väldigt nyfiken på luba …hojta gärna till när du testat den lite mer
Dock för min del blir d 1000kvm
Har inte så mkt gräs.
Dock för min del blir d 1000kvm
Har inte så mkt gräs.
Var beställer ni Luba ifrån?
Kan man använda Luba 1000 för ca 1500 kvm gräs?
Kan man använda Luba 1000 för ca 1500 kvm gräs?
Kan beställas här tex.T Tändvätska skrev:
https://de.mammotion.com/?gclid=Cjw...uDzu1uh2_wAZ5JvBi4HX3dhZjOwcfsthoCvSwQAvD_BwE
Luba AWD 1000 har ett batteri som räcker ca 120 min , passar för ca 1000 kvm
Luba AWD 3000 180 min , passar för ca 3000 kvm
OBS , har ännu ej hittat ett serviceställe i Sverige för denna klippare .
I Norge och Danmark finns det service .
Manual + app på engelska .
https://www.facebook.com/groups/364111978910130
Redigerat:
Beställde direkt från deras egen hemsida. Såg en video med någon som testade gränserna för en 5000 och han kunde mappa in en klippyta på 5500kvm. Om det går att överskrida med 500kvm på en tusen låter jag vara osagt. Hade inte chansat på det iaf. Är ju en mjukvarubegränsning så det kan ju ändras i framtiden också.T Tändvätska skrev:
Det ju helt galet att inte kunna styra hur mycket man kan klippa.F frepe383 skrev:Beställde direkt från deras egen hemsida. Såg en video med någon som testade gränserna för en 5000 och han kunde mappa in en klippyta på 5500kvm. Om det går att överskrida med 500kvm på en tusen låter jag vara osagt. Hade inte chansat på det iaf. Är ju en mjukvarubegränsning så det kan ju ändras i framtiden också.
Husqvarna har ju sina specificerade till vad de hinner på 24 timmar och där har jag lätt kört dubbla kvadraten. Även de veckor det växer som allra mest så har man knappt sett något sämre resultat om det fläckvis är 24-30 timmar sedan knivarna passerade
En GPS styrd som går i slag och inte helt studsar runt skulle jag lätt kunna ha större ytor på eller ha basen i mitten och 5000kvm på ena sidan och 5000 på andra sidan som den får klippa växelvis vad den hinner. Gräs som inte klippts på 30 timmar är ju inte djungel precis.
Det går väl begränsa i garantin då. Klart den slits mer när den ständigt klipper eller laddar och får jobba mer.
Skulle vara skönt att sätta robot på åtminstone 10000-20000 kvm närmast huset så kan man ta 20000-30000kvm till med åkgräsklippare och sen de större delarna med traktor.
Antagligen så har en robotklippare utan begränsningskabel ett minne .P Pligg85 skrev:Det ju helt galet att inte kunna styra hur mycket man kan klippa.
Husqvarna har ju sina specificerade till vad de hinner på 24 timmar och där har jag lätt kört dubbla kvadraten. Även de veckor det växer som allra mest så har man knappt sett något sämre resultat om det fläckvis är 24-30 timmar sedan knivarna passerade
En GPS styrd som går i slag och inte helt studsar runt skulle jag lätt kunna ha större ytor på eller ha basen i mitten och 5000kvm på ena sidan och 5000 på andra sidan som den får klippa växelvis vad den hinner. Gräs som inte klippts på 30 timmar är ju inte djungel precis.
Det går väl begränsa i garantin då. Klart den slits mer när den ständigt klipper eller laddar och får jobba mer.
Skulle vara skönt att sätta robot på åtminstone 10000-20000 kvm närmast huset så kan man ta 20000-30000kvm till med åkgräsklippare och sen de större delarna med traktor.
Den ska komma ihåg hur ytan den skall jobba på ser ut
Har också funderat på LUBA.Hur fungerar den med NoGo zoner?
För andra jag tittat på skal man köra runt NoGo zonen på samma sätt som när man markerar yta man vill ha klippt. När jag läser de instruktioner jag sett för LUBA så skall NoGo zoner markeras i appen. Känner att de kan bli lite lurigt med en liten skärm och en fru som är rädd om sina blommor...
Någon som provat lägga in NoGo zoner?
För andra jag tittat på skal man köra runt NoGo zonen på samma sätt som när man markerar yta man vill ha klippt. När jag läser de instruktioner jag sett för LUBA så skall NoGo zoner markeras i appen. Känner att de kan bli lite lurigt med en liten skärm och en fru som är rädd om sina blommor...
Någon som provat lägga in NoGo zoner?