Synkningen påverkar inte när man ska lägga ur en växel. Det vanligaste felet om det går trögt är kopplingen, men Det borde märkas på alla växlar.
 
Inte alla växellådor har synk-ringar på backen heller....
 
useless useless skrev:
Synkningen påverkar inte när man ska lägga ur en växel. Det vanligaste felet om det går trögt är kopplingen, men Det borde märkas på alla växlar.
Jag tycker också att det borde märkas på alla växlar. När jag testkörde bilen för en vecka sedan så tog det nästan hela dagen innan problemet med backen visade sig, innan dess fungerade allt helt felfritt.
 
Borde också vara svårighet att få i växlar om kopplingen draggar. Med "kopplingen" kanske de även menar tillhörande kopplingscylinder? Testa att dra i och ur växeln upprepade gånger utan att släppa upp kopplingen emellan. Är då kopplingscylindern dålig och sjunker så skulle det bli allt svårare att både få i och ur växeln.
Har denna växellåda nån spärrkula med fjäder för att hålla växelföraren i läge?
Då tror jag mer på att den kärvar.
 
N Niq skrev:
Någon som vet något om opel astra och opel insignia. 2011-2012. Framförallt 1.4 bensinmotorerna. Hur är kvalitén på dom? Vågar man köpa en sådan?
Vi har haft en Astra 1.4t 2012 i 7år.
Imponerad över hur snål den är, sjukt snål! Motorn imponerar faktiskt, går villigt på låga varv trots sin litenhet.
Genomsnittlig komfort, inredning av ordinär Opel standard. Körmässigt definitivt över snittet i klassen. Styr mycket fint.
Har rullat ganska problemfritt och vi har bara behövt byta en läckande slang i motorrummet. Kylvätskeröret till turbon läcker litegrann så det står på att göra listan.

Kan verkligen rekommendera en Astra 1.4t om man inte prioriterar komforten väldigt högt.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Har denna växellåda nån spärrkula med fjäder för att hålla växelföraren i läge?
Då tror jag mer på att den kärvar.
Hmm.. trots att jag har ägt bilen för ett antal år sedan och dessutom test kört den förra veckan så kommer jag inte riktigt ihåg. Är 99% säker på att man trycker ner spaken för att kunna lägga i backen.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det finns många andra som ibland är billigare än autodoc också...........Skiljer ganska mycket ibland. Jag handlar mest på Trodo men även Mister auto om det inte är bråttom. Där kan man verkligen göra fynd.
man undrar ju om man kan gå in på en PSA handlare och få samma priser i butiken som kan oss Mister auto
 
C Cjnilsson2 skrev:
Hmm.. trots att jag har ägt bilen för ett antal år sedan och dessutom test kört den förra veckan så kommer jag inte riktigt ihåg. Är 99% säker på att man trycker ner spaken för att kunna lägga i backen.
Vad är det för bil ?? Bla kan vajerstyrda lådor stöka på vissa växlar om det är glapp i nån led.
 
C Cjnilsson2 skrev:
Svärmor har problem med sin bil, ibland så fastnar backen och det krävs ganska mycket övertalning för att få ur den. Förutom det så fungerar växellådan perfekt så min tanke var att det kunde vara synkringen på backväxeln eller kanske något växellänkage.

Nu har hon lämnat in den på en liten verkstad mitt i ingenstans som säger att det är kopplingen som behöver bytas. Kan det verkligen vara problemet när växellådan fungerar perfekt i övrigt?
Hade exakt samma problem med min golf 89 års modell som jag köpte ny.
Om man backade och svängde samtidigt så gick det inte att lägga ut backen.
Om man då stängde av motorn så var det inga problem att lägga ur den.
Påtalade det vid första servicen och fick kopplingen bytt.
Fungerade klockrent till jag sålde den ca 1991.
 
  • Gilla
Cjnilsson2
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vad är det för bil ?? Bla kan vajerstyrda lådor stöka på vissa växlar om det är glapp i nån led.
Det är en VW Golf -07, vet inte riktigt vad den har för sorts länkage. Men man får hoppas att verkstaden vet vad dom gör och att det verkligen är kopplingen som behöver bytas.
 
C Cjnilsson2 skrev:
Det är en VW Golf -07, vet inte riktigt vad den har för sorts länkage. Men man får hoppas att verkstaden vet vad dom gör och att det verkligen är kopplingen som behöver bytas.
Jag fick förklarat att när man backade och svängde så klistrade kopplingen ihop.
Har du provat att stänga av motorn och lägga ur växeln?
 
C Cjnilsson2 skrev:
Det är en VW Golf -07, vet inte riktigt vad den har för sorts länkage. Men man får hoppas att verkstaden vet vad dom gör och att det verkligen är kopplingen som behöver bytas.
VW (VAG) med mindre motorer är kända för dåliga växellådor. Länkaget (ej vajer) går in längst ner på växellådan, tätningen till axeln är riktigt dålig, så oljan rinner sakta men säkert ur.
Fråga verkstaden om de har kollat oljenivån.
Kopplingen kan vara orsaken, men då är det oftast urtrampningslagret som är dåligt, men det byter man samtidigt med kopplingen, lådan måste ur bilen hur som helst.
Men är bilen en Golf 1,4 gissar jag starkt på att den behöver en ny växellåda, och det kostar mer än vad bilen är värd. Grannen bytte nyligen på sin Golf, det gick på 26" med en begagnad låda och ny koppling.
 
Söker efter ett ljusrelä till en Volvo 850, 92 års modell.
Det är det stora vita märkt A E på bilden.
Har provat med andra ljusrelä men det fungerar inte så det måste vara samma typ.
Finns det någon här som har ett liggande så vill jag gärna köpa det.
Skicka PM.

Jag finns i skåne och kan hämta det om det inte är för långt bort från Svalöv eller Helsingborg.
Annars om du kan kan skicka det med med posten.

Bilsäkringar och reläer i säkringsbox, märkta med "VOLVO". Olika färger och storlekar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
U Uffe A skrev:
Söker efter ett ljusrelä till en Volvo 850, 92 års modell.
Det är det stora vita märkt A E på bilden.
Har provat med andra ljusrelä men det fungerar inte så det måste vara samma typ.
Finns det någon här som har ett liggande så vill jag gärna köpa det.
Skicka PM.

Jag finns i skåne och kan hämta det om det inte är för långt bort från Svalöv eller Helsingborg.
Annars om du kan kan skicka det med med posten.

[bild]
Har du testat att Googla "3523535"?
 
Blodsoppen
U Uffe A skrev:
Söker efter ett ljusrelä till en Volvo 850, 92 års modell.
Det är det stora vita märkt A E på bilden.
Har provat med andra ljusrelä men det fungerar inte så det måste vara samma typ.
Finns det någon här som har ett liggande så vill jag gärna köpa det.
Skicka PM.

Jag finns i skåne och kan hämta det om det inte är för långt bort från Svalöv eller Helsingborg.
Annars om du kan kan skicka det med med posten.

[bild]
Provat skroten i Billeberga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.