Vi har denna typen av takskivor i hela huset (lånad bild):
I alla normalstora rum har vi löst släta tak genom att spacka skarvarna och limma microlit-duk. Detta fungerar jättebra och inga sprickor har bildats.
Nu ska vi göra taket i vardagsrum/kök slätt och då handlar det om cirka 70m2. Vi hade kunnat köra på samma metod här, men problemet är att vid släpljus kan man se skarvarna ibland då dessa takskivor inte sitter helt i våg. I små rum är det inget problem, men i ett stort rum är jag rädd att det blir väldigt tydligt.
Vi tänkte därför sätta ett lager 6mm renoveringsgips utanpå detta (skruvat i glespanelen bakom).
Kommer detta fungera eller blir det för tungt att ha både befintliga skivor + renoveringsgips?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I alla normalstora rum har vi löst släta tak genom att spacka skarvarna och limma microlit-duk. Detta fungerar jättebra och inga sprickor har bildats.
Nu ska vi göra taket i vardagsrum/kök slätt och då handlar det om cirka 70m2. Vi hade kunnat köra på samma metod här, men problemet är att vid släpljus kan man se skarvarna ibland då dessa takskivor inte sitter helt i våg. I små rum är det inget problem, men i ett stort rum är jag rädd att det blir väldigt tydligt.
Vi tänkte därför sätta ett lager 6mm renoveringsgips utanpå detta (skruvat i glespanelen bakom).
Kommer detta fungera eller blir det för tungt att ha både befintliga skivor + renoveringsgips?
Tack!
Sitter det vanlig glespanel under är det inga problem. Jag har satt en del renoveringsgips i taket i våra rum men brukar få spackla skarvar väldigt brett 100-120 cm för att de inte ska synas i släpljus. Min teori är att skivorna är följsamma mot underlaget, misstänker att det problemet är mindre med vanlig 13-mm gips.
Okej, kanske bättre att sätta 13mm takgips istället? Tänkte 6mm sänker taket lite mindre.mexitegel skrev:Sitter det vanlig glespanel under är det inga problem. Jag har satt en del renoveringsgips i taket i våra rum men brukar få spackla skarvar väldigt brett 100-120 cm för att de inte ska synas i släpljus. Min teori är att skivorna är följsamma mot underlaget, misstänker att det problemet är mindre med vanlig 13-mm gips.
En nackdel med renoveringsgips är att det inte verkar finnas med fasningar i alla kanter?
1200-bredd fanns bara på byggmax sist jag kollade och den skivan tycker jag pappen är för klen på så skruvarna går igenom. Har därför kört på Norgips skivor som är 900 breda istället.
Som bonus är de bra mycket smidigare att hantera.
Som bonus är de bra mycket smidigare att hantera.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Är befintliga takplattor mjuka kommer det inte att funka bra med skruva upp renoveringsgips. Skruvarna kommer att dra igenom skivan och i annat fall bilda svackor kring skruvarna. Kommer också att bli besvärligt att spackla också om skivan kan röra sig i förhållande till skruvara pga sviktande underlag. Kan nog bli problem med 13mm också om man inte är försiktig.
1200mm skivor blir svåra att hantera utan skivhiss. Jag har satt 900x2700x6 renoveringsgips i ett tak av råspont. Det var mycket besvär ensam och utan skivhiss, för att inte tala om spacklingen.
1200mm skivor blir svåra att hantera utan skivhiss. Jag har satt 900x2700x6 renoveringsgips i ett tak av råspont. Det var mycket besvär ensam och utan skivhiss, för att inte tala om spacklingen.
Ja det stämmer, tänkte bara att största möjliga mått sparade på spackling och tejpning av skarvar.mexitegel skrev:
Befintliga takplattor är av någon typ av gips, fast utan ett papplager på sig. Dom är absolut inte mjuka.imported_Benno skrev:Är befintliga takplattor mjuka kommer det inte att funka bra med skruva upp renoveringsgips. Skruvarna kommer att dra igenom skivan och i annat fall bilda svackor kring skruvarna. Kommer också att bli besvärligt att spackla också om skivan kan röra sig i förhållande till skruvara pga sviktande underlag. Kan nog bli problem med 13mm också om man inte är försiktig.
Vet inte om jag förstår vad du menar med att det skulle vara ett problem?
Skivhiss ser jag som ett måste vid montering av takgips i vilket fall, går så mycket snabbare!
Det är väl vanlig gipsplank så det är inga konstigheter att montera ytterligare gips på. Och hyra gipshiss är en no brainer .
Spacklingen brukar gå rätt bra tycker jag men brukar få spackla en bredd utanför skarvarna för att få perfekt resultat. Men viktigt att använda grovspackel som sjunker ihop mindre vid första spacklingarna.
Spacklingen brukar gå rätt bra tycker jag men brukar få spackla en bredd utanför skarvarna för att få perfekt resultat. Men viktigt att använda grovspackel som sjunker ihop mindre vid första spacklingarna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Ok. Det såg ut som porösa träfiberplattor i min telefon.J jockebq skrev:Ja det stämmer, tänkte bara att största möjliga mått sparade på spackling och tejpning av skarvar.
Befintliga takplattor är av någon typ av gips, fast utan ett papplager på sig. Dom är absolut inte mjuka.
Vet inte om jag förstår vad du menar med att det skulle vara ett problem?
Skivhiss ser jag som ett måste vid montering av takgips i vilket fall, går så mycket snabbare!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 336 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 336 inlägg
Tror inte ett dugg på att du lyckas få det osynligt med riktigt släpljus om du nu inte har bredspacklat hels taket med sanslös skicklighet för många tak duger vanliga men skivorna hade inte existerat om dom inte behövdes.mexitegel skrev:
Redigerat:
Du är varmt välkommen hem och inspektera. Som jag skrev innan så behöver man spackla ut en bredd (40-50 cm) på varje sida om en sådan skarv för att den ska försvinna.
Men visst, det tar ett tag att få in snitsen.
Men visst, det tar ett tag att få in snitsen.
Det hade absolut vart enklaste vägen att gå, men jag vill inte bygga på för mycket på taket. Alternativet är att plocka ner befintliga takskivor och sätta 13mm gips direkt i glesen. Men det känns som väldigt mycket onödigt jobb och extra mycket skräp att bli av med.Rickard. skrev:
Det handlar om en yta på 70m2.
Det är så synd att jag inte kan nyttja nuvarande skivor och bara spackla och sätta microlit som jag gjort tidigare.