K karlmb skrev:
Nej, så att vi har tysklandspriser kommer inte att avhjälpas med ökad produktion heller. Bekenmodellen däremot har du inte bemött.
Varför skulle han göra det. Jag har upprepade gånger förklarat för dig varför den inte fungerar.
Jag tror inte att det hjälper om Zodde säger samma sak. Du tar ändå inte in informationen.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, den är osannolik, och SVK har även gått ut och sagt att den minskat ytterligare nu 2023. Utan gasproblematiken hade den inte funnits alls.
Ja det är osannolikt för att man prisar ut Svensson med ett pristak på €5 eller så per kilowattimme. Vilket alltså för Svensson är detsamma som blackout.

Jag upplevde själv under Oskarshamnsfestivalen när det var som kallast att jag fick koppla från all värme och endast värma med ved. Priset var då 9 kr/kWh. Vi unnade oss dock fortfarande varmvatten och elektrisk belysning.

Nästa steg är att man får bryta elen i centralen. Fast vissa vägrar erkänna att detta för konsumenten är likvärdigt med en blackout.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är osannolikt för att man prisar ut Svensson med ett pristak på €5 eller så per kilowattimme. Vilket alltså för Svensson är detsamma som blackout.

Jag upplevde själv under Oskarshamnsfestivalen när det var som kallast att jag fick koppla från all värme och endast värma med ved. Priset var då 9 kr/kWh. Vi unnade oss dock fortfarande varmvatten och elektrisk belysning.

Nästa steg är att man får bryta elen i centralen. Fast vissa vägrar erkänna att detta för konsumenten är likvärdigt med en blackout.
När var priset 9kr/kWh?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är osannolikt för att man prisar ut Svensson med ett pristak på €5 eller så per kilowattimme. Vilket alltså för Svensson är detsamma som blackout.

Jag upplevde själv under Oskarshamnsfestivalen när det var som kallast att jag fick koppla från all värme och endast värma med ved. Priset var då 9 kr/kWh. Vi unnade oss dock fortfarande varmvatten och elektrisk belysning.

Nästa steg är att man får bryta elen i centralen. Fast vissa vägrar erkänna att detta för konsumenten är likvärdigt med en blackout.
Pristaket på Nordpool är €4/kWh. Något vi inte varit uppe i någon gång.
Det är inte att likställa med en blackout. Det är fortfarande lite pengar för nyttan i många applikationer.

Alternativet är ju att börja koppla bort abonnenter. Det är inte heller att likställa med en blackout
 
Z Zodde skrev:
När var priset 9kr/kWh?
14:e december kl 17.00-1800 betalade jag 825 öre till Tibber i SE3. Sedan skall Ellevio ha 80 öre.

OK, snittet var 622 öre den dagen plus Ellevio. 13:e och 15:e var nästan lika illa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pristaket på Nordpool är €4/kWh. Något vi inte varit uppe i någon gång.
Det är inte att likställa med en blackout. Det är fortfarande lite pengar för nyttan i många applikationer.

Alternativet är ju att börja koppla bort abonnenter. Det är inte heller att likställa med en blackout
Jo för dig som blir bortkopplad är det en blackout. Vad menar du är skillnaden när strömmen går?
 
A Anders_Nilsson skrev:
14:e december kl 17.00-1800 betalade jag 825 öre till Tibber i SE3. Sedan skall Ellevio ha 80 öre.

OK, snittet var 622 öre den dagen plus Ellevio. 13:e och 15:e var nästan lika illa.
14 dec 17-18 var spotfixen i SE3 hos Nordpool på 643öre. Betalade du 825öre har du blivit lurad. 183öre i påslag är ocker.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo för dig som blir bortkopplad är det en blackout. Vad menar du är skillnaden när strömmen går?
Att en Riktig blackout kan ta dagar att återställa och drabbar även samhällsviktiga abonnenter. Det är stor skillnad mot om jag blir bortkopplad några timmar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Näha? Varför varnar man för risken för avbrott då?
Det kallas påverkanskampanj, som omvandlats till politik, främst av sk nyttiga idioter.
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
14 dec 17-18 var spotfixen i SE3 hos Nordpool på 643öre. Betalade du 825öre har du blivit lurad. 183öre i påslag är ocker.
Plus energiskatt och moms. Nordpool listar nettopriser. Men jag återger bara vad Tibberappen visar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Plus energiskatt och moms. Nordpool listar nettopriser. Men jag återger bara vad Tibberappen visar.
OK, då hänger jag med :)
 
D Daniel 109 skrev:
Gör de?
Det fastslogs ju i #9431 så nu vet vi och behöver inte leva i ovisshet längre.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte marknadens uppbyggnad som leder till högre priser. Det har helt enkelt blivit dyrare att producera el med gas.
exakt då Europa använder gas till stor del för elproduktion går priset upp även här då all el handlas på nordpol. Så även om vi använder gast till någon promille av vår el så påverkas vi.
 
B b50gud skrev:
exakt då Europa använder gas till stor del för elproduktion går priset upp även här då all el handlas på nordpol. Så även om vi använder gast till någon promille av vår el så påverkas vi.
Var har Sverige gaskraftverk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.