Har en gammal värmepump som ej visar elanvändning. Värmepumpen är ej ansluten med stickpropp. Det finns en strömbrytare.
Värmepumpen går på egen säkring. Nyligen bytt elcentral.
Får/kan jag själv installera en elmätare för att mäta elen till värmepumpen separat?
Värmepumpen går på egen säkring. Nyligen bytt elcentral.
Får/kan jag själv installera en elmätare för att mäta elen till värmepumpen separat?
Finns ingen plats i centralen så det blir en mätare i egen kapsling efter arbetsbrytaren på foto 2 och enligt regelverket en el-gubbe att göra det. klart jag vet inget.
Edit Såg nu att det är flera grupper som är nedfällda. Är det reserver så går det få in en mätare, tar 4 moduler, genom att plocka bort 4 som inte behövs. Nu är du inne i en central och då är det en el-gubbes jobb
Edit Såg nu att det är flera grupper som är nedfällda. Är det reserver så går det få in en mätare, tar 4 moduler, genom att plocka bort 4 som inte behövs. Nu är du inne i en central och då är det en el-gubbes jobb
Redigerat:
Svaret på din fråga "om du får" är Nej, "om du kan"... efter som du frågar så vill jag svara nej där med.
Hitta en elektriker som har en lucka att komma förbi och installera en https://www.kjell.com/se/produkter/...D5w1sLV58D6G0s9AaoBoC8wkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
eller bättre. Nu framgick det inte om det var en enfas men det finns motsvarande för 3-fas.
Efter som flertalet av dina dvärgar är frånslagna så antar jag att dessa inte är kopplade till något än utan sitter som extra vilket skulle kunna göra att någon kan bytas mot en mätare på den platsen.
Hitta en elektriker som har en lucka att komma förbi och installera en https://www.kjell.com/se/produkter/...D5w1sLV58D6G0s9AaoBoC8wkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
eller bättre. Nu framgick det inte om det var en enfas men det finns motsvarande för 3-fas.
Efter som flertalet av dina dvärgar är frånslagna så antar jag att dessa inte är kopplade till något än utan sitter som extra vilket skulle kunna göra att någon kan bytas mot en mätare på den platsen.
Ok, hur vet du vad ts har för lösning eller möjlighet att särskilja värme och hushållsel?E El-Löken66 skrev:
TS skrev ju att mätning inte fanns idag. Så jag tolkar det som någon äldre pjäs.FredrikR skrev:
Det är ju viktigt att inte köra en massa el i onödan så detta skakunna särskilja utan problem, speciellt ihop med en termometer.
Du kan kolla på ditt el bolags app, där finns troligen redan en hel del att hämta. I annat fall kan en teknisk lösning installeras i mätaren Han port och AI kommer efterhand lära sig vilja laster som är vad.
Med en gammal VP kan det väl vara extra bra och nyttigt att få veta energiförbrukningen.
Är man intresserad kan det vara roligt att få koll på VP’ns strömförbrukning och energiåtgången ackumulerat. Är det rimligt för huset etc. Nya hus har ju krav på separat mätning av uppvärmning.
Varför inte en 3 modulers 3-fas Carlo Gavazzi EM340-O1 MID med ModBus. Om inte nuvarande VP är 3 fas så kanske nästa blir det. Går att hitta för dryga 1000-lappen. Sen är det bara att läsa av den med en ModBus-usb-sticka och lämplig programvara, HA eller färdig Logger.
Även om det inte är något krav för gamla hus kan man väl snegla på BBR för nybyggen.
Boverkets regler för byggande, 9:7 Mätsystem för energianvändning
https://www.boverket.se/contentasse...ande-bbr-2008-supplement-avsnitt-9.pdf#page34
Är man intresserad kan det vara roligt att få koll på VP’ns strömförbrukning och energiåtgången ackumulerat. Är det rimligt för huset etc. Nya hus har ju krav på separat mätning av uppvärmning.
Varför inte en 3 modulers 3-fas Carlo Gavazzi EM340-O1 MID med ModBus. Om inte nuvarande VP är 3 fas så kanske nästa blir det. Går att hitta för dryga 1000-lappen. Sen är det bara att läsa av den med en ModBus-usb-sticka och lämplig programvara, HA eller färdig Logger.
Även om det inte är något krav för gamla hus kan man väl snegla på BBR för nybyggen.
https://www.boverket.se/contentasse...ande-bbr-2008-supplement-avsnitt-9.pdf#page34
9:7110 Mätsystem
Byggnadens energianvändning ska kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet ska kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan beräknas. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Mätning av byggnadens energianvändning och verifiering av kravnivåer enligt avsnitten 9:2 och 9:3 kan ske genom avläsning och summering av till byggnaden levererade energimängder (kWh) som används för upp- värmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi.
blackarrow skrev:Med en gammal VP kan det väl vara extra bra och nyttigt att få veta energiförbrukningen.
[länk]
Och hur vet du att det är denna VP som värmer vattnet? Kan ju även finnas radiatorer som måste in i mätkretsen då också.blackarrow skrev:Med en gammal VP kan det väl vara extra bra och nyttigt att få veta energiförbrukningen.
[länk]
Sen så är väl detta ett Bör och inget Skall och gäller knappast retroaktivt. Skräm inte trådskaparen! Men ny teknik blir detta strax överflödigt.
Men man Kan montera mätare, visst. Fast det finns viktigare saker i livet.
Får göra dig besviken, vi har ny mätare men inget urskiljs.E El-Löken66 skrev:TS skrev ju att mätning inte fanns idag. Så jag tolkar det som någon äldre pjäs.
Det är ju viktigt att inte köra en massa el i onödan så detta skakunna särskilja utan problem, speciellt ihop med en termometer.
Du kan kolla på ditt el bolags app, där finns troligen redan en hel del att hämta. I annat fall kan en teknisk lösning installeras i mätaren Han port och AI kommer efterhand lära sig vilja laster som är vad.
Kanske möjligt via han porten men inget Borlänge Energi erbjuder som tjänst.
TS vill ha en enkel mätare för att hålla koll.
Dom flesta 3 - fasmätarna är i 4 modul . och det är 3 + 3 modul om man tar bort täckbrickor. Sen att som en säger, det syns på totalmätaren. Nada ska det vara exakt för VP ska det vara en kopplad på matningen för VP och då blir det rätt värden för VPB BSOD skrev:
Ja man får ju självklart montera mätaren i serien och dedikerat till enbart vp, om man vill veta vad vp förbrukar. Denna är ett exempel på en mätare som får plats på 3 moduler utan att riva bort brytare i centralen, eller montera på en extra kapslingJ jonaserik skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/garo-energimatare-gnm3d-3-fas-direktmatning?category_id=1832
Ett alternativ kan ju vara en Shelly 3EM med strömtrafo att snäppa på ledarna, men den behöver förstås även alla fasspänningar. Vet inte om det blir enklare.
Uppkopplad med Wi-Fi och har en reläutgång om man vill styra något, tex nattsänkning på VPn om den har sådan funktion.
Jag har satt en enmodulers mätare på min krypgrundsavfuktare.
En enkel display.
Tänkte skriva installationsdatum på gruppförteckningen.
(Det räcker ju inte att det är en bra avfuktare. Den ska vara rätt inställd också. Kanske den behöver jobba onödigt hårt pga fel förutsättningar/fel på dräneringen?)
Keep it simple.
Uppkopplad med Wi-Fi och har en reläutgång om man vill styra något, tex nattsänkning på VPn om den har sådan funktion.
Jag har satt en enmodulers mätare på min krypgrundsavfuktare.
En enkel display.
Tänkte skriva installationsdatum på gruppförteckningen.
(Det räcker ju inte att det är en bra avfuktare. Den ska vara rätt inställd också. Kanske den behöver jobba onödigt hårt pga fel förutsättningar/fel på dräneringen?)
Keep it simple.