E El-Löken66 skrev:
Du har blivit lurad, priserna för materiel är alldeles för höga.
Du skriver att det var ditt fel för att du inte frågat.

Det stämmer inte. Det är el firmans skyldighet att tydligt informera ifall man har priser långt utöver det normala.

Ring dem och säg att de får hälften och du vill inte höra mer om saken.
Tar det skriftligt, bättre att ha dokumenterat, men ja, efter mina uträkningar är ungefär hälften rimligt, och då får han även en slant från Evify (3500:- nämnde någon).
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska du anlita någon för att släppa ut luft?
Nu blev det OT, sorry för det... För att lufta brinekretsen måste man tydligen ha en pump för att fylla och lufta, jag funderade på att flytta skiten själv när jag drog om andra rör i källaren, men kunde konstatera att det inte "bara" var att flytta den... Säkert går det att "bygga" en pump med rätt anslutningar själv men det är nog helt enkelt för mkt jobb, jag får hålla mig några år till...

Men, många gånger är det ju så här, man saknar vissa av de verktyg eller färdigheter proffsen har.

Jag har dock viss förståelse för att rörmokare och elektriker måste ta "mer" betalt för smågrejor de har på lager. Troligen blir det en massa grejor över eller som ligger länge. Men "stora" saker de köper just inför arbetet, de borde de inte behöva ha flera hundra procent marginal på...
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Har nu fått en uppdaterad offert från elektrikern.
Eftersom han åkte och skruvade upp laddboxen ena dagen menar han att nästa dags resa var ett annat jobb. Delvis har han väl rätt, men å andra sidan hade han inte gjort klart installationen av laddboxen då han inte hade VP-rör med sig för sladden till laddboxen. Plus att det var hans eget initiativ att åka en extra dag.

Sen hade "hon" glömt att lägga på rabatt tydligen, så fick en uppdaterad faktura med 15% rabatt på materiel, så alltså ska jag "bara" betala 17500kr istället för 19800kr. :rolleyes:

Jag ogillar verkligen att argumentera och det får mig att känna mig som en gniden person, samtidigt känns det helt orimligt dyrt. Tröttsamt.
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 4 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Har nu fått en uppdaterad offert från elektrikern.
Eftersom han åkte och skruvade upp laddboxen ena dagen menar han att nästa dags resa var ett annat jobb. Delvis har han väl rätt, men å andra sidan hade han inte gjort klart installationen av laddboxen då han inte hade VP-rör med sig för sladden till laddboxen. Plus att det var hans eget initiativ att åka en extra dag.

Sen hade "hon" glömt att lägga på rabatt tydligen, så fick en uppdaterad faktura med 15% rabatt på materiel, så alltså ska jag "bara" betala 17500kr istället för 19800kr. :rolleyes:

Jag ogillar verkligen att argumentera och det får mig att känna mig som en gniden person, samtidigt känns det helt orimligt dyrt. Tröttsamt.
Inga materialpriser justerade?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Har nu fått en uppdaterad offert från elektrikern.
Eftersom han åkte och skruvade upp laddboxen ena dagen menar han att nästa dags resa var ett annat jobb. Delvis har han väl rätt, men å andra sidan hade han inte gjort klart installationen av laddboxen då han inte hade VP-rör med sig för sladden till laddboxen. Plus att det var hans eget initiativ att åka en extra dag.

Sen hade "hon" glömt att lägga på rabatt tydligen, så fick en uppdaterad faktura med 15% rabatt på materiel, så alltså ska jag "bara" betala 17500kr istället för 19800kr. :rolleyes:

Jag ogillar verkligen att argumentera och det får mig att känna mig som en gniden person, samtidigt känns det helt orimligt dyrt. Tröttsamt.

Be honom visa kvitton på sina inköp. Om han vägrar det av något administrativt skäl så be honom uppge var de köpts åtminstone. Det kan han inte gärna vägra. Är det priser du inte kan se så finns säkert någon här som har möjlighet att kolla. Sen är det bara att konfrontera honom hur en vara som vilken elektriker som helst kan köpa för X kronor han betalt t.ex. 2X för.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Inga materialpriser justerade?
Jo 15% rabatt allt material, så inte mycket
 
Hans inköpspriser är egentligen inte av intresse. Men faktum är att det debiterade priset ligger långt ifrån marknadspriser. Det även om de ger 15% rabatt på sina påhittade priser.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hans inköpspriser är egentligen inte av intresse. Men faktum är att det debiterade priset ligger långt ifrån marknadspriser. Det även om de ger 15% rabatt på sina påhittade priser.
Ja, håller med dig där.
 
E
S sve84 skrev:
Har nu fått en uppdaterad offert från elektrikern.
Eftersom han åkte och skruvade upp laddboxen ena dagen menar han att nästa dags resa var ett annat jobb. Delvis har han väl rätt, men å andra sidan hade han inte gjort klart installationen av laddboxen då han inte hade VP-rör med sig för sladden till laddboxen. Plus att det var hans eget initiativ att åka en extra dag.

Sen hade "hon" glömt att lägga på rabatt tydligen, så fick en uppdaterad faktura med 15% rabatt på materiel, så alltså ska jag "bara" betala 17500kr istället för 19800kr. :rolleyes:

Jag ogillar verkligen att argumentera och det får mig att känna mig som en gniden person, samtidigt känns det helt orimligt dyrt. Tröttsamt.
Nästa semester åker du till basaren i Kairo där du dagarna i ända strävar efter att handla varor till 10% av det begärda priset.

Detta kommer ge dig den övning och erfarenhet att ta dig an denna elfirma.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nästa semester åker du till basaren i Kairo där du dagarna i ända strävar efter att handla varor till 10% av det begärda priset.

Detta kommer ge dig den övning och erfarenhet att ta dig an denna elfirma.
Var i Kina 2008 och tyckte så synd om de stackarna som sålde slipsar (samma kvalitet och utseende som t.ex. dressman tar 300:- för) för 10:-, så prutade upp det till 30:- :rofl:

I Egypten var det lättare att pruta, men betalade nog ändå överpris och i Mongoliet var det så billigt att det inte ens var värt att pruta. Kändes dyrt sen när man kom till Kina efter det.
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Tar det skriftligt, bättre att ha dokumenterat, men ja, efter mina uträkningar är ungefär hälften rimligt, och då får han även en slant från Evify (3500:- nämnde någon).
Hej.
Be att få en fakturakopia på alla inköp (inget listpris underlag) utan just en kopia på fakturan dom har fått från sin leverantör, jag bifogar alltid det till mina kunder.
Sen kan man naturligtvis få bakbonus, det syns ju inte.
Men du borde få en fakturakopia på alla inköp det är inget konstigt i sig.
Då ser du ju med vad hon tycker är rimligt påslag på det hela (ni har ju inte kommit överens om något påslag, i min bransch är det normalt med 15%, förutom till stora kunder då kan det vara 10, 12%, är dom riktigt stora kunder så blir det inget påslag alls från dom leverantörerna jag har bakbonus hos), visar det sig då att det är 80% i ditt fall så kan du ju ifrågasätta rimligheten i det.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Tydligt är att hantverkaren blåser TS med skyhöga priser. Men kunden har ingenting med att göra vad hantverkaren har för inpriser.

Om kundens pris på internet på en pryl är 1000kr, finns inte billigare någonstans. Och hantverkaren har gett 100kr men debiterar 1100kr för den, så är det knappast något kunden ska tjafsa om. Nu är skillnaderna sällan så stora, poängen är att hantverkarens inpris är ingenting kunden har med att göra, utan kunden ska betala ett rimligt marknadspris för grejerna man köper.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Hej.
Be att få en fakturakopia på alla inköp (inget listpris underlag) utan just en kopia på fakturan dom har fått från sin leverantör, jag bifogar alltid det till mina kunder.
Sen kan man naturligtvis få bakbonus, det syns ju inte.
Men du borde få en fakturakopia på alla inköp det är inget konstigt i sig.
Då ser du ju med vad hon tycker är rimligt påslag på det hela (ni har ju inte kommit överens om något påslag, i min bransch är det normalt med 15%, förutom till stora kunder då kan det vara 10, 12%, är dom riktigt stora kunder så blir det inget påslag alls från dom leverantörerna jag har bakbonus hos), visar det sig då att det är 80% i ditt fall så kan du ju ifrågasätta rimligheten i det.
"Hon" som jag nämnde, är alltså inte elektrikern, utan eventuellt någon annan som sköter fakturering (eller så är det bara han själv, men enklare att säga att nån annan missade)?

Just nu är påslaget för den dyraste varan nånstans kring 250% (om elektrikern nu inte köpt den till bruttopris hos ahlsell, något ingen tror på här i tråden). En 15% rabatt gör det påslaget knappt märkbart mindre.

När jag jobbade med att sälja IT-utrustning hade vi förstås påslag på 200-300%, men det var på grejer som vi lagerhöll i butik och som kostade oss några tior in, t.ex. nätverkskabel för 20:- sålde vi för 80:- kanske. Större procentuellt påslag på små grejer kan jag köpa, men på datorer hade vi kanske 10% och det var ändå oftast billigare i stora kedjorna, så ibland rekommenderade vi kunden dit om det var nåt som var mycket billigare.

Nej, jag är kanske inte den bästa affärsmannen :D
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
"Hon" som jag nämnde, är alltså inte elektrikern, utan eventuellt någon annan som sköter fakturering (eller så är det bara han själv, men enklare att säga att nån annan missade)?

Just nu är påslaget för den dyraste varan nånstans kring 250% (om elektrikern nu inte köpt den till bruttopris hos ahlsell, något ingen tror på här i tråden). En 15% rabatt gör det påslaget knappt märkbart mindre.

När jag jobbade med att sälja IT-utrustning hade vi förstås påslag på 200-300%, men det var på grejer som vi lagerhöll i butik och som kostade oss några tior in, t.ex. nätverkskabel för 20:- sålde vi för 80:- kanske. Större procentuellt påslag på små grejer kan jag köpa, men på datorer hade vi kanske 10% och det var ändå oftast billigare i stora kedjorna, så ibland rekommenderade vi kunden dit om det var nåt som var mycket billigare.

Nej, jag är kanske inte den bästa affärsmannen :D
Ok, men iallafall hur ställer dom sig till frågan att du vill ha fakturakopia?, det är intressant. Ibland får jag en samlingsfaktura, dvs till flera kunder. Då f9r jag stryka det som inte skall fakturerar den kunden som skall ha kopian, inget konstigt i det. Våga fråga dom, de kan ju knappast förneka dig rätten att se underlaget som baserar vad du skall betala.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Jo, det kan de. Efter som det inte finns ett avtal som kopplar inköpspris till debiteringen. Då behöver de inte redovisa inköpspris.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.