Status
Tråden går ej att kommentera.
E El-Löken66 skrev:
Kalla det vad du vill, vi släppte genom Hitler och vi kommer släppa genom Putin.

Dock så kommer han som sagt inte komma.
Mata inte trollet…
 
  • Gilla
  • Haha
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
[länk]
Den artikeln var lite flummig.
Diskussionen om djur behöver man inte riktigt ta.
Men författaren har nog ingen aning om att ute på mindre orter så består de flesta skyddsrummen av garage. Åtminstone här, även i ett högriskområde om det skulle bli något.

Sen består tex skåne inte av så många tunnlar eller bergrum alls.
Sen det med parkeringshus i källare vågar man nog inte riktigt lita på. Ett helt nybyggt sådant i vår stad rasade ihop pga en brand. Kanske inte så kul att vara där om det sker något och taket ramlar ner.

En annan sak han skriver är "flera dygn" vilket troligtvis inte sker i de flesta orterna alls utan handlar möjligtvis om timmar.
Men vi slipper förhoppningsvis det.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Den artikeln var lite flummig.
Diskussionen om djur behöver man inte riktigt ta.
Men författaren har nog ingen aning om att ute på mindre orter så består de flesta skyddsrummen av garage. Åtminstone här, även i ett högriskområde om det skulle bli något.

Sen består tex skåne inte av så många tunnlar eller bergrum alls.
Sen det med parkeringshus i källare vågar man nog inte riktigt lita på. Ett helt nybyggt sådant i vår stad rasade ihop pga en brand. Kanske inte så kul att vara där om det sker något och taket ramlar ner.

En annan sak han skriver är "flera dygn" vilket troligtvis inte sker i de flesta orterna alls utan handlar möjligtvis om timmar.
Men vi slipper förhoppningsvis det.
Ska vi satsa på bergrum då? Han försöker förklara att det finns andra alternativ och han vill rusta upp försvaret istället.
Jag har ex inget bergrum i närheten men har en källare.
 
J Johannes56 skrev:
Ska vi satsa på bergrum då? Han försöker förklara att det finns andra alternativ och han vill rusta upp försvaret istället.
Jag har ex inget bergrum i närheten men har en källare.
Vore väl toppen att öppna bergrummen som de stängt =) Vi har ett på 10000kvm i vår kommun som spionen gav ut ritningar på, totalt stängd. Vi har en annan med som är stängd.

Det går jättebra för djurägare att gå ner i sina källare. Bara hålla tummarna för att smällen inte kommer så nära och att det håller.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Vore väl toppen att öppna bergrummen som de stängt =) Vi har ett på 10000kvm i vår kommun som spionen gav ut ritningar på, totalt stängd. Vi har en annan med som är stängd.

Det går jättebra för djurägare att gå ner i sina källare. Bara hålla tummarna för att smällen inte kommer så nära och att det håller.
min det är ett bergrum för att skydda människor så går det inte att spränga bort det. Så skälet var nog inte att en spion hade gett ut ritningen.
 
Det sticker i ögonen att den ryska propagandan för inhemsk spridning talar om att stora områden i Europa däribland Finland och Baltikum rätteligen tillhör Ryssland och måste återtas medan propagandan för spridning till Sverige och Finland säger att Ryssland aldrig kommer att hota oss. Samtidigt som order har getts om att sätta upp en ny armekår på Karelska Näset.
Just nu finns det inget invasionshot överhuvudtaget så just nu är vi fullkomligt trygga eftersom ryska krigsmakten är upptagen på annat håll. Det finns alltså inga orsaker för panik.

Det finns starka krafter just nu som arbetar för rysskejsaren och de är ute efter att ställa till kaos och handlingsförlamning i våra länder.
Jag blev bekymrad då jag såg den ansvarslösa spridningen av Erdogankarikatyrer bland annat här på forumet i ett mycket känsligt läge.
Sedan blev det ännu värre när femtekolonnaren Paludan och hans gäng brände koranen. Paludan&co säger om och om igen att de är fosterlandska och av deras handlingar kan man bara dra slutsatsen att deras fosterland är Ryssland.

Som sagt. Tänk först handla sedan. Ni kommer väl ihåg den svenska tigern från 40-talet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att det klokaste ni finnar kan göra är att frikoppla er NATO-ansökan från oss. Turkiet lär antagligen alltid utan större problem hitta en ursäkt att inte släppa in Sverige. Sen som många missat är Ungerns kvar också, knappast någon slump då Sverige haft ganska hög svansföring gentemot Ungern de senaste åren.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Det är närmast komiskt att SD:s favoritland Ungern motarbetar de patriotiska sverigevännernas ansökan till Nato :rolleyes:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag blev bekymrad då jag såg den ansvarslösa spridningen av Erdogankarikatyrer bland annat här på forumet i ett mycket känsligt läge.
Sedan blev det ännu värre när femtekolonnaren Paludan och hans gäng brände koranen. Paludan&co säger om och om igen att de är fosterlandska och av deras handlingar kan man bara dra slutsatsen att deras fosterland är Ryssland.
Jag tror inte man ska överdriva problematiken med att inte vara formellt accepterade in i Nato på kort sikt. Natoländerna kommer i praktiken agera likadant oavsett om vi är med eller inte, det är jag helt övertygad om. Av det skälet finns det heller inget skäl att låta ytterligare en diktator ge sig på svensk och finsk demokrati och yttrandefrihet. Givetvis skadar det inte att vara lite smidig, men om yttrandefrihet reduceras till att vi bara får säga snälla saker som alla är överens om redan, ja då är den nog inte mycket värd.

Rimligvis börjar en rysk aktivitet här i norr med något av baltländerna och börjar sådant ske gissar jag att Nato snabbt omprövar värdet av att ha Turkiet med i denna allians. Man bildar helt enkelt en ny allians utan Turkiet. Men vad vet jag, jag spekulerar bara förstås.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Natoländerna kommer i praktiken agera likadant oavsett om vi är med eller inte, det är jag helt övertygad om.
Där tror jag du har fel. Jag har svårt att tro att Nato är beredd att kasta världen in i kärnvapenkrig ifall ryssarna anfaller Finland eller Sverige i nuläget. Snarare blir det som med Ukraina, man hjälper så mycket man kan utan att gå över linjen där man riskerar ett fullskaligt krig. Det är ju exakt det man gör med Ukraina. Man ökar på hjälpen lite hela tiden, nu senast stridsvagnar som bara för ett tag sen var otänkbart. För någon dag sen sa USA nej till att hjälpa Ukraina med flygplan, anledningen är givetvis att de är rädda att det skulle uppfattas som för provocerande av ryssarna.
 
  • Gilla
Selma 80 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte man ska överdriva problematiken med att inte vara formellt accepterade in i Nato på kort sikt. Natoländerna kommer i praktiken agera likadant oavsett om vi är med eller inte, det är jag helt övertygad om. Av det skälet finns det heller inget skäl att låta ytterligare en diktator ge sig på svensk och finsk demokrati och yttrandefrihet. Givetvis skadar det inte att vara lite smidig, men om yttrandefrihet reduceras till att vi bara får säga snälla saker som alla är överens om redan, ja då är den nog inte mycket värd.

Rimligvis börjar en rysk aktivitet här i norr med något av baltländerna och börjar sådant ske gissar jag att Nato snabbt omprövar värdet av att ha Turkiet med i denna allians. Man bildar helt enkelt en ny allians utan Turkiet. Men vad vet jag, jag spekulerar bara förstås.
Jag håller med dig om yttrandefriheten. För övrigt är det väl tillåtet att bränna vilken bok man vill i flertalet Natoländer.

Sedan är inte huvudsaken om hur Natoländerna agerar om Sverige är mer eller inte. Poängen är att Natoländer inte blir angripna. Inte hittills i alla fall. Skulle vi bli angripna så agerar Nato olika beroende på om vi är medlem eller inte.

En ny allians utan Turkiet var ett nytt friskt grepp , men det är inte lika lätt som när företag inom ROT och RUT byter skepnad för att runda någon ”formalia” som hämmar dem.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte man ska överdriva problematiken med att inte vara formellt accepterade in i Nato på kort sikt. Natoländerna kommer i praktiken agera likadant oavsett om vi är med eller inte, det är jag helt övertygad om. Av det skälet finns det heller inget skäl att låta ytterligare en diktator ge sig på svensk och finsk demokrati och yttrandefrihet. Givetvis skadar det inte att vara lite smidig, men om yttrandefrihet reduceras till att vi bara får säga snälla saker som alla är överens om redan, ja då är den nog inte mycket värd.

Rimligvis börjar en rysk aktivitet här i norr med något av baltländerna och börjar sådant ske gissar jag att Nato snabbt omprövar värdet av att ha Turkiet med i denna allians. Man bildar helt enkelt en ny allians utan Turkiet. Men vad vet jag, jag spekulerar bara förstås.
Håller med.
För egen del ser jag nu gärna att Sverige skiter i ansökan för stunden och att Finland går med. Då har vi Nato runt om och sannolikheten för att Ryssland skulle anfalla oss och i så fall även lyckas med något vettigt är så gott som noll. Att de kan komma att jävlas är en sak, men det har de gjort tidigare med.

Hellre det än att krypa för Erdogan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Där tror jag du har fel. Jag har svårt att tro att Nato är beredd att kasta världen in i kärnvapenkrig ifall ryssarna anfaller Finland eller Sverige i nuläget. Snarare blir det som med Ukraina, man hjälper så mycket man kan utan att gå över linjen där man riskerar ett fullskaligt krig. Det är ju exakt det man gör med Ukraina. Man ökar på hjälpen lite hela tiden, nu senast stridsvagnar som bara för ett tag sen var otänkbart. För någon dag sen sa USA nej till att hjälpa Ukraina med flygplan, anledningen är givetvis att de är rädda att det skulle uppfattas som för provocerande av ryssarna.
Varför ska det bli kärnvapenkrig bara för att ryssarna anfaller här? Som du säger, det kommer se ut som i Ukraina men om ryssarna anfaller Sverige så är man på väg någonstans vilket inte riktigt är fallet i ukraina, så jag gissar att man kommer vara lite mer på hugget här eftersom norge annars är lost på 2 sekunder. Den dag ryssarna angriper ett euland som man inte har någon tidigare historik med (tex sverige) så är det världskrig direkt gissar jag.
 
Snacket med Erdogan ska Nato sköta, eller snarare alla länder som accepterat oss. Ungern håller på det för att kunna säga till pappa Putin att han "försökte så länge han kunde" han kommer byta fot snart, Ungern ligger redan risigt till i både EU och Nato. Lagom till Ryssland får stryk i Ukraina så kommer Ungern byta fot.

Hela situationen med koran bränningar, Erdogans utspel och Islamvärldens urflippning ser jag som en stor påverkansoperation. Inte fullt ut, men många delar startas och hålls i gång av parter som vill hålla på Natobesketed. Jag har börjat fundera på om inte skjutningarna etc. också är orkestrerat någonstans för att skifta fokus. Ena parten i "kriget" är ju i Turkeit.... Av alla som gynnas av att hålla igång skådespelet så är så klart Ryssland en stor vinnare, extrempartierna på båda kanterna blir relevanta med påhittade faror och risker, Turkiet får (upplevd) "Makt" etc.

Precis som ursprungsinlägget så ska alla bara hålla käften och sitta still i båten ett tag så Ungern/Turkiet inte kan säga något, och så får NATO sköta resten. NATO vill uppenbarligen ha Sverige och Finland, då blir det så, frågan är bara hur smidigt det går.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.