Grillande wilhelmkorvar över öppen eld igår, improviserade en sorts hot dog med en fralla och tillbehör

w3Ytj4R.jpg
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Grillande wilhelmkorvar över öppen eld igår, improviserade en sorts hot dog med en fralla och tillbehör

[bild]
Wilhelmkorv? :thinking:

Som våra prinskorvar?
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
När jag ändå stod i köket blev det lite brödbak också.
[bild]
Snyggt! Du verkar kunna det här med bakning. Jag tog upp frågan om mjölsort i en annan tråd utan att få så mycket tips. Vilket vetemjöl kör du med?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Wilhelmkorv? :thinking:

Som våra prinskorvar?
En grillkorv, trodde ni hade den i sverige också.

9c202edebb7bc96b6cc0d0a7ae31354f.jpg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
En grillkorv, trodde ni hade den i sverige också.

[bild]
Inget som klingar bekant i mina öron men någon annan kanske har stött på/ätit den. :)
 
Lunch (y)
 
  • Ett fat med rågbröd, stekt ägg, bacon, sallad och riven ost. Frukost eller lunch. Träbänk och smörskål syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
Thomas59
M munge skrev:
Snyggt! Du verkar kunna det här med bakning. Jag tog upp frågan om mjölsort i en annan tråd utan att få så mycket tips. Vilket vetemjöl kör du med?
Haha, ja det är många som nördar ner sig på mjölsorter, istället för att lära sig baka:geek:.

Jag bakar med vad som finns hemma. Det är inte så noga som många vill tro. Den här gången lyxade jag till det (det var vad som fanns hemma) med 7/8 ICA’s vetemjöl special och 1/8 Kungsörnens vetemjöl special med fullkorn, men ibland blir det billigaste vetemjölet från Lidl.

Tricket är i stället att lära känna sin deg, dvs hur den ska se ut och kännas när den är klar att bakas och ha lite koll på förhållandet mjöl vs vatten. Har inte nån köksmaskin/degblandare hemma så brukar skippa det steget och nöjer mig med att röra om så allt blandas och stetcha degen lite under jäsningen. Minimalt med jäst och lång jästid så smakerna hinner utvecklas är a och o.

Surdeg, tja om man orkar. Det gör jag normalt inte. Brukar dock göra en poolish på lika delar (i vikt) vatten och mjöl plus en liten dutt med torrjäst som jag rör ihop i en burk med lock som får stå till dagen efter då jag bakar. Viktigt också att arbeta upp lite ”ytspänning” i degen genom att forma den innan man gräddar.

Är mest van att baka i en riktig pizzaugn (bakugn vore iofs bättre) så hemma kör jag i en gjutjärnsgryta/”dutch owen”. Blir ungefär samma effekt. Snåla inte på värmen.
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 5 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
När jag ändå stod i köket blev det lite brödbak också. Ca 25cm i diameter så räcker några dagar.
Jag upptäckte för ett tag sedan att hembakat bröd med krispig utsida förvaras bäst med snittytan mot en skärbräda. Utsidan förblir krispig och insidan färsk. Håller sig fräsch och fin i 4-5 dagar. I brödskrin och tygtäckningar brukar brödet få svampig utsida och halvfräsch insida.

Brukar köra med ånga för att få extra krispig utsida, men kastrull med lock kanske ger liknande resultat?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mataffären här i Spanien hade extrapris på entrecote. Givetvis manuell betjäning och man kan själv bestämma hur tjocka skivor man vill ha.
7€ för två skivor känns som ett bra pris.

/Höghus

Plastförpackat nötkött på köksbänk, prislapp, HiperDino-kedja, köpeinformation, QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Mataffären här i Spanien hade extrapris på entrecote. Givetvis manuell betjäning och man kan själv bestämma hur tjocka skivor man vill ha.
7€ för två skivor känns som ett bra pris.

/Höghus

[bild]
Men nu är väl inte Spansk entrecote det samma som Svensk. Är väl ryggbiffen dom kallar för Entrecote.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Thomas59
Finns många teorier kring hur man förvarar bröd på bästa sätt. Brukar förvara i brödpåsar från Lidl, sen en plastpåse över. Brukar funka, men jag slänger oftast brödet i frysen direkt då det svalnat. Tar bara fram det vi förbrukar för dagen. Snittytan ner funkar nog också. Beror ju också på hur man bakar. Med surdeg håller brödet sig längst. Med poolish håller det sig också bra. Bara jäst och kort jäsning not so much.

Ja ånga är det många som kör med i ugnen, typ isbitar eller ugnsform som man häller vatten i. För bökigt för mig. Degen i sig innehåller ju mängder med vatten så bakar man i dutch owen ångas brödet av sitt eget vatten. Locket på ett tag och sedan med locket av resten av tiden. Blir rejält krispig yta och håller sig krispigt vid förvaring. Kör till ca 98-99 grader innertemp.

arneri68 arneri68 skrev:
Jag upptäckte för ett tag sedan att hembakat bröd med krispig utsida förvaras bäst med snittytan mot en skärbräda. Utsidan förblir krispig och insidan färsk. Håller sig fräsch och fin i 4-5 dagar. I brödskrin och tygtäckningar brukar brödet få svampig utsida och halvfräsch insida.

Brukar köra med ånga för att få extra krispig utsida, men kastrull med lock kanske ger liknande resultat?
 
GoC GoC skrev:
Men nu är väl inte Spansk entrecote det samma som Svensk. Är väl ryggbiffen dom kallar för Entrecote.
Enligt https://ahn-marbella.se/ny/wp-content/uploads/2015/06/Köttkunskap.pdf heter entrecote lomo alto och ryggbiff heter lomo bajo.
Jag har aldrig sett de namnen hos slaktaren…
Men det är ju inte jättemycket marmorering i bitarna så det kanske stämmer.
Vi får se vad munnen säger efter en lätt stekning.

/Höghus
 
Blodsoppen
Höghus Höghus skrev:
Enligt [länk] heter entrecote lomo alto och ryggbiff heter lomo bajo.
Jag har aldrig sett de namnen hos slaktaren…
Men det är ju inte jättemycket marmorering i bitarna så det kanske stämmer.
Vi får se vad munnen säger efter en lätt stekning.

/Höghus
Ser ju ut som Ryggbiff
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ser ju ut som Ryggbiff
för EUR 10,95 kg… typ mindre än halva svenska priset…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Enligt [länk] heter entrecote lomo alto och ryggbiff heter lomo bajo.
Jag har aldrig sett de namnen hos slaktaren…
Men det är ju inte jättemycket marmorering i bitarna så det kanske stämmer.
Vi får se vad munnen säger efter en lätt stekning.

/Höghus
En Entrecote har jag aldrig lyckats få tag på på resturang på Kanarieöarna. det är den evinnerliga ryggbiffen dom kallar entrecôte, förvisso brukar det smaka helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.