D
R Rkarlsson skrev:
Man får ju köra det man vill. Jag är fortfarande skeptiskt. Om de använder så billigt material så är bilarna trots sänkningen groteskt dyra.
Jag håller såklart med om det. Nu tar jag inte så hårt på foruminlägg, Teslaägare tenderar nog vara lite nördigare än genomsnittet och många av dessa diskussioner tror jag inte är så livliga för andra märken, där ägarna är mer av sorten "tuta och kör".
 
D djac skrev:
Jag håller såklart med om det. Nu tar jag inte så hårt på foruminlägg, Teslaägare tenderar nog vara lite nördigare än genomsnittet och många av dessa diskussioner tror jag inte är så livliga för andra märken, där ägarna är mer av sorten "tuta och kör".
Det viktigaste är att bilen rullar på och med så lite fel som möjligt. Men tiden är förbi där tesla är något ovanligt och speciellt.
Just därför får man väl se till att leverera bilar med högre kvalitet än de gör. Speciellt på en plaid om ratten ser ut som en 20-30 årig bil efter 2 år =)
 
D djac skrev:
Jag håller såklart med om det. Nu tar jag inte så hårt på foruminlägg, Teslaägare tenderar nog vara lite nördigare än genomsnittet och många av dessa diskussioner tror jag inte är så livliga för andra märken, där ägarna är mer av sorten "tuta och kör".
Jag vill han en bil med hyfsad komfort och behöver inte alla de tilläggsfunktioner som finns.
När vi köpte nuvarande så följde jag några år i tillverkar/modell forum med lite gliringar om snikmodell och omöjlig att sälja. Idag kollar jag bara lite ibland och skriver inget, men nu är det nästan enbart frågor om problem och buggar i programvara. Kanske så att det bara är de som har det som skriver, därför känner jag inte igen det på vår bil. Sedan så har bilen en hel del i grundutförande det ska jag inte förneka.;)

Lägger till: För mig finns intresse av hur bilarna håller och är hyfsat problemfria. Och det ska jag sätta som kriterier som köpte nya modeller som t.o.m. inte funnits hos handlarna eller kunnat provköras, jo det är och blir motsägelsefull:cool: Och alla tester man gjort genom ett arbetsliv säger att jag har ett starkt logiskt tänkande, hum är det så att jag istället är bra på att manipulera:crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Det viktigaste är att bilen rullar på och med så lite fel som möjligt. Men tiden är förbi där tesla är något ovanligt och speciellt.
Just därför får man väl se till att leverera bilar med högre kvalitet än de gör. Speciellt på en plaid om ratten ser ut som en 20-30 årig bil efter 2 år =)
Jag skulle säga att det som tilltalar mig är att Tesla känns mer "färdiga", enklare, färre knapptryckningar och mer intuitivt, det var nog därför som jag svängde efter lite längre test. Allt som var lite bökigt och speciellt hos de andra, var redan löst på Teslan.

Kvalitén får jag avvakta med att kommentera i mitt fall, bara lite drygt 6 månader erfarenhet så det säger inte så mycket.
 
D djac skrev:
Jag skulle säga att det som tilltalar mig är att Tesla känns mer "färdiga", enklare, färre knapptryckningar och mer intuitivt, det var nog därför som jag svängde efter lite längre test. Allt som var lite bökigt och speciellt hos de andra, var redan löst på Teslan.

Kvalitén får jag avvakta med att kommentera i mitt fall, bara lite drygt 6 månader erfarenhet så det säger inte så mycket.
Klart det blir färre knapptryck i en Tesla. Finns ju knappt några knappar eller rattar alls i den.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Klart det blir färre knapptryck i en Tesla. Finns ju knappt några knappar eller rattar alls i den.
Avslöjade tydligen mig själv som gammal där.. hehe kanske färre moment passar bättre
 
D djac skrev:
Jag skulle säga att det som tilltalar mig är att Tesla känns mer "färdiga", enklare, färre knapptryckningar och mer intuitivt, det var nog därför som jag svängde efter lite längre test. Allt som var lite bökigt och speciellt hos de andra, var redan löst på Teslan.

Kvalitén får jag avvakta med att kommentera i mitt fall, bara lite drygt 6 månader erfarenhet så det säger inte så mycket.
Ok.
För mig är då allt utöver en dator det viktigaste. En välskruvad bil är viktigare än vws skitteknik som exempel.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Ok.
För mig är då allt utöver en dator det viktigaste. En välskruvad bil är viktigare än vws skitteknik som exempel.
Precis detta jag har försökt säga, att alla har olika värderingar och även om man kanske säger samma sak, jag tycker också detta är viktigt, så kan man tolka det på olika sätt. Jag har inte sett (förutom Porsche kanske), en mekaniskt bra, välskruvad är ett bra uttryck, bil sedan slutet av 90-talet, så det kravet har jag fått tona ner de sista 20 åren.
 
Att nya bilar, i synnerhet elbilar, är beroende av datorer och diverse bevakningssystem (på elbilar främst batterihanteringssystemet) är nog bara att tugga i sig. Huruvida det borde behöva påverka förarmiljön är en annan sak.

Jag kör alltid med Google maps på exempelvis. Bra varning för köer att runda och ett bra gränssnitt för det mesta. VW:s karttjänst rör jag inte, även om den kanske i teorin kan beräkna var jag borde ladda. Och även om jag inte litar på GOM:en är jag beroende av en lite mer finkalibrerad uppfattning om återstående räckvidd än i en avgasbil eftersom att det har ett ekonomiskt värde att inte ladda onödigt mycket längs vägarna; helst vill jag på långresor komma fram med 5–15 % batteri.

Och när de sakerna (skärm och ”färddator”) behövs/efterfrågas, vad finns det egentligen att spara in på mer än mjukvara för en märkesspecifik navigator?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Att bilar idag är beroende av elektronik är bara att acceptera om man vill köpa en bil.
Ja, det kan finnas 20 år gamla bilar som har mindre av det.
Svårt att definiera livslängd på bil då det finns så många olika förutsättningar under en bils livcykel.
Men för mig är 15-20 år och 25-30 000 mil vad jag förväntar mig, då hamnar vi på en körsträcka av 1500 mil/år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låset sitter väl i bilen? Hur skulle det påverkas av ett långvarigt strömavbrott?

Ja, ett extremt lång strömavbrott får såklart bilens batteri att ta slut och då kan man inte låsa upp den vanliga vägen...
nej, batterierna i elbilar skyddas av BMSen och strömmen tar aldrig ”slut” så länge den funkar. Det finns alltid reserv-el kvar runt några kWh, och läckaget är i praktiken lika med noll.
Så några strömavbrott påverkar inte batterierna.
Men man ska ändå inte lämna dom helt urladdade av slitageskäl, Pumpa upp det till 20% det första du gör när du kommer hem. Låt sedan timpriset styra laddningen om du har den möjligheten.
 
Isakare Isakare skrev:
Samma för mig, jag åker med privatbilen till kyrkan ;) på söndagarna gör några semesterresor per år och saknar vettig laddning, 10 A enfas i garaget utan möjlighet att dra fram mer.
Måndag till fredag åker jag i firmabilen, stationerad hemifrån.
Under dom förutsättningarna är det kanske till och med billigare och bättre att hyra bil när man behöver det?
 
F Fagelbla skrev:
Under dom förutsättningarna är det kanske till och med billigare och bättre att hyra bil när man behöver det?
Jo, men det är 2,2 mil till närmsta biluthyrning, då får jag ta bussen dit för att åka tillbaka 1,9 mil till kyrkan....lite omständigt ;):crysmile::crysmile::crysmile:
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, men det är 2,2 mil till närmsta biluthyrning, då får jag ta bussen dit för att åka tillbaka 1,9 mil till kyrkan....lite omständigt ;):crysmile::crysmile::crysmile:
3 km till kyrkan? Låter som att en (el- och/eller låd)cykel vore lämpligare för dig än bil då. :D
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.