Fy fan, vilken dålig text! Fattar att den är maskinöversatt, men hoppas att den är AI-skriven också.

Fascinerande oavsett att någon tror att kinesiska dussinbilar säljs med prestandadata angivna med decimaler snarare än pris och en känsla av att ”det här är nog bra nog”.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det som är intressant om det kan stressa lite till på marknaden framöver för elbilar och få prisbilden att gå nedåt, vilket kan vara positivt även om man är intresserade av andra märken som Tesla, VW, Polestar, etc.
Elbilar är generellt kraftigt överprisade utifrån tidigare bidrag och att det även funnits en brist på bilar, min åsikt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Elbilar är generellt kraftigt överprisade utifrån tidigare bidrag och att det även funnits en brist på bilar
Nja, är det verkligen så? Tesla gör ju fantastiskt fina affärer, men gör någon annan verkligen det. Kanske att de kunnat ta lite mer just i Sverige, men globalt?

Jag tänker att det är lite som med mobiltelefoner för tio år sedan, då nästan bara Apple gjorde vinst, medan de andra slogs för sin marknadsandel. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om alla tyska och koreanska biltillverkare går back på sina elbilar.

Långsiktigt håller jag dock med. Kan en tjäna pengar vid dagens priser (och lägre) så kommer övriga producenter att drivas dit också, eller gå under.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Det är precis det som jag "tror" på längre sikt 3-5 år framöver när volymerna har kunnat ökas och kan bida min tid. Ska jag idag köpa motsvarande bil jag har blir det nästan det dubbla priset mellan fossil/mildhybrid och elbil.
 
Artikelreduceringen som Tesla infört med färre options och t.ex. Gigacast får stort avtryck och kommer in i övriga företag tids nog. Det innebär lättare och billigare bilar att tillverka
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Artikelreduceringen som Tesla infört med färre options och t.ex. Gigacast får stort avtryck och kommer in i övriga företag tids nog. Det innebär lättare och billigare bilar att tillverka
Vad artikelreducering? Är det komponenter bilen består av eller valet av tillbehör?
 
A AndersS skrev:
Vad artikelreducering? Är det komponenter bilen består av eller valet av tillbehör?
Både och, färre antal unika delar som ingår eller kan ingå.
Verktyg, lagerhållning, komplexitet och R&D tid
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Både och, färre antal unika delar som ingår eller kan ingå.
Verktyg, lagerhållning, komplexitet och R&D tid
Men det har ju alla tillverkare jobbat med i "alla tider", t.ex. utveckla plattformar som används i olika modeller.
Så nja, känns mera som lite marknadsföringsfloskler ;)
 
  • Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men det har ju alla tillverkare jobbat med i "alla tider", t.ex. utveckla plattformar som används i olika modeller.
Njae "jobbat med" det har gåt väldigt långsamt och arbetssätt som att bara göra som man alltid gjort, små långsamma steg i riktningen och massor av småmodeller med liten skillnad.
Tesla har 4 modeller
Volkswagen har ca48 modeller (+skoda, audi, seat, porsche)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Är inte detta med Gigapress något unikt för Tesla?

 
MultiMan MultiMan skrev:
Är inte detta med Gigapress något unikt för Tesla?

[media]
Nej, det är IDRA som gör den. Volvo har beställt en press till Torslanda
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Artikelreduceringen som Tesla infört med färre options och t.ex. Gigacast får stort avtryck och kommer in i övriga företag tids nog. Det innebär lättare och billigare bilar att tillverka
Jag håller med. Även att de utvecklar och tillverkar så mycket hårdvara själva reducerar sårbarheten och beroendet som underleverantörer ger. Exempel är ju egenutvecklade chip och mjukvara, bygger elmotorerna själva, tillverkar batterierna dels själva och dels har Pansonics tillverkning inne i sin egen fabrik i Nevada. De kunde navigera runt chipbristen när den var som värst för en tid sedan genom att köpa in andra chip som fanns tillgängliga och skriva eget firmware till dem.
 
Det tar 30 timmar att tillverka en ID.3 jämfört med 10 timmar för en Model 3 (siffror från år 2021), det lär vara något som direkt avspeglar sig i vinstmarginaler och leveranskapacitet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Det tar 30 timmar att tillverka en ID.3 jämfört med 10 timmar för en Model 3 (siffror från år 2021), det lär vara något som direkt avspeglar sig i vinstmarginaler och leveranskapacitet.
Och ryktet säger att det är en omfattande uppdatering av Model 3 på gång med Gigacast på G. Det lär reducera tiden ytterligare något
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.